Erik Wiman ny utrikesredaktör på Expressen

Expressen tillsätter en ny utrikesredaktör, med uppdrag att förnya och bredda utrikesjournalistiken.
– Det är ett otroligt spännande jobb, säger Erik Wiman.

Erik Wiman, foto: Anna-Karin Nilsson

De senaste veckorna har Expressens reporter Mattias Carlsson rapporterat från fronten i Ukraina. Som enda svensk journalist har han rest till de ockuperade områdena i Ryssland och berättat om det historiska skeendet.
Tidigare i år mottog Expressen Röda korsets journalistpris för Anna Gullbergs och Anna-Karin Nilssons reportageserie “Krigets kvinnor” från Ukraina. I dagarna reser samma team till USA för att skildra det splittrade landet inför presidentvalet.
Samtidigt rapporterar Kassem Hamadé med bas i Beirut om de ökade spänningarna i Mellanöstern.
Med en utmanad världsordning och flera pågående krig, samordnar Expressen utrikesbevakningen som tidigare legat hos flera olika redaktörer.
– Erik Wiman har gedigen erfarenhet av att själv arbeta på fältet och är en väldigt trygg och uppskattad redaktör. Han är rätt person för att förvalta Expressens långa tradition av viktig och spännande utrikesjournalistik, säger chefredaktör Klas Granström.
Erik Wiman, 47, rekryterades 2020 från Aftonbladet där han under många år arbetat som en prisbelönt reporter. På Expressen har han verkat som grävreporter och redaktör, men också skrivit reportage, senast från Israel under utbrottet av kriget mellan Hamas och Israel.
– Jag ser väldigt mycket fram mot det här. Jag vågar påstå att ingen tidning i Sverige är så förknippad med bra utrikesjournalistik som Expressen. Att få fortsätta arbeta i den andan och utveckla oss framåt är ett otroligt spännande uppdrag, säger Erik Wiman.

Erik Wiman, redaktör, erik.wiman@expressen.se

Om oss

Expressen är ett ledande mediehus med redaktioner i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi rapporterar dygnet runt i sajt, app och sociala medier. Expressen ger också ut en daglig nyhetstidning och en lång rad livsstilsmagasin.

www.expressen.se

Expressen storsatsar på allsvenskan7.8.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är stekhett i båda ändar av den allsvenska tabellen och inför hösten satsar klubbarna stenhårt för att ta ytterligare kliv. Detsamma gäller Expressen, som nu lägger i en extra växel i den allsvenska bevakningen genom ett samarbete med analysföretaget Playmaker AI. – Intresset för allsvenskan bara ökar, och för att kunna erbjuda det där lilla extra gäller det att hela tiden ligga i framkant, och det kan vi göra i och med det här samarbetet, säger Expressens strategiska sportchef Pontus Weinemo.