IKEA Museum öppnar pop-up butik i Stockholm

För första gången tar IKEA Museum sin unika butik utanför Älmhult, när IKEA Museum pop-up shop öppnar på IKEA City Gallerian i Stockholm. Här ska IKEA Museum bland annat erbjuda produkter designade av det ikoniska svenska designkollektivet 10-gruppen. Initiativet skapar ytterligare en dimension av upplevelsen av IKEA i Stockholm.

En bil med ett blåvitt rutmönster står parkerad framför ett IKEA-varuhus. Bilen är fylld med vita vattenkannor.
En Volvo 245, med mönster från 10-gruppen, kommer att stå inne i pop-up shoppen.

På IKEA Museum i Älmhult kan man ta del av berättelsen om IKEA, från det att Ingvar Kamprad startade ett litet företag som blev ett globalt varumärke till hur IKEA har bidragit till designhistorien de senaste 80 åren. Men det är dock inte bara utställningarna som har en historia att berätta, utan det har även de noggrant utvalda produkterna som finns att köpa i butiken på IKEA Museum i Älmhult. Nu, för allra första gången, så gör delar av butikens utbud ett gästspel utanför Älmhult och 2 september öppnar IKEA Museum Pop-up shop inne på IKEA City Gallerian i Stockholm.

– IKEA Museum i Älmhult är hjärtat av vår historia på IKEA och med muséet skapar vi möjlighet för människor att lära känna IKEA på djupet genom berättelser och upplevelser i våra utställningar samt det urval av design vi har i vår butik. Med detta gästspel i Stockholm vill vi göra det möjligt för fler att ta del av berättelserna om IKEA, säger Pär Gustafsson, vd för IKEA Museum.

En%20man%20i%20bl%E5%20jacka%20och%20m%F6rka%20byxor%20st%E5r%20framf%F6r%20en%20utst%E4llning%20med%20IKEA-m%F6bler.
Pär Gustafsson, vd för IKEA Museum.

Stockholm är och kommer fortsatt att vara en viktig plats för IKEA Sverige och under de kommande åren kommer IKEA att fortsätta utveckla format, mötesplatser och den bästa möjliga kundupplevelsen här

I IKEA City Gallerian har bottenvåningen precis byggts om för att skapa mer inspiration och nästan tusen nya produkter har lagts till i sortimentet. Öppningen av IKEA Museum Pop-up shop i IKEA City Gallerian är nästa steg i att skapa den bästa heminredningsupplevelsen för stockholmarna.

– Stockholm är en plats för nya idéer och där nya idéer blir till verklighet och vi vill alltid att våra kunder ska uppleva IKEA på bästa möjliga sätt, säger Graeme Smith, Area Manager Stockholm för IKEA Sverige. IKEA Museum Pop-up shop är den första och enda i sitt slag runt om i IKEA världen och ger ytterligare en dimension till upplevelsen av IKEA. Vi är glada att kunna erbjuda våra kunder möjlighet att inspireras av historien om IKEA och köpa unika produkter att ta med sig hem.

En%20man%20i%20gr%E5%20skjorta%2C%20sk%E4gg%20och%20glas%F6gon%20st%E5r%20i%20en%20kontorsmilj%F6.
Graeme Smith, Area Manager Stockholm för IKEA Sverige.

I IKEA Museum Pop-up shop kommer kunderna att erbjudas ett urval av sortimentet från museibutiken i Älmhult. Mest framträdande är kollektionen med mönster designade av det ikoniska svenska designkollektivet 10-gruppen, som genom åren gjort ett flertal samarbeten med IKEA. Nu finns deras mönster tillgängliga på nya produkter hos IKEA Museum, liksom i den pågående utställningen Magiska Mönster i Älmhult. Tillsammans med medgrundarna Tom Hedqvist och Ingela Håkansson Lamm utformades en helt ny kollektion för IKEA Museum.

Tre%20runda%20brickor%20med%20svartvita%20m%F6nster%20st%E5r%20p%E5%20tv%E5%20stora%20vita%20kuber.

Produkterna finns endast tillgängliga i IKEA Museum shop i Älmhult och IKEA Museum Pop-up shop på IKEA City Gallerian, Stockholm. IKEA Museum Pop-up shop har öppet från 2 september till och med december 2024.

IKEA Museum pop-up shop kommer till IKEA Gallerian
En bil med vitblå mönster är fylld med vita vattenkannor.
IKEA Museum pop-up shop kommer till IKEA Gallerian
Tre runda brickor med svartvita mönster står på två stora vita kuber.
Brickor med mönster från 10-gruppen
Ett flertal runda och fyrkantiga brickor ligger på ett golv. Brickorna har olika mönster och färger.
Brickor med mönster från 10-gruppen
En man i grå skjorta, skägg och glasögon står i en kontorsmiljö.
Graeme Smith, Area Manager Stockholm för IKEA Sverige.
En man i blå jacka och mörka byxor står framför en utställning med IKEA-möbler.
Pär Gustafsson, vd för IKEA Museum.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

Andra upplagan av MÄVINN – livfulla produkter som skapar jobb22.8.2024 11:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA den andra upplagan av kollektionen MÄVINN för att bygga vidare på satsningen på socialt entreprenörskap. Med MÄVINN samarbetar IKEA med sociala företag i Sydostasien och hyllar lokalt hantverk, samtidigt som det skapar jobb och utbildning för kvinnor och marginaliserade grupper. Var och en av de 17 unika, handgjorda produkterna berättar en historia om kulturarv och stärker de hantverkare som skapat dem.

Möbeldesignmuseum Stockholm flyttar till Älmhult20.8.2024 08:02:29 CEST | Pressmeddelande

Älmhult ska bli en global destination för design, det är det långsiktiga målet när IKEA Älmhult AB nu förvärvar det välkända Möbeldesignmuseum, The Museum of Furniture Studies, grundat av arkitekterna Kersti Sandin och Lars Bülow. Det innebär att museet, med en av de mest omfattande privata möbelsamlingarna i norra Europa, återigen blir tillgängligt för allmänheten, men nu i Älmhult, Småland.