IFK Rättvik drar sig ur Elitserien Dam

Med bara en dryg vecka kvar till lagets öppningsmatch i Svenska Cupen kommer nu beskedet att IFK Rättvik drar sig ur spel i Elitserien Dam säsongen 2024/25.

IFK Rättvik Bandy

IFK Rättvik imponerade stort på många under elitseriesäsongen 2023/24 då de som nykomlingar slutade på en sjundeplats i grundserien, med god marginal ner till kvalstrecket, och även fick spela ett historiskt slutspel. Sedan dess har dock spelartappen varit många och tunga samtidigt som nyförvärven har lyst med sin frånvaro.

Med bara en dryg vecka kvar till lagets öppningsmatch i Svenska Cupens gruppspel kommer nu beskedet att klubben drar sig ur spel i Elitserien efter en önskan till föreningens styrelse från spelare och ledare till följd av spelarbristen.

– Till att börja med har vi full förståelse för att jättemånga i bandysverige blir besvikna på oss. Vi sätter många i en taskig situation. Jag vill be om ursäkt till Svenska Bandyförbundet, Svensk Elitbandy och inte minst alla andra klubbar i Elitserien, som vi orsakar stora problem för, säger Henrik Ivars, ordförande i IFK Rättvik och fortsätter:

– Samtidigt vill jag verkligen rikta ett stort tack till Amanda (Bäverhag, tävlingsansvarig på SBF reds. anm.) och Per (Selin, ligachef för Svensk Elitbandy) för deras professionella sätt att bemöta oss och arbeta tillsammans med oss i allt det här svåra.

Det definitiva beskedet att dra sig ur Elitserien fattades av IFK Rättviks styrelse under torsdagen, men Henrik Ivars betonar att det inte var ett beslut som styrelsen fattade på egen hand.

– Jag vill vara jättetydlig med att det här inte är ett beslut som vi har fattat åt tjejerna i laget. Det här är ett beslut som spelare och ledare i laget har fattat och vi står givetvis bakom dem. Vi har alltid stått bakom dem och gett dem vårt fulla stöd, säger IFK-ordföranden och pekar på spelarunderlaget som den stora boven i dramat.

– Vi har inte ett tillräckligt spelarunderlag för att spela i Elitserien. Många av de spelare som var bärande för oss under förra säsongen har valt att sluta spela bandy. Det är väl den främsta anledningen. Orsaken till varför det blivit så vet jag inte och det vill jag inte heller spekulera i, men det är den huvudsakliga anledningen till vårt beslut tillsammans med att vi inte har lyckats fylla på med tillräckligt många nya spelare.

På frågan varför det här beskedet kommer först nu svarar Henrik Ivars:

– Vi hade ett möte i maj med spelartruppen och då var alla inblandade fortfarande inställda på att vi skulle köra. Då ansåg vi att vi skulle kunna klara av det här. Vi har jobbat stenhårt för att lösa det och fylla på truppen sedan dess, men det har inte gått.

Frågan kring hur Elitserien Dam kommer att påverkas av IFK Rättviks avhopp ligger nu på Svenska Bandyförbundets tävlingskommittés bord där den kommer att hanteras så skyndsamt som möjligt. Så snart ett nytt beslut är fattat kommer detta att kommuniceras i alla relevanta kanaler.