Metaller gömmer sig i skogens läckerheter
2.9.2024 08:00:00 CEST | Region Örebro län | Pressmeddelande
Barn och gravida i Lekebergs kommun bör vara försiktiga med att äta svamp som plockats i området. Det konstaterara Arbets- och miljömedicin i Örebro efter att ha analyserat svamp, bär och frukt i kommunen. I svampen gömmer sig nämligen höga halter av metaller.

Arbets- och miljömedicin i Örebro har under hösten 2023 genomfört en omfattande analys av bär, frukt och svamp från Lekebergs kommun för att öka kunskapen om eventuella hälsorisker vid intag av dessa livsmedel.
Undersökningen har fokuserat på att identifiera halter av metaller, med särskilt fokus på arsenik, bly och kadmium.
Barn och gravida särskilt känsliga
I Lekebergs kommun är halterna av arsenik naturligt förhöjda på grund av förekomsten av alunskiffer i marken. Växter och svampar tar upp dessa metaller från jorden under sin tillväxt, vilket kan leda till onödig exponering för de som konsumerar grödor och svamp från områden med förhöjda metallhalter.
Barn och gravida kvinnor är särskilt känsliga för de skadliga effekterna av arsenik, men även bly och kadmium utgör betydande hälsorisker.
Högsta halterna i svamp
Metallanalysen som genomfördes på laboratoriet vid Arbets- och miljömedicin visar att halterna av metaller i bär, frukt och svamp från Lekebergs kommun generellt sett är låga. De högsta halterna av flera metaller, inklusive bly, återfanns i svamp.
– För att minska exponeringen för bly och andra metaller rekommenderas att barn och gravida kvinnor begränsar sitt intag av svamp, som genomgående innehåller högre metallhalter, säger miljöhygieniker Maria Klasson på Arbets- och miljömedicin i Örebro.
För friska vuxna bedöms det inte finnas några hälsorisker som kräver begränsningar av intaget av bär, frukt eller svamp från området.
Läs mer i den bifogade rapporten.
Nyckelord
Kontakter
Maria KlassonArbets- och miljömedicin
Tel:019-602 35 53maria.klasson@regionorebrolan.seÅsa SvennebäckPresskommunikatör
Hälso-och sjukvårdsförvaltningen
Region Örebro län
Bilder

Länkar
Arbets-och miljömedicin
Arbets- och miljömedicins arbete rör sambandet mellan hälsa och ohälsa i relation till arbetsmiljön, utomhusmiljön och hemmiljön. Vi är en gemensam resurs för regionerna i Södermanlands, Värmlands, Västmanlands och Örebro län. Vårt uppdrag är att arbeta för en god hälsa i en bra miljö.
Följ Region Örebro län
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Region Örebro län
Forskning visar att träning minskar adhd-symtom samt förbättrar sömn och livskvalitet26.6.2026 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Forskning från Område psykiatri i Region Örebro län visar att fysisk träning kan vara en effektiv behandling för vuxna med adhd. Deltagare som genomförde ett 12 veckor långt träningsprogram inom psykiatrin fick minskade symtom, bättre sömn, ökad livskvalitet och en starkare förståelse för hur de själva kan påverka sitt mående.
Regionfullmäktige antog verksamhetsplan med budget för 202716.6.2026 09:34:59 CEST | Pressmeddelande
Anslag i syfte att förbättra tillgängligheten till länets hälso – och sjukvård och stärka kollektivtrafiken samt sänkt skatt. Det är några av punkterna i den verksamhetsplan med budget för 2027 som regionfullmäktige i dag fattade beslut om.
Ny forskning ska kartlägga stödet efter hjärnskada16.6.2026 08:10:00 CEST | Pressmeddelande
Tillgången till kognitiv rehabilitering efter en förvärvad hjärnskada varierar i Sverige. Nu ska en ny studie inom Region Örebro län kartlägga behov, erfarenheter och regionala skillnader. Målet är att bidra till en mer jämlik rehabilitering. Arbetsterapeut Helen Lindner har beviljats nästan 160 000 kronor till studien från Personskadeförbundet RTP.
Petra Weckström blir ny chef för kultur- och civilsamhällsfrågor inom Region Örebro län10.6.2026 13:59:00 CEST | Pressmeddelande
Region Örebro län har utsett Petra Weckström till ny chef för kultur- och civilsamhällsfrågor. Petra tillträder tjänsten den 1 september.
Miljonsatsning ska stärka länets äldrevård nästa år8.6.2026 12:26:00 CEST | Pressmeddelande
Regionstyrelsen fattade i dag beslut om att satsa 15,5 miljoner kronor under nästa år för att stärka vårdcentralernas möjligheter att möta de behov en åldrande befolkning har.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum