IKEA sätter världsrekord i pyjamas och lanserar ett år för bättre sömn

2052 medarbetare från IKEA slog GUINNESS WORLD RECORDS™-rekordet för den största sammankomsten av människor i tvådelad pyjamas (på en och samma plats) i Älmhult den 28 augusti. Rekordet är startskottet på ett årslångt fokus på att förbättra sömnen för de många människorna.

Massor med människor i pyjamas.

Sängkläderna var nypressade. Några dussin madrasser med sköna kuddar och sovmasker stod på rad framför IKEA Museum i Älmhult och lockade till en mysig tupplur i den friska luften. Detta var platsen där fler än tvåtusen medarbetare från IKEA idag satte världsrekord för det största pyjamassammankomsten någonsin och inledde det nya verksamhetsåret, som ägnas åt att förbättra sömnen.

Pyjamaspartyn i varuhusen

Världsrekordet kommer att följas av flera pyjamasevenemang för IKEA:s kunder. Lördagen den 31 augusti, och de två efterföljande helgerna, följs rekordet upp med pyjamaspartyn i IKEA varuhusen där kunder kan ta del av särskilda aktiviteter, kunskapsutbyte och erbjudanden, samtidigt som de blir en del av en av de största hyllningarna till sömnen.

– Våra kunders intresse för sömn har ökat under flera år och budskapet de har gett oss är tydligt – de vill ha fler sömntips, fler sömnlösningar och ännu mer bekvämlighet för att skapa sin drömsömn, säger Tolga Öncü, Ingka Retail Manager (COO) på IKEA Retail (Ingka Group). Vårt mål för det kommande året är därför att nå ytterligare miljontals människor och hjälpa dem att förbättra sin sömn och sin vardag.

M%E4nniskor%20i%20pyjamas%20sitter%20p%E5%20marken.

Under verksamhetsåret 2025 kommer IKEA att lansera nya produkter och heminredningslösningar för att göra det enklare att uppgradera sovrummet.

– Med vår långa erfarenhet, storlek och räckvidd har vi möjlighet att göra skillnad genom att göra det möjligt för miljarder människor att sova bättre. Du behöver inte göra om hela ditt sovrum för att förbättra din sömn, små saker som en ny kudde eller annorlunda belysning kan leda till en stor förbättring av din sömnupplevelse", säger Fredrika Inger, vd för IKEA of Sweden.

Nio av tio tycker att sömn är viktigt för välmåendet

Trots att sömnens betydelse är allmänt erkänd är det fortfarande många som kämpar för att få en god sömnkvalitet. I den färska undersökningen ”Så sover svenskarna”, gjord av IKEA Sverige, säger närmare en femtedel av de tillfrågade att de inte sover särskilt bra, samtidigt som nio av tio är överens om att sömnen är viktig för deras välmående. Men knappt hälften av svenskarna har rutiner som motsvarar behoven för bästa möjliga sömn.

– Många av oss vet vad vi behöver för en god natts sömn och vilka rutiner som krävs för att vi ska kunna sova bra, men ändå gör vi inte det. Goda nätter ger bättre dagar och vi behöver skapa förutsättningar i form av goda vanor och en miljö som bäddar för en god natts sömn, säger Martina Bjuvenius, heminredningschef på IKEA Sverige.

Människor i pyjamas står med händerna i luften.
IKEA sätter världsrekord i pyjamas
Ett folkhav med människor i pyjamas.
IKEA sätter världsrekord i pyjamas
Människor i pyjamas sitter på marken.

Om oss

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

Andra upplagan av MÄVINN – livfulla produkter som skapar jobb22.8.2024 11:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA den andra upplagan av kollektionen MÄVINN för att bygga vidare på satsningen på socialt entreprenörskap. Med MÄVINN samarbetar IKEA med sociala företag i Sydostasien och hyllar lokalt hantverk, samtidigt som det skapar jobb och utbildning för kvinnor och marginaliserade grupper. Var och en av de 17 unika, handgjorda produkterna berättar en historia om kulturarv och stärker de hantverkare som skapat dem.

Möbeldesignmuseum Stockholm flyttar till Älmhult20.8.2024 08:02:29 CEST | Pressmeddelande

Älmhult ska bli en global destination för design, det är det långsiktiga målet när IKEA Älmhult AB nu förvärvar det välkända Möbeldesignmuseum, The Museum of Furniture Studies, grundat av arkitekterna Kersti Sandin och Lars Bülow. Det innebär att museet, med en av de mest omfattande privata möbelsamlingarna i norra Europa, återigen blir tillgängligt för allmänheten, men nu i Älmhult, Småland.

IKEA återkallar vissa VARMFRONT portabel batteriladdare på grund av brandrisk17.7.2024 08:00:04 CEST | Pressmeddelande

IKEA uppmanar alla kunder som äger en VARMFRONT portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038) med datumstämpel (ååww) 2313, 2316, 2318 eller 2319, eller en VARMFRONT portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037) med datumstämpel (ååww) 2318, 2319 eller 2322, att omedelbart sluta använda den och kontakta IKEA för en ersättningsprodukt eller full återbetalning.