Region Stockholm och SOS Alarm ingår nytt samarbetsavtal

Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm har beslutat om ett nytt samarbetsavtal med SOS Alarm. Avtalet innebär att SOS Alarm får i uppdrag att prioritera vårdärenden samt dirigera ambulanser och vissa andra prehospitala resurser. SOS Alarm kommer även att hantera Sms-livräddare vilket innebär att privatpersoner som ansluter sig i appen Sms-livräddare kan larmas till ett befarat hjärtstopp för att påbörja en hjälpinsats i väntan på ambulans. Avtalet löper under två år med möjlighet till förlängning.

SOS Alarm har ett nära och välfungerande samarbete med Region Stockholm. Vi ser nu fram emot en ny avtalsperiod där vårt främsta fokus är en stabil och kvalitativ leverans som kan öka tryggheten för Stockholms invånare. Tillsammans med Regionen vill vi utveckla den prehospitala vården ytterligare, säger Madeleine Raukas, VD på SOS Alarm.

Stockholm står för den största andelen hjälpsökande med vårdbehov på larmnumret 112. Under förra året tog SOS Alarm emot 220 904 samtal om vårdärenden inkomna via 112 från personer inom region Stockholms geografiska område. Motsvarande siffra för hela landet var ca 1 miljon 112-samtal.

Förbättrad kvalité hos SOS Alarm
Under de senaste två åren har en betydande kvalitetsförbättring skett på SOS Alarm. Svarstiderna på nödnumret 112 ligger på ca 6,5 sekunder för 2024 hittills, vilket är den lägsta svarstiden för motsvarande period sedan 2010. Personalomsättningen har minskat och medarbetarnöjdheten ökat, vilket är en förutsättning för att behålla kompetens och stärka kontinuiteten på SOS-centralerna. I Region Stockholm har involveringen av sjuksköterskor förbättrats i de patientärenden som är särskilt svårbedömda och kräver högre medicinsk kompetens. Mellan 90–97 procent av dessa ärenden hanteras av en sjuksköterska. Samtidigt har andelen utlarmningar med prio ett minskat med tio procent.

Nytt omvärldsläge påverkar SOS Alarms arbete
Ett helt nytt säkerhetsläge i Sverige och i vår nära omvärld ställer nya krav på SOS Alarms verksamhet. En åldrande befolkning, multisjuka äldre och ökad psykisk ohälsa är några delar som bidrar till en allt större komplexitet i den prehospitala vårdhanteringen. Därmed ökar även behovet av att SOS Alarm arbetar ännu närmare och mer integrerat med den övriga vårdkedjan för att få mer effektiva och träffsäkra processer. SOS Alarm kommer fortsätta dialogen med Region Stockholm för att utveckla och fördjupa samarbetet.