Fortsatt grönt ljus för studenter som vill flytta till Linköping

Linköping behåller grönt ljus i Sveriges förenade studentkårers, SFS, årliga bostadsrapport. Grönt ljus innebär att studenter kan erbjudas ett boende inom en månad. Studentbostäder, Stångåstadens dotterbolag är hyresvärd till ungefär 25 % av Linköpings studenter och jobbar hårt för att tillgängliggöra fler bostäder för stadens studenter och har i år startat två byggprojekt av närmare 300 nya studentbostäder som blir klara för inflyttning under 2026.

Student som surfar på mobilen liggandes i sängen

Sveriges förenade studentkårer, SFS, släpper varje år en rapport där bostadssituationen i 36 studieorter kartläggs. Varje ort får en färgmarkering beroende på hur snabbt studenterna kan erbjudas ett tryggt boende. Orter som kan erbjuda studenter ett boende inom en månad får en grön markering och i årets rapport är Linköping, för tredje året i rad, en av dessa orter.

- Vi har under flera år haft ambitionen att vara en attraktiv studieort och bygga bort bostadskön, så vi är glada över att vi behåller vår gröna markering i rapporten. Att studenterna i Linköping fått det lättare att få en bostad vid terminsstart är positivt för både studenterna och för Linköping som studentstad. Vi ser en positiv utveckling med lägre kötider på våra bostäder vid terminsstart och vi har kunnat erbjuda en bostad till alla, säger Michael Stenberg, tf. vd på Studentbostäder i Linköping.

Förutom att bygga nya bostäder så finns det även en förtur i bostadskön för nyantagna studenter som är folkbokförda utanför Linköpings kommun.

- Förturen är ett sätt för oss att underlätta lite för dom studenter som antas till Linköpings Universitet för första gången men som bor på en annan ort än Linköping. Många drar en lättnadens suck när vi berättar för dom att den här förturen finns, så vi vet att den underlättar för nya studenter att börja studera i Linköping, säger Michael Stenberg, tf. vd på Studentbostäder i Linköping.

Studentbostäder har de senaste 10 åren byggt närmare 450 studentbostäder och tillskapat cirka 80 nya bostäder genom att bygga om korridorsrum och tidigare gemensamhetsutrymmen till lägenheter. Fler bostäder är också under uppbyggnad, under 2026 står 187 lägenheter klara för inflyttning på Flamman och 113 lägenheter på Folkungavallen.

För mer information, kontakta gärna:
Michael Stenberg, tf. vd Studentbostäder i Linköping, telefon 013-20 87 56

900 nya bostäder gör att Linköping kan fortsätta växa23.8.2024 08:55:36 CEST | Blogginlägg

I veckan hade vi ett formellt startskott för den nya stadsdelen Djurgården i Linköping. Vår första etapp innehåller 176 nya hem och ett mindre centrum med bland annat en ny vårdcentral. På sikt ska stadsdelen växa till flera tusen bostäder. Det är inte det enda vi bygger, just nu har vi 900 nya bostäder på gång i olika lägen i staden. Men varför drar vi i gång byggandet av en ny stadsdel och flera andra byggen nu när det är tuffare tider än på många år i bostadsbranschen?