Stockholm utmanar den fria etableringsrätten för förskolor

Att på grund av överetablering säga nej till en fristående aktör som vill starta förskola har inte gjorts tidigare i Stockholm men nu nekar det rödgröna styret Norlandia att öppna en ny förskola i Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämndsområde. Överetableringen av förskolor får negativa konsekvenser för barnen menar förskoleborgarrådet Alexandra Mattsson.

Alexandra Mattsson vill sätta stopp för överetablerigen inom förskolan
Alexandra Mattsson vill sätta stopp för överetablerigen inom förskolan Foto: Maurits Otterloo

- Det är dags att utmana den fria etableringsrätten. Vi behöver ingen ny förskola i den här stadsdelen, det finns gott om lediga platser på de befintliga förskolorna, säger förskoleborgarrådet Alexandra Mattsson (V).

Att det föds färre barn är en trend som syns inte bara i Sverige utan i stora delar av Europa, och Stockholm stad står just nu inför stora utmaningar med ett vikande barnantal. I dagsläget finns 28 tomställda avdelningar och sex helt tomställda förskolor bara i Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämndsområde.

- Om vi låter fristående aktörer öppna nya förskolor trots att det inte finns ett behov riskerar vi att få ännu fler halvtomma förskolor, lokalkostnaderna ökar och kvaliteten försämras. Det kan påverka allt från möjligheten att ta in vikarier till att köpa in material till barnen eller behålla en hög andel utbildade medarbetare. Det är effekten av överetablering, säger Alexandra Mattsson.

Beslutet togs på förskolenämndens sammanträde den 27 augusti efter att ha återemitterats på nämnden i juni och utretts ytterligare. Förskoleförvaltningen föreslog inför sammanträdet att ansökan delvis skulle godkännas men det rödgröna styret sa nej.

Tel:0761229110

Tel:0761229107

Tel:0761229102

Alexandra Mattsson vill sätta stopp för överetablerigen inom förskolan
Foto: Maurits Otterloo

Länkar

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna utgör vi det rödgröna styret i Stockholms stad. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.