Svensk forskning om bandy imponerar på Toronto Maple Leafs

Under ett årligt internseminarium hos NHL-klubben Toronto Maple Leafs i Toronto, Kanada, fick svenska tränaren Håkan Andersson från HPC i Växjö möjlighet att dela sina insikter om skridskoåkning och fysisk träning i lagidrotter med några av Nordamerikas främsta experter. Tillsammans med bland andra amerikanska och kanadensiska ortopedläkare, fysioterapeuter, forskare och tränare diskuterades hur svensk forskning kring skridskoåkning inom bandy sticker ut inom ett relativt outforskat område.

Håkan Andersson på HPC Växjö har varit hos Toronto Maple Leafs och föreläst om svensk forskning kring bandyns skridskoteknik och snabbhet. Foto: HPC Växjö / Romus Ramström/ Svenska Bandyförbundet

Toronto Maple Leafs, en av NHLs mest ikoniska klubbar, bjöd nyligen in till ett internseminarium där experter från olika delar av världen delade sina forskningsresultat samt deltog i lagets träningar under några intensiva dagar. Seminariet riktade sig främst till lagets interna personal, tränare och forskare.

Håkan Andersson, som var en av de inbjudna talarna, har närmare 40 års erfarenhet inom fysisk prestationsutveckling. Idag arbetar han som testansvarig och senior rådgivare på High Performance Center i Växjö. Tidigare har han under många år varit verksam som grenansvarig och tränare inom Svenska Friidrottsförbundet. Han har bland annat tränat svenska rekordhållarna Torbjörn Eriksson (200m), Peter Karlsson (100m) och Johan Wissman (200/400m).

Utöver friidrott har Håkan även arbetat med snabbhet och styrkeutveckling för idrottare ingående i SOK:s topp och talangprogram, jobbat på individnivå inom boxning, ishockey och fotboll och har dessutom konsultat engelska Premier League-laget Bolton Wanderers, svenska fotbollslandslaget, fotbollslagen GIF Sundsvall, Örebro SK och svenska basketligans Sundsvall Dragons.

De svenska och norska forskningsrapporterna som presenterades för Tornonto Meaple Leafs bygger på resultat och analyser framtagna av Harris Pojskic på Linnéuniversitetet i Kalmar, professor Roland Van den Tillaar från Nord University i Levanger samt personal från HPC i Växjö. Forskningsprojektet initierades av Svenska Bandyförbundet som också är ägare till det.

Svensk bandyforskning presenteras för NHL-hockey

Håkan Andersson hade genom en gemensam vän blivit presenterad för Maple Leafs fysansvarige Richard Rotenberg som också stött på forskargruppens rapporter om skridskoåkning och prestation i bandy, vilket väckte hans intresse.

– Det görs inte jättemycket forskning på skridskoåkning, så detta stack ut. Vi har ett stort material på både elitbandyspelare och juniorer, vilket väckte många intressanta frågeställningar bland deltagarna, berättar Håkan Andersson.

Den svenska forskningen har bland annat visat att seniorelitspelare är betydligt snabbare i linjär skridskoåkning än juniorer.

– Är det selektion eller träning över tid som gör skillnaden? Är snabbhet något man har med sig och möjliggör en eventuell elitkarriär eller är den till lika stor del något som kan tränas upp? Det vet vi inte än, men det är frågor skulle vara intressanta att undersöka vidare, säger Håkan Andersson.

Farten i bandy imponerar

På plats i Toronto fick Håkan också visa filmer om bandy och skridskoåkningens unika kinematik, vilket gjorde stort intryck på publiken.

– Några visste precis vad bandy var medan andra hade större kunskapsluckor, så att säga. Men de blev imponerade över farten i spelet. Det gick ett sus i publiken när de såg vårt filmade material, berättar han.

Toronto Maple Leafs är en klubb med en lång historia, även om de inte vunnit Stanley Cup sedan 1967.

– Publiken är trogen trots att de inte vunnit sedan -67 och biljetter är alltid svåra att få tag på. Har du inte säsongskort så kommer du i princip inte in. Men rent spel- och resultatmässigt så tror de att de har något på gång nu, säger Håkan, som också noterade hur klubben hyllar svenska hockeylegender som Börje Salming och Mats Sundin och inför säsongen 2024/25 återfinns inte mindre än sex svenska spelare i truppen

Under seminariet diskuterades även skillnaderna och likheter mellan hockey och bandy på ämnet skridskoåkning och fysik.

– Hockey är ju mer kontaktsport än bandy, och man lägger stor vikt vid fysisk träning. Men på senare tid verkar trenden vara att man satsar mer på snabbhet och åkteknik än tung styrketräning, på flera sätt likt bandyn. Och medan Toronto Maple Leafs har resurser att anpassa träningen individuellt för varje spelare så är man i bandyn kanske glada om man har en fystränare. Men det är också tudelat med individuell träning. Alla förstår ju att en 19-åring behöver träna på ett annat sätt än en trettioåring som har ont i knäna. Men för lagsammanhållningen så är gemensamma träningar oslagbara, förklarar Håkan.

Håkan Anderssons presentation och forskarteamets resultat gav mersmak hos NHL-klubbens anställda.

– De frågade om jag har lust att komma tillbaka nästa sommar. Det gör jag gärna, avslutar Håkan Andersson.

Om Håkan Andersson

• Ålder: 66 år
  • Bor: Hemmahörande i Sundsvall. Jobbar deltid i Växjö.
  • Yrke: Sprinttränare inom friidrott
  • Erfarenhet: Har förutom friidrott jobbat inom simning, boxning, fotboll, basket och ishockey som fystränare och rådgivare. Rådgivare och föreläsare på High Performance Center (HPC) inom snabbhet och styrketräning. Test- och utvecklingsansvarig för snabbhet och styrketräning på HPC.

Forskningsrapporter:

HPC Växjö

Om Svensk bandy

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 medlemmar i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.