Panelsamtal på Frihamnsdagarna: Hur blir årets hyresförhandlingar?

Välkommen till ett panelsamtal där vi pratar om de kommande hyresförhandlingarna och dess samhällsekonomiska betydelse både för hyresgäster och fastighetsägare. Vi kommer också att prata om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyresutvecklingen i de årliga förhandlingarna, den så kallade trepartsöverenskommelsen.

Rebecka Wallenstam, Anders G Johansson, Azin Taheri, Carl-Johan Bergström, Beatrice Klein.

Varje år genomförs förhandlingar för sammanlagt 1,5 miljoner lägenheter i landet mellan Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta. Varje år betalar hyresgästerna 115 miljarder i hyror och det finns förhandlingsordningar för över 30 000 fastigheter. Det är förhandlingar som är av stor samhällsekonomisk betydelse både för hyresgäster och fastighetsägare.

- Fastighetsbolagen går mot ljusare tider, räntorna går ned och inflationen saktar in. Samma ljusning ser inte Sveriges hyresgäster. Hyreshöjningarna ligger kvar och innan sommaren gick flera privata fastighetsägare ut med ett skyhögt yrkande där de kräver över 15 procents hyreshöjningar. Det är helt orealistisk att tro att hyresgäster ska klara av det och det kommer vi aldrig gå med på, Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

Tid: Torsdag 29 augusti kl. 10.00-10.40
Var: Frihamnsdagarna, tältscen Frigga

Medverkande: Rebecka Wallenstam, uthyrningschef bostad på Wallenstam, Anders G Johansson, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna GFR, Azin Taheri, compliance manager på Willhem, Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

Moderator: Beatrice Klein, bostadspolitisk strateg på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Programpunkten genomförs som en del av Stadsutvecklingsdagarna på Frihamnsdagarna. Vid tältscen Frigga träffas människor som brinner för hållbara städer torsdag och fredag 29–30 augusti. Välkommen att delta i samtalen.

Kom och besök Hyresgästföreningens monter

Vi kommer även att ha en monter som är öppen torsdag-lördag i närheten av tältscen Frigga (plats 226). Där kan du ställa frågor till oss och få höra mer om hur vi jobbar. I vår monter kommer vi också få sällskap av jagvillhabostad.nu som är Sveriges enda organisation som uteslutande jobbar med ungas situation på bostadsmarknaden.