Återkommunalisera elnätet!

På drygt två år har den fasta elnätsavgiften ökat med 40% och den rörliga kostnaden med 32%. EON hävdar att höjningarna är ett måste för att möta inflationen och för att göra de satsningar i form av utbyggnader som behövs de kommande åren. Vänsterpartiet anser att höjningen måste stå i paritet till de enorma vinster elnätsbolagen gör och att samhällsnyttan måste styra i första hand.

Tobias Peterson (V)

Mellan åren 2012 och 2021 har intäkterna för landets elnätsbolag totalt sett överstigit kostnaderna med runt 30 procent, det vill säga 10 miljarder kronor per år. Samtidigt har elnätsavgifterna i Sverige ökat med 37 procent medan de legat stilla i både Norge och Danmark. Elnätsbolagen täljer guld med smörkniv! Och värst i klassen är EON som toppar den icke smickrande listan över vem som höjer priserna mest, säger Tobias Petersson (V).

Elnätsverksamhet är ett naturligt monopol. Det medför att det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv inte är försvarbart att bygga flera parallella elnät inom ett och samma område, vilket omöjliggör konkurrens. Det innebär att elnätsföretagen utgör legala monopol och eftersom elnätsföretagen har ensamrätt på elnätet går det inte heller att välja vem man ska ansluta sin elanläggning till. Men det innebär också att då företagen inte konkurrerar med andra företag kan de ta mer betalt, till och med överpriser, för sina varor och tjänster. De har inte heller samma krav på att förnya eller förbättra och driver därför inte på utvecklingen efter samhällets behov.

Vem är elnätet egentligen till för, stadens företag och medborgare eller bara EON? Dessa höga elnätsavgifter suger ju musten ur både näringsliv och medborgare. Då det inte går att byta elnät så blir det i slutändan el-konsumenterna som får betala priset för EONs girighet, säger Gunilla Ryd (V).

Vänsterpartiet anser inte att det är tillräckligt att regeringen aviserat införandet av striktare reglering av elbolagens överpriser. Malmö stad måste gå före och agera för samhällets och medborgarnas bästa.

Elnätet måste ägas av landets medborgare, alltså av staten eller kommunerna, inte av ett fåtal aktieägare, avslutar Tobias Petersson.

Gunilla Ryd (V)

Ta tillbaka kontrollen över skattepengarna!26.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill se en stärkt kontroll vid upphandling. Malmö stad har lagt ut vägbygget vid Fridhemstorget och Erikslust på entreprenad till byggföretaget Serneke som drar över sin deadline med flera månader. Sydsvenskan har rapporterat om att Serneke fått fakturor på 30 miljoner kronor betalade av Malmö stad men som, trots detta, har haft problem med att betala sina underleverantörer i tid. Underleverantörer söker pengar på inkasso för att kunna få betalt och förseningarna med ombyggnationen har väckt ett stort folkligt missnöje. Nu måste det bli ordning och reda!