”Roligast är variationerna i arbetsuppgifterna” — fredagsporträttet med Niclas Frisk

Att vara två meter lång gör att ingen missar Niclas när du möter honom. Han är dessutom utbildad PT och tränar Crossfit regelbundet. På jobbet älskar han variationen och att det alltid finns något nytt att lära. Skogen och naturen skapar lugn som kontrast till tuffa arbetsdagar och de små barnen därhemma. Lär känna Niclas i veckans fredagsporträtt:

Bild på Niclas sittande i vit t-shirt
foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Vad fick dig att söka dig till Einar Mattsson?
– Jag sökte flera jobb och fick ja från tre stycken, så jag behövde välja det bästa alternativet. Då valde jag Einar Mattsson. Den största orsaken till det är att jag upplevde att koncernen är både familjär och en trygg arbetsgivare.

Vad drömde du om att bli som liten?
– Vad jag minns så är det antingen polis eller brandman.

Du jobbar på Kundsupport-avdelningen. Vad gör ni?
– Vi hanterar det som omfattar olika garanti-ärenden efter avslutade renoveringar och nyproduktionsprojekt. Det handlar om allt ifrån enklare felanmälningar, besiktningar till komplicerade utredningar kring exempelvis vattenskador. Vi deltar i utredningar om ansvar för fall där både försäkringsbolag och jurister är inblandade. Du jobbar som ”spindeln i nätet” och måste i många fall likna Sherlock Holmes för att lösa ett ärende.

Vad är så roligt med att jobba med just kundsupport?
– I ärlighetens namn är det inte alltid är så ”roliga” saker vi hanterar, men viktiga. Jag skulle säga att det är variationerna i arbetsuppgifterna som är roligast. Vi hanterar så många olika områden och situationer, vilket gör att det alltid finns något nytt att lära sig.

Du har tillbringat många möten med upprörda människor. Leverantörer som tycker att de levererat vad som beställts, och med kunder som har olika toleransnivå för vad är ett garantifel är. Hur mäktar du med ett sådant jobb?
– Du lär dig med tiden att inte ta åt dig personligen av vad vissa kunder säger. De har rätt till sin upplevelse och måste få uttrycka den. Jag behöver vara aktivt lyssnande och förstående i mina dialoger. Sedan behöver jag stänga av jobbiga saker när arbetsdagen är slut, dels för min egen skull och dels för min familjs skull.

Vilka ord tycker du kännetecknar Einar Mattsson idag?
– Då skulle jag svara orden ”omtanke” och ”ansvarstagande”.

Av vem/vilka har du lärt dig det viktigaste i ditt jobb?
– När jag var ny på avdelningen lärde min dåvarande chef Jan Eriksson mig mycket. Han lärde mig bland annat att inte vara rädd för att ta beslut. Det har varit betydelsefullt i min roll.

Vad har du för intressen privat?
– Utöver familj och barn så skulle säga att mina passioner är styrketräning, att resa, titta på film, spela tv-spel och att titta på kampsportsgalor så som UFC.

Vad gillar du för musik?
– Mest spelas trance, rock eller rap i mina hörlurar. Men jag uppskattar nog all musik.

Vad gör du för att gå ner i varv och återhämta dig?
– Det är aningen svårt med två små virvelvindar hemma på 2,5 år och 4 år. Men jag har alltid funnit lugn och ro där det finns natur och vatten.

Du är en av dem i koncernen som hittat din partner på jobbet? Hur gick det till?
– Ha ha, hur visste du det? Ja, så är det. Jag mötte en härlig förvaltare på några av mina projekt som alltid spred glädje omkring sig. Hennes sätt lockade mig och hon fick min uppmärksamhet. Och nu har vi två fantastiska barn tillsammans.

Du har tidigare i livet jobbat som PT. Hur kom det sig?
– Det stämmer. Eftersom träning är en stor passion så ville jag pröva på att bli det. Jag fick anställning precis efter att jag avslutat utbildningen. Så jag jobbade som det både på Sats och även privat under två år.

Tränar du mycket fortfarande?
– Ja. Jag tränar på Crossfit Eken som ligger nära huvudkontoret cirka tre gånger i veckan. Sedan har jag ett eget gym hemma där jag tränar på helgerna eller om jag jobbar hemifrån. Så mellan tre till fem gånger i veckan beroende på arbetsbelastningen. Mina träningsmål har ändats med åldern, men jag vill leva länge, och känna mig stark och uthållig. Allt detta utövar du inom crossfit. Passen där har stor variation så det blir aldrig tråkigt.

Berätta något som nästan ingen vet om dig.
– Jag har jobbat som bartender när jag bodde i Uppsala (född och uppvuxen där).

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

”Det finns en stark företagskultur som värdesätter kvalitet här” — fredagsporträttet med Adiam Mengstu23.8.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Klok, metodisk och med ett betryggande lugnt kroppsspråk lotsar ekonomen Adiam Mengstu oss kollegor rätt i redovisningsfrågor. Att bli ekonom var ett självklart val, och förhoppningsvis får hon utökat ansvar med tiden i den familjeägda fastighetskoncernen. I dagens fredagsporträtt berättar vår kulturintresserade basketspelande kollega Adiam vilken låt som går på repeat i hörlurarna.

”Du som individ har betydelse här” — fredagsporträttet med Fanny Sterner16.8.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En energispridare av rang, med storslagen servicekänsla och ett av koncernens gladaste leenden – det har receptionisten Fanny Sterner. Med klokhet, erfarenhet från utlandsboende och livsglädje går Fanny till jobbet på Einar Mattsson-koncernen varje dag. Solna-korv, musik och picknick med vännerna har betydelse i Fannys liv, liksom att vara både framför och bakom en kamera … eller på en scen. Lär känna Fanny i dagens fredagsporträtt: