Tillbaka på hög höjd

A-landslaget ska för andra året i rad till Font Romeu, Frankrike för säsongens andra höghöjdsläger. Laget kommer att befinna sig på höjd från 26 augusti till mitten av september och fokus är på grundträning och att samla höjdmeter.

A-landslaget är på väg på säsongens andra höghöjdsläger
A-landslaget är på väg på säsongens andra höghöjdsläger Foto: Nordic Focus

De aktiva i A-laget har idag påbörjat resan mot Frankrike. Träningsområdet Font Romeu ligger på 1800–2000 meters höjd och erbjuder långa uppförsbackar för rullskidor, cykel och löpning. Något som ger rätt förutsättningar för säsongens andra och sista höghöjdsläger.

Efter en period med bland annat flera tävlingar vid SM i Rullskidskytte är det nu dags att gå tillbaka till några veckors grundträning. Fokus på lägret blir därför långa pass med många höjdmeter. Johannes Lukas, huvudtränare för svenskt skidskytte, ser fram emot lägret som väntar:

- Vi var i Font Romeu förra året och kände då att orten är en väldigt bra plats för vårt andra höghöjsläger. Det finns en rullskidbana med en skjutvall precis vid vårt boende och vädret brukar vara väldigt bra, säger Johannes Lukas.

Med mer än halva träningssäsongen avklarad ser Johannes tillbaka på sommaren med en, generellt sett, positiv känsla.

– Vi har haft en bra sommar med ett väldigt bra höghöjdsläger i Lavazé som höjdpunkt. Under juli har vi tränat till största delen i Östersund och allt har gått som planerat fram till början av augusti. Då fick vi in lite sjukdom i laget där nästan alla drabbades av halsont och förkylningssymptom. Nu har alla kommit igång fullt ut igen och är laddade för en period på höghöjd, säger Johannes Lukas.

På lägret kommer både Sebastian Samuelsson och Linn Gestblom (fd Persson) att göra säsongsdebut för lägerverksamhet. Sebastian har stått över de två tidigare lägrena då han blev pappa i maj och Linn genomförde en operation av axeln under våren men är nu så pass tillbaka att hon följer med till Frankrike.

– Linn är i en bra process och det går framåt för henne. Hon kommer att följa med på lägret men fortsätta att träna alternativt för att följa den plan som vi satt upp för henne, avslutar Johannes.

De 14 åkare som följer med är:

Anna Magnusson, Piteå skidskytteklubb

Anna-Karin Heijdenberg, Tullus SG

Ella Halvarsson, Biathlon Östersund

Elvira Öberg, Piteå skidskytteklubb

Hanna Öberg, Piteå skidskytteklubb

Linn Gestblom, SK Bore

Sara Andersson, Mora Biathlon

Anton Ivarsson, Tullus SG

Emil Nykvist, SK Bore

Malte Stefansson, Oxbergs IF

Martin Ponsiluoma, Tullus SG

Jesper Nelin, Biathlon Östersund

Sebastian Samuelsson, I 21 IF

Viktor Brandt, I 2 IF

Mediainfo:

Den 6 september mellan 10:00-12:00 finns det möjlighet för intervjuer med våra åkare och ledare på plats i Font Romeu. Ni är varmt välkomna att vara på plats i Frankrike under denna dag, men möjlighet för telefon/teams intervjuer finns också.

Om ni önskar några specifika bilder/video från lägret så ska vi försöka ordna det. Hör då av er med önskemål i god tid.

Anmäl ert intresse till emma.hoglund@skidskytte.se senast 4 september