Ungdomsförmedlingen inleder samarbete med skolkoncern

Ungdomsförmedlingen och AcadeMedia ska tillsammans få fler unga att få in en fot på arbetsmarknaden. En gemensam målsättning är att locka fler ungdomar till bristyrken, till exempel inom teknikbranschen- och barnomsorg.

Carl-Hugo Jacobsson och Anton Lidström från Ungdomsfömedlingen tillsammans med AcadeMedias VD Marcus Strömberg

– Ungdomsförmedlingen och AcadeMedia lyckades snabbt identifiera flera gemensamma intressen där vårt huvudsakliga mål är att få fler unga att upptäcka vilka oändliga möjligheter det finns för dem på dagens arbetsmarknad och i olika branscher. Jag går själv på en av AcadeMedias gymnasieskolor - ProCivitas i Stockholm - och jag vet att vi genom AcadeMedia kan nå ytterligare tiotusentals unga och visa dem var morgondagens jobb finns, säger Carl-Hugo Jacobsson, medgrundare och vd för Ungdomsförmedlingen.

Ungdomsförmedlingen

De unga entreprenörerna Carl-Hugo Jacobsson och Anton Lidström grundade Ungdomsförmedlingen i december 2022 och har sedan dess coachats av de arbetande styrelsemedlemmarna Johan Brundell och Mahlena Wiveson.

Parallellt med sina gymnasiestudier driver Carl-Hugo och Anton den egenutvecklade webbplattformen som matchar jobbsökande ungdomar med arbetsgivare. Webbsajten har idag mer än 30 000 registrerade ungdomar mellan 13-25 år som är intresserade av heltidsjobb, sommarjobb eller extrajobb. Samtidigt hjälper Ungdomsförmedlingen företag och organisationer som vill nå unga arbetstagare. Ungdomsförmedlingens vision är att sänka tröskeln till arbetsmarknaden för ungdomar och unga vuxna samt att göra jobbsökandet enkelt och tillgängligt för alla.

Samarbete ökar möjligheten för matchning

Sara Lindberg är chef för Pysslingen förskolor. Genom samarbetet vill hon ge unga mer information om förskoleyrket. På sikt kan även en vikariepool vara en möjlig utveckling vilket ytterligare skulle öka möjligheten att matcha unga med lediga jobb på förskolor inom företaget.

– Att arbeta på en förskola kan både vara ett första instegsjobb till arbetsmarknaden eller ett långsiktigt karriärval. Om Ungdomsförmedlingen kan sätta oss i kontakt med jobbsugna ungdomar så kommer det att gynna alla parter, säger Sara Lindberg.

Kan vara lösningen för teknikbranschen

Att antalet sökande till teknikinriktade utbildningar sjunker är ett annat samhällsproblem som Academedia vill vara med och lösa. Här handlar det bland annat om att synliggöra alla de yrken som finns i teknikbranschen, och nyttan med att utbilda sig i tekniskt orienterade yrken.

– Teknikhögskolan och AcadeMedias alla yrkeshögskolor kan vara en väg in i en bransch som skriker efter arbetskraft. Här har hela samhället mycket att vinna på att vi synliggör både jobb och utbildningar som leder till jobb i teknikbranschen, säger Christer Hammar som är segmentschef för Academedias vuxenutbildningar.

AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.

Pysslingen Förskolor främjar hälsa och gemenskap - introducerar simskola9.7.2024 11:52:22 CEST | Pressmeddelande

Pysslingen Förskolor, som är en del av AcadeMedia, introducerar till hösten simskola för att lära barn i sina förskolor att simma och bli bekväma i vattnet under lekfulla, trygga och säkra förhållanden. Initiativet är en del av det rörelse- och hälsofrämjande arbete som ingår i konceptet "Sista året" med Pyss & Lings idrottsklubb och är kostnadsfritt. Syftet är att främja simkunnighet bland Sveriges yngsta så att fler kan ta del av sociala aktiviteter och känna gemenskap.

Donnergymnasiet vinner EM-silver i Ung Företagsamhet med innovativt miljöprojekt5.7.2024 13:56:15 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år gjorde fyra AcadeMedia-elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg en storartad insats genom att vinna SM i Ung Företagsamhet 2024 med sitt företag Gralg UF. Segern gav dem en eftertraktad plats i Europamästerskapen i Catania, Italien och i hård konkurrens med deltagare från över 40 länder, lyckades man säkra en imponerande silvermedalj.