Nya avsnitt från TCO:s podd om svenska modellen

Nu släpps nya avsnitt av ”Like a Sweden” – TCO:s podd om den svenska modellen. I sju nya avsnitt pratar experter om svensk arbetsmarknad om samspelet mellan fack och arbetsgivare. De nya avsnitten tar upp framväxten av partsmodellen och hur konflikter på arbetsmarknaden såg ut innan fack och arbetsgivare förhandlade om villkoren.

Therese Svanström, ordförande TCO

- Podden ”Like a Swede” ställer frågor och ger svar om den svenska modellen. Hur arbetsmarknaden såg ut innan parterna förhandlade om villkoren, hur Saltsjöbadsavtalet förhandlades fram och vilka konsekvenserna blev av den nya ordningen säger Jonas Mellqvist, kommunikationschef på TCO.

Medverkande är German Bender (utredningschef på Arena Idé och forskare vid Handelshögskolan), Jenny Jansson (docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet), Jesper Hamark (doktor i ekonomisk historia vid Göteborgs universitet) och Therese Svanström (ordförande i TCO).

- Värdet i att arbetsgivare och fackförbund kommer överens om villkoren på arbetsmarknaden är stort, och vi som står bakom partsmodellen har ett ansvar att öka kunskapen och förståelsen för hur arbetsmarknaden fungerar. Podden Like a Swede är ett bidrag till detta säger Jonas Mellqvist.

Podden Like a Swede – ett samtal om arbetsmarknaden är ett samarbete med podcasten Kapitalet, och produceras av Monopol Media. Like a Swede finns nu tillgänglig där poddar finns.

Therese Svanström, ordförande TCO
Ladda ned bild
Therese Svanström, ordförande TCO och Jenny Jansson, docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet
Ladda ned bild

EU-valet, rymden och tonen i samhällsdebatten. Här är TCO:s program i Almedalen19.6.2024 10:56:18 CEST | Pressmeddelande

TCO hittar du i TCO-landet i Almedalen. I år blir det över 30 seminarier och evenemang av TCO och våra 12 förbund den 25–28 juni. I tider när demokratin är på tillbakagång i stora delar av världen, hot och hat är vardag för många yrkesgrupper och tonen för det offentliga samtalet gradvis blivit tuffare och mer inhumant är demokratiska mötesplatser viktigare än någonsin. Därför fortsätter TCO vara en stolt arrangör i Almedalen.