Rödgrön ledning agerar för att bevara nattågen

SJ har beslutat att lägga ned nattågen mellan Göteborg och Umeå, och mellan Göteborg och Åre/Duved.
–Det vore mycket olyckligt om tågförbindelserna läggs ned. En enig regionstyrelse har idag ställt sig bakom vårt förslag att skicka en skrivelse till Trafikverket och regeringen med uppmaning att agera i frågan, säger Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.

Nattåg Sverige
Nattåg

Nattågstrafiken är inte upphandlad av staten, utan SJ har kört tågen på kommersiell grund och trafiken anses inte längre lönsam. På andra sträckor som exempel nattågen mellan Stockholm och Jämtland får SJ särskilt stöd av staten för att kunna bedriva trafiken, men alltså inte för dessa sträckor.

–Det finns relativt många resenärer som skulle få en sämre tillgänglighet av nedlagd tågtrafik. Vi vill därför att regeringen låter staten upphandla trafiken för att undvika de negativa effekterna av nedlagd tågtrafik från Sveriges näst största stad Göteborg och norrut, säger Carina Örgård (V), gruppledare.

Nedlagd tågtrafik kommer troligtvis att innebära att fler reser med flyg och bil istället, vilket även riskerar att öka utsläppen av fossila bränslen till följd.

–I ett läge där Västsverige knyts allt närmare Norrland genom den gröna omställningen behöver vi öka möjligheterna till hållbart resande, inte slå sönder dem, säger Madeleine Jonsson (Mp) gruppledare.

Betydande ramförstärkning för Göteborgs Symfoniker och kulturen i Västra Götaland28.6.2024 12:37:21 CEST | Pressmeddelande

Den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen (VGR) har idag i en pressträff annonserat en betydande ramförstärkning till Göteborgs Symfoniker (GSO) med start 2025. Ramförstärkningen innebär att det årliga stödet till Göteborgs Symfoniker ökar med 10 miljoner kronor och är en del av en förstärkning av kulturbudgeten med totalt 88 miljoner kronor för 2025.