Rödgrön ledning säkrar vården och ekonomin för framtiden

Färre överbeläggningar, fler vårdplatser – rödgröna tar ansvar för patienter och personal. Idag har styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset samlats för att ta viktiga beslut som ska säkerställa en tryggare och mer hållbar vård för både patienter och personal. Med den rödgröna ledningens insatser i fokus, fortsätter vi att arbeta för en sjukvård som är hållbar, säker och tillgänglig för alla.

Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Ekonomin på rätt väg – nu fokuserar vi på fler vårdplatser och bättre arbetsmiljö

Styrelsen godkände månadsrapporten för juli 2024, som visar att sjukhuset har lyckats stabilisera ekonomin. Det är en viktig milstolpe, men vi vet att vårt arbete inte stannar här. Nu när ekonomin har stabiliserats, tar vi itu med de allvarliga problemen kring överbeläggningar och bristen på vårdplatser – särskilt inom den tunga slutenvården.

– Sahlgrenska Universitetssjukhuset har vänt utvecklingen, och ekonomin går åt rätt håll. Men det är bara början. Nu fokuserar vi på att minska beläggningsgraden och öka antalet vårdplatser. Vi tar ansvar för både patienter och personal, även i ett fortsatt ekonomiskt tufft läge. Lägre beläggningsgrad är en förutsättning för bättre arbetsmiljö, och färre överbeläggningar minskar riskerna och tillbuden för patienterna, säger Cecilia Dalman Eek, ordförande för Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Handlingsplan för färre överbeläggningar och fler vårdplatser

För att ytterligare stärka patientsäkerheten och arbetsmiljön har den rödgröna ledningen beslutat att ge sjukhusdirektören i uppdrag att ta fram en handlingsplan för att minska beläggningsgraden och öka antalet vårdplatser inom den tunga slutenvården. Vi vill se en beläggningsgrad på maximalt 90%, vilket inte bara förbättrar patientsäkerheten utan också underlättar för sjukhusets personal att göra ett bra jobb.

– Att slippa ständiga överbeläggningar vet vi underlättar för personalen och det ger bättre patientsäkerhet. Därför vill vi säkerställa tillgången på vårdplatser, framför allt inom den tunga slutenvården, förklarar Dalman Eek.

Den rödgröna ledningen fortsätter att ta ansvar för sjukvården i Västra Götaland, med fokus på att förbättra både arbetsmiljön för vår personal och säkerheten för våra patienter. Vi kommer att fortsätta arbeta för en vård som är tillgänglig, av hög kvalitet och som sätter människors behov i centrum.

Betydande ramförstärkning för Göteborgs Symfoniker och kulturen i Västra Götaland28.6.2024 12:37:21 CEST | Pressmeddelande

Den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen (VGR) har idag i en pressträff annonserat en betydande ramförstärkning till Göteborgs Symfoniker (GSO) med start 2025. Ramförstärkningen innebär att det årliga stödet till Göteborgs Symfoniker ökar med 10 miljoner kronor och är en del av en förstärkning av kulturbudgeten med totalt 88 miljoner kronor för 2025.