Låg lönsamhet för AF Gruppen under andra kvartalet 2024

AF Gruppen (AFG) omsatte 7 651 MNOK under andra kvartalet. Resultatet före skatt uppgick till 21 MNOK under andra kvartalet, motsvarande en vinstmarginal på 0,3 %. Koncernen levererade bra resultat inom Anläggning och Energi och Miljö, men nedjusteringar av resultatprognoserna för ett offshoreprojekt påverkade koncernens resultat negativt.

Omsättningen för andra kvartalet uppgick till 7 651 MNOK (7 853) och 14 838 MNOK (15 246) för första halvåret. Resultatet före skatt landade på 21 MNOK (292) under andra kvartalet respektive 207 MNOK (305) för första halvåret. Detta gav en vinstmarginal på 0,3 % (3,7 %) under andra kvartalet och 1,4 % (2,0 %) för första halvåret. AF Gruppen hade en orderingång på 5 629 MNOK (10 877) under andra kvartalet och en orderstock på 38 253 MNOK (44 693) vid kvartalets utgång.

– AF Gruppen har fortsatt en hög aktivitet under kvartalet, men resultatet präglas av nedjusteringar av resultatprognoserna för ett av koncernens offshoreprojekt. Kvartalet bjöd på flera starka prestationer, särskilt inom områdena Anläggning och Energi och Miljö. Det är glädjande att vi har en fortsatt positiv utveckling för säkerhetsresultatet och sjukfrånvaron, säger Amund Tøftum, koncernchef för AF Gruppen.

Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 661 MNOK (227) för andra kvartalet 2024 och 789 MNOK (203) för första halvåret. AF Gruppen hade per den 30 juni 2024 en räntebärande nettoskuld på 979 MNOK (1 582). Resultat per aktie uppgick till -0,07 NOK (1,72) under andra kvartalet och 1,23 NOK (1,69) för första halvåret.

AF Gruppen ställer samma höga säkerhetskrav på alla samarbetspartner och leverantörer som på sina egna medarbetare. AF Gruppens underentreprenörer ingår i skadestatistiken. Skadefrekvensens H1-värde för andra kvartalet var 0,4 (0,7). För första halvåret 2024 var H1-värdet 0,6 (1,1).

AF Gruppen arbetar systematiskt och målmedvetet med att minimera arbetsrelaterad sjukfrånvaro. Sjukfrånvaron var under andra kvartalet 3,6 % (3,9 %) och för första halvåret 2024 var den 4,1 % (4,2 %).

– Byggbranschen har de senaste åren upplevt stor osäkerhet på grund av de marknadskrafter som påverkar aktiviteten och sysselsättningen för de flesta aktörer i branschen.  För att stimulera till ökad aktivitet och lönsamhet måste industrin tillsammans stärka samverkan, innovation och produktivitet genom hela värdekedjan, säger Tøftum.

Utvalda höjdpunkter från kvartalet:

• Anläggning ökade aktiviteten betydligt under andra kvartalet med en omsättningstillväxt på 59 % jämfört med samma kvartal föregående år. AF Anlegg hade ännu ett kvartal med rekordhög omsättning och levererade ett bra resultat. Enheten har en gedigen projektportfölj med flera stora projekt i produktion och det är genomgående hög aktivitet och hög operationell effektivitet i projekten.  Målselv Maskin & Transport, Stenseth & RS samt VSP levererade mycket bra resultat för andra kvartalet.
  • För Bygg minskade omsättningen med 15 % under andra kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år. AF Bygg Østfold, Strøm Gundersen, Strøm Gundersen Vestfold och Haga & Berg levererade mycket bra resultat, medan AF Byggfornyelse och ÅBF levererade bra resultat det här kvartalet.
  • Betonmast levererade ett svagt resultat under kvartalet. Enheterna Betonmast Røsand, Innlandet och Østfold levererade bra resultat under kvartalet. Betonmast Romerike och Buskerud-Vestfold levererade resultat som låg något under förväntningarna, och Betonmast Asker og Bærum hade resultat som var lägre än väntat. Betonmast Boligbygg, Oslo och Trøndelag hade svaga resultat under kvartalet.
  • Projektutveckling redovisade ett svagt resultat för kvartalet. En krävande fastighetsmarknad med höga räntor och ett marknadssentiment som präglas av osäkerhet bidrar fortsatt till låga försäljningssiffror.  Försäljningskontrakt har tecknats för 21 (16) bostäder under kvartalet, varav AFs andel är 10 (7).Under andra kvartalet överlämnades totalt 132 bostäder, främst i projekten Skårersletta MIDT och Bekkestua Have. Totalt 41 (4) osålda enheter färdigställdes i slutet av kvartalet, varav AFs andel var 21 (1). Tre bostadsprojekt var under produktion i slutet av kvartalet. Det totala antalet enheter i produktion är 589, varav AFs andel är 246. Detta ger en försäljningsgrad i pågående projekt på 68 %.
  • Energi och Miljö ökade aktivitetsnivån under andra kvartalet med 19 % jämfört med samma kvartal föregående år och levererade god lönsamhet. AF Energi ökade aktivitetsnivån avsevärt jämfört med samma kvartal föregående år. Hög aktivitet och positiv verksamhetsutveckling i flera projekt säkrade ett bra resultat under andra kvartalet. AF Energi genomförde under kvartalet köpet av 70 % av aktierna i ETA Norge, en entreprenör inom bioenergi. AF Decom hade hög aktivitet under andra kvartalet jämfört med samma kvartal föregående och levererade ett bra resultat.
  • Affärsområdet Sverige uppvisar fortsatt stora resultatvariationer. AF Prefab i Mälardalen levererade mycket bra resultat under andra kvartalet, medan Kanonaden och AF Härnösand Byggreturer levererade bra resultat. De tidigare Betonmast Sverige-bolagen har negativa resultat också under det här kvartalet. AF Anläggning Väst har nu avvecklats.
  • Affärsområdet Offshore levererar ett negativt resultat för kvartalet. Ytterligare nedjusteringar har gjorts av resultatprognoserna för ett projekt inom AF Offshore Decom, som utförs på den nederländska kontinentalsockeln. Prognosen har justerats ned i storleksordningen 240 MNOK exkl. moms. Projektet nämndes även under andra halvåret 2023, då det också justerades ned. Aeron ökade aktivitetsnivåerna avsevärt jämfört med samma kvartal föregående år och levererade god lönsamhet under kvartalet.

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare, huvudsakligen i Norge och Sverige. Koncernen omsätter 31 miljader NOK (2022) och är noterad på Oslo Børs. AF Gruppen Sverige är en av de största aktörerna på den svenska bygg- och anläggningsmarknaden med 1 000 medarbetare i elva bolag som tillsammans omsätter 7 miljarder SEK (2022).