Bonnier News planerar ny struktur för ökad tillväxt
Som ett led i Bonnier News strategiska utveckling inleds nu arbetet med en ny organisatorisk struktur i syfte att accelerera koncernens transformation med fokus på en förenklad struktur.
– En kraftsamling för att bli ett ännu starkare och ”växande” bolag som kan investera ännu mer i journalistik och våra produkter, förklarar Anders Eriksson, vd för Bonnier News.
– Vi har det senaste året genomfört en rad organisatoriska förändringar i syfte att accelerera vår transformation. Det här är ett naturligt nästa steg i det arbetet.
– Bonnier News har vuxit snabbt, både vad gäller intäkter och vinst, och det är vår uttalade ambition att fortsätta göra det. Genom en ny, förenklad och plattare organisation kommer vi att få större kraft i vår affär och en ökad skalbarhet.
Den nya organisationsstrukturen bygger på att expandera och vidareutveckla den etablerade operativmodell som avdelningen Commercial framgångsrikt arbetat efter sedan flera år.
– Modellen har fungerat väldigt bra och blir nu ett sätt att linjera vårt arbetssätt med strategin framåt och säkra att vi organisatoriskt kan öka tempot i vårt korsfunktionella arbetssätt och öka värdet för våra kunder, läsare och användare, säger Anders Eriksson.
Den nya organisationsstrukturen kommer att implementeras stegvis under hösten och kommuniceras vartefter. Ett första steg var den nya produktorganisation, som kommunicerades i våras, och som träder i kraft den 1 september.
Parallellt samlas Bonnier News titlar och varumärken i två områden med fokus på respektive läsarkategorier:
*Business to Business (B2B) omfattar Dagens industri, svenska nischtitlar som till exempel Aktuell hållbarhet och Dagens Samhälle samt Di:s motsvarigheter i internationella affärstidningar och informationsverksamheter i 13 länder. Det leds av Peter Fellman, som är chefredaktör för Di och affärsområdesansvarig för Bonnier News Business.
– Vi arbetar redan idag effektivt med att utveckla våra olika medier men ser potential att ytterligare accelerera samarbetet, säger Peter Fellman.
*Business to Consumer (B2C) omfattar Dagens Nyheter, Expressen, Bonnier News Local med cirka 50 lokaltidningstitlar runtom i landet samt magasinsgruppen Bonnier Publications i Danmark och den digitala prenumerationstjänsten Readly. Området kommer att ledas av Peter Wolodarski, chefredaktör och affärsområdeschef för Dagens Nyheter.
– Det känns väldigt spännande att se hur vi utifrån våra många olika, starka tidningar och varumärken kan dra nytta av ökat samarbete på affärs- och produktsidan med bevarad publicistisk självständighet, säger Peter Wolodarski.
– Med vår djupa förankring i Bonniers tradition och vår journalistiska mångfald har vi ett starkt utgångsläge.
Kontakter
Anders ErikssonVdBonnier News
Tel:08-738 19 21anders.eriksson@bonniernews.sePeter FellmanAffärsområdeschefBonnier News Business
Tel:070-209 02 26peter.fellman@bonniernews.sePeter WolodarskiAffärsområdeschefDagens Nyheter
Tel:070-227 30 32peter.wolodarski@dn.seMed över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Bonnier News: Stöd till medier i Ukraina hyllas20.3.2025 13:00:03 CET | Pressmeddelande
Bonnier News fortsätter att hjälpa lokaltidningar i Ukraina med pengar och utrustning och nu prisas engagemanget från Bonnier News och Ukrainian Media Fund. – Stort tack för det ovärderliga stödet till det fria ordet i Ukraina, sa ordföranden för Ukrainas journalistförbund när han lämnade över en särskild utmärkelse till Anders Eriksson, vd för Bonnier News.
Bonnier News lanserar egenutvecklad AI-assistent som ska förbättra kundmötet och förenkla annonsörers beslutsprocess20.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News lanserar en unik egenutvecklad AI-assistent, som med avancerad teknologi ska hjälpa koncernens annonssäljare att ge annonsörerna bättre råd och insikter, vilket ska leda till mer välgrundade medieköp. – Ambitionen är att vår nya AI-assistent kommer att förbättra samarbetet med och förenkla beslutsprocessen för våra annonsörer, säger Dilem Güler, affärsutvecklingschef på Bonnier News.
Ägaravtalet signerat - NWT Media och Bonnier News Local redo för partnerskap17.3.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
NWT Media och Bonnier News Local har formellt signerat avtalet om korsvist ägande mellan koncernerna. – Vi är glada över att ha avtalet i hamn och ser fram mot att tillsammans kunna stärka den svenska lokaltidningsmarknaden, säger Sture Bergman, vd NWT Gruppen och Anders Eriksson, vd Bonnier News i en gemensam kommentar.
Ida Stiller ny chefredaktör på Länstidningen Östersund11.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News Local har utsett Ida Stiller till ny chefredaktör på Länstidningen Östersund. Hon efterträder Peder Edvinsson som väljer att gå vidare till en roll som reporter på tidningen.
Vinstlyft och digital tillväxt för Bonnier News19.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
2024 blev ännu ett starkt år för mediekoncernen Bonnier News. Vinsten (EBITA) summerar till 836 miljoner kronor (734 miljoner kronor 2023) och totalt har nu 800 000 prenumeranter tillgång till bundlingserbjudandet +Allt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum