Bowlingstjärnan Nora Johansson tilldelas Magnus Johnsons medalj

Igår kväll i samband med Storm Lucky Larsen Masters fick Nora Johansson ta emot Magnus Johnsons medalj i Helsingborg.
– Det känns jättestort, säger Nora Johansson.

Nora Johansson fick igår ta emot Magnus Johnsons medalj i Helsingborg.

Det var en härlig stämning i Olympia Bowling igår kväll. Precis som förra året så delade Magnus Johnson ut sin medalj under onsdagskvällen vid Storm Lucky Larsen Masters. Magnus Johnsons medalj går till någon som gjort betydande insatser för svensk bowling och varit en viktig ambassadör för sporten. Det blev ett stort jubel i publiken när det stod klart att Nora Johansson fick ta emot medaljen och en prischeck på 10 000 kronor på hemmaplan.
– Det är en väldigt prestigefylld utmärkelse och jag blev överraskad att jag fick medaljen. Det känns jättekul. Det är ett kvitto på att jag gör bra saker och är på väg åt rätt håll. Det var väldigt mycket folk på plats och extra speciellt att få ta emot utmärkelsen i Helsingborg, säger Nora Johansson som spelar för Spader Dam.

Nora Johansson stod för ett historiskt EM i Wittelsheim i juni där hon tog fyra guld, varav guld i alla tre individuella distanser. Totalt tog Nora Johansson medalj i alla sex distanser vid sitt första internationella mästerskap på seniornivå. Medaljskörden och alla gulden gör att det är det bästa internationella mästerskapet någonsin av en svensk bowlare på både dam- och herrsidan.
– Hennes EM är helt unikt och hon gjorde en fantastisk insats. Det känns som att många håller med om att det var helt rätt val av mottagare för medaljen i år, säger Magnus Johnson och fortsätter:
– Man häpnade över hur hon i distans efter distans i EM kunde dominera på det sättet som hon gjorde. Sedan hade hon lite oflyt i det avgörande läget i semifinalen i 3-manna där det blev förlust mot Finland. Men Nora lät sig inte nedslås av det utan kom tillbaka och vann tre guld ytterligare. Det visar på en otrolig mental styrka.

Framgångarna fortsatte för Nora Johansson vid U21-VM i Sydkorea i juli där hon vann guld i dubbel med Maja Engberg och tog silver med laget i mixed.
– Noras mästerskapssommar saknar motstycke. Det är en otrolig bedrift. Hon har även varit en föregångsspelare på damsidan med sin tvåhandsteknik. Jag ser ingen begränsning över hur bra hon kan bli, säger Magnus Johnson.

Nora Johansson ser tillbaka på succésommaren med stor glädje.
– Det var helt fantastiskt. Jag kunde aldrig tro att det skulle gå så bra men jag har tränat väldigt mycket för det och varit ute och tävlat mycket.

Just nu är hon i full gång och spelar Storm Lucky Larsen Masters. Igår slog hon till med 1379 poäng över sex serier och är på 20:e plats i kvalet. Topp 52 avancerar till finalspelet.
– Det kändes superbra igår. Förra året behövde jag sex kvalstarter för att nå finalspelet och jag hoppas att det ska räcka med de fyra starter som jag har spelat nu. Det sporrar extra mycket att få möta alla proffsen på hemmaplan, säger Nora Johansson.

Innan Magnus Johnson skulle dela ut medaljen så hyllades han av Martin Larsen och Patrick Backe som båda haft Johnson som förbundskapten.
– Det gick rakt in i hjärtat och jag blev verkligen rörd, säger Magnus Johnson.

Fakta Nora Johansson
Ålder: 21 år
Klubb: Spader Dam, Helsingborg
Från: Eksjö

Nora Johanssons mästerskapsmedaljer 2024

EM 2024, Wittelsheim, Frankrike
Guld singel
Guld All Event
Guld Masters
Guld 5-manna - hela svenska laget
Silver dubbel tillsammans med Josefin Hermansson
Brons 3-manna tillsammans med Josefin Hermansson och Jenny Wegner.

U21-VM, Incheon, Sydkorea
Guld dubbel tillsammans med Maja Engberg
Silver mixed tillsammans med Maja Engberg, Carl Eklund och Robin Ilhammar

Magnus Johnsons medalj
Fonden Magnus Johnsons medalj är instiftad av Magnus Johnson som under många år förtjänstfullt arbetat inom bowlingsporten, både nationellt och internationellt. Fonden har till ändamål att belöna en eller flera personer, förening eller företeelse som under året eller ett antal år fört bowlingen ett stort steg framåt.

Mottagare av Magnus Johnsons medalj:

År Mottagare
2024 Nora Johansson
2023 James Blomgren
2022 Patrick Backe
2021 Lena Sulkanden
2020 Peter "Peppe" Engström
2019 Robert Andersson
2018 Stig "Stickan" Andersson
2017 Jenny Wegner
2016 Martin Larsen/Jesper Svensson
2015 Sten-Åke Nilsson
2014 Hans Johansson och Kent Kyrk (grundarna av Junior Masters)
2013 Christer Jonsson
2012 Göran Bergendorff
2011 Stefan Larsen
2010 Tomas Leandersson
2009 Leif Larsson

Nora Johanssin fick igår ta emot Magnus Johnsons medalj.
Foto: Svenska Bowlingförbundet

Teodor Samuelsson tog årets andra seger på Europatouren!25.8.2024 19:51:05 CEST | Pressmeddelande

De svenska framgångarna på årets Europatour fortsätter, då Teodor Samuelsson till slut lyckades ta hem segern i Odense International som avgjordes på söndagen. Det var Teodors andra seger på årets tour, då han i maj även vann i Langen, Tyskland. Och precis som i Langen, så blev Emanuel Jonsson fyra – Att vinna båda de senaste tävlingarna där jag ställer upp, den känslan är obeskrivlig!, säger en mycket glad Teodor Samuelsson

Maja Engberg och Nora Johansson vann VM-guld i dubbel - 3 medaljer för Sverige i U21-VM19.7.2024 07:31:45 CEST | Pressmeddelande

Nora Johansson och Maja Engberg vann igår guld i dubbel vid U21-VM i bowling. I finalen besegrade de Katelyn Abigania och Annalise O´Bryant från USA med 2-0 i serier. Sverige tar tre medaljer vid U21-VM i Incheon, Sydkorea, och efter två finalförluster tidigare under torsdagen så avslutades mästerskapet på bästa sätt för Sverige. – Det var ett väldigt efterlängtat guld, säger Nora Johansson.