Elias Ymer ankare i DC-matchen mot Indien

Förbundskapten Simon Aspelin har tagit ut truppen till Davis Cup-matchen mot Indien i Stockholm 14-15 september.

Det svenska Davis Cup-laget mot Indien.
Det svenska Davis Cup-laget mot Indien. Montage: tennis.se

Förbundskapten Simon Aspelin presenterade i dag truppen till Davis Cup-matchen mot Indien i World Group 1 som spelas i Kungl. Tennishallen i Stockholm 14-15 september. Det vinnande laget tar en plats i Davis Cup Qualifiers nästa år.
– Jag hoppas att så många som möjligt tar tillfället i akt och kommer och tittar på det finaste vi har inom svensk tennis. Det är en jätteviktig match för att nå Davis Cup Qualifiers, så vi hoppas på ett stort stöd på läktarna, säger Simon Aspelin.

I det svenska laget finns rutinerade ankaret Elias Ymer och även Leo Borg och dubbelspelarna André Göransson och Filip Bergevi som alla åter är uttagna. Den femte platsen tar Adam Heinonen som precis som Leo Borg har chansne att debutera på svensk mark.
– Elias är rutinerad och har gjort väldigt bra matcher i Davis Cup genom åren. Han spelade riktigt bra i Wimbledon där han kvalade in och fick spela på centercourten. Jag såg Leo Borg spela jämnt mot Rafael Nadal på en fullsatt centercourt i Båstad. André Göransson är i fin form och spelade hem titeln i Newport tidigare i år och är tillsammans med Filip Bergevi ett bra par som vi fortsätter satsa på. Filip har gjort bra resultat på Challengertouren. Adam Heinonen har tävlat mycket i både singel och dubbel det här året och gjorde ett bra intryck på mig när han tränade med DC-laget i Helsingborg senast, säger Simon Aspelin.

Sverige är rankat som 18:e bästa nation i världen och är femma i Davis Cup:s maratontabell över vinnare med total sju titlar. Motståndarna Indien är 36:a i världen och har varit i tre finaler. I dagens lag finns bland andra 74-rankade Sumit Nagal.

Debutanten Adam Heinonen ser fram emot matchen:
– Det känns jätteroligt! Jag har haft ett bra år, så detta är en fin belöning för det. Davis Cup är något jag har vuxit upp med och något som alla spelare drömmer om att spela, säger 22-åringen från Växjö.

Sveriges lag: spelare, ålder, klubbtillhörighet, världsranking (singel/dubbel)

Elias Ymer, 28, SALK (223/1364)
Leo Borg, 21, Djursholms TK (772/1717)
Adam Heinonen, 22, Växjö TS (757/498)
André Göransson, 29, Höllvikens TK (-/67)
Filip Bergevi, 29, Fair Play TK (-/126)

Mer information och kommentarer finns på tennis.se

Biljetter: https://tennis.ticketco.events/se/sv

Pressackreditering
Ansök om pressackreditering: https://form.jotform.com/svenskatf/funkdc24-swe-ind

Pressträffar och lottning
Torsdag 12 september: Pressträff, PQ-salen, Kungl. Tennishallen.
Tider: 12.00 Sverige (alla spelare + kapten) och 13.30 Indien (kapten, OBS: endast på förfrågan).
Fredag 13 september: 12.30 Lottning följt av presskonferenser, Kungl. Tennishallen.
Anmälan sker till johanna@tennis.se

Spelprogram
Lördag 14 september: Invigning 13.50, matchstart 14.00 (två singlar, bäst av tre set).
Söndag 15 september: Matchstart 12.00 (en dubbel följt av två singlar, bäst av tre set).

Simon Aspelin
Davis Cup-kapten