Bonnier News

Bonnier News planerar ny struktur för ökad tillväxt

Dela

Som ett led i Bonnier News strategiska utveckling inleds nu arbetet med en ny organisatorisk struktur i syfte att accelerera koncernens transformation med fokus på en förenklad struktur.

– En kraftsamling för att bli ett ännu starkare och ”växande” bolag som kan investera ännu mer i journalistik och våra produkter, förklarar Anders Eriksson, vd för Bonnier News. 

– Vi har det senaste året genomfört en rad organisatoriska förändringar i syfte att accelerera vår transformation. Det här är ett naturligt nästa steg i det arbetet.

– Bonnier News har vuxit snabbt, både vad gäller intäkter och vinst, och det är vår uttalade ambition att fortsätta göra det. Genom en ny, förenklad och plattare organisation kommer vi att få större kraft i vår affär och en ökad skalbarhet.

Den nya organisationsstrukturen bygger på att expandera och vidareutveckla den etablerade operativmodell som avdelningen Commercial framgångsrikt arbetat efter sedan flera år.  

– Modellen har fungerat väldigt bra och blir nu ett sätt att linjera vårt arbetssätt med strategin framåt och säkra att vi organisatoriskt kan öka tempot i vårt korsfunktionella arbetssätt och öka värdet för våra kunder, läsare och användare, säger Anders Eriksson.

Den nya organisationsstrukturen kommer att implementeras stegvis under hösten och kommuniceras vartefter. Ett första steg var den nya produktorganisation, som kommunicerades i våras, och som träder i kraft den 1 september.

Parallellt samlas Bonnier News titlar och varumärken i två områden med fokus på respektive läsarkategorier:

*Business to Business (B2B) omfattar Dagens industri, svenska nischtitlar som till exempel Aktuell hållbarhet och Dagens Samhälle samt Di:s motsvarigheter i internationella affärstidningar och informationsverksamheter i 13 länder. Det leds av Peter Fellman, som är chefredaktör för Di och affärsområdesansvarig för Bonnier News Business.

– Vi arbetar redan idag effektivt med att utveckla våra olika medier men ser potential att ytterligare accelerera samarbetet, säger Peter Fellman.

*Business to Consumer (B2C) omfattar Dagens Nyheter, Expressen, Bonnier News Local med cirka 50 lokaltidningstitlar runtom i landet samt magasinsgruppen Bonnier Publications i Danmark och den digitala prenumerationstjänsten Readly. Området kommer att ledas av Peter Wolodarski, chefredaktör och affärsområdeschef för Dagens Nyheter.

– Det känns väldigt spännande att se hur vi utifrån våra många olika, starka tidningar och varumärken kan dra nytta av ökat samarbete på affärs- och produktsidan med bevarad publicistisk självständighet, säger Peter Wolodarski.

– Med vår djupa förankring i Bonniers tradition och vår journalistiska mångfald har vi ett starkt utgångsläge.

Kontakter

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

Förändrad utgivningstakt för Bonnier News Locals Östersunds-tidningar14.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Från och med 1 mars 2025 går Östersunds-Posten och Länstidningen Östersund från utgivning sex dagar per vecka till utgivning tre dagar per vecka. Därmed följer tidningarna en utveckling som Bonnier News Local genomfört på flera andra titlar de senaste åren. E-tidningarna kommer också fortsättningsvis ges ut sju dagar per vecka. – Effekterna av de frekvensjusteringar som vi genomfört på andra titlar har varit väldigt goda och vi har till exempel kunnat säkerställa satsningar i det redaktionella arbetet, säger Cecilia Ekebjär, chef redaktionell verksamhet på Bonnier News Local.

De utser vinnare i DN Reklamcupen17.6.2024 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

I drygt 20 år har har DN Reklamcupen låtit reklambyråer tävla med sina mest kreativa helsidor i ett cupformat. I år är det 32 tävlande bidrag och juryn som utser vinnare består av nio skarpa branschprofiler. – Det brukar vara en fröjd att höra alla dialoger som förs i juryarbetet kring printens klara fördelar gentemot andra “snabba” medier, som till exempel utomhusannonsering, säger Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye