If stärker sitt erbjudande inom insuretech tillsammans med House:ID
För många husägare kan det lätt bli en utmaning att hålla ordning på alla dokument, kvitton och byggdetaljer kopplat till bostaden. För att underlätta husägandet lanserar If nu en digital huspärm tillsammans med det svenska insuretech-bolaget House:ID, som även stöttar kunderna att tänka skadeförebyggande och ta hand om sitt hus på ett hållbart sätt.

För If är den nya satsningen ett sätt att ytterligare stärka den digitala kundresan. Tjänsten möjliggör ett långsiktigt hållbart bostadsägande med en bättre översikt över boendeekonomin, planering av renovering och rätt tid för underhåll. House:ID gör det ännu enklare att nå ut med experthjälp och personligt stöd till kunderna. Som ny husägare kommer de detaljer den tidigare husägaren delat med sig av att underlätta löpande underhåll och skadeförebyggande åtgärder i bostaden.
– Vår investering i House:ID är ett spännande steg i att kunna erbjuda våra kunder den bästa möjliga upplevelsen som bostadsägare. Vi tror starkt på att House:ID har potentialen att bli den ledande plattformen för privat bostadsägande där vi kan stärka våra kundrelationer och leva upp till vårt löfte gentemot våra kunder. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att skapa nya värden för våra kunder och branschen i stort, säger Anders Skalmerud Sörbo, SVP Partnerships and New Business Opportunities på If.
En central del av House:ID är att användarna själva äger och styr över sin data. Användarna bestämmer vilka uppgifter som ska delas och med vem, vilket garanterar en trygg och transparent hantering. För försäkringsbolaget If innebär den samlade informationen att kunder kan få mer personligt anpassade råd och hjälp att ta hand om sitt boende.
– Vi är otroligt stolta över att ha If som strategisk partner. Vi delar verkligen synen på och viljan att hjälpa bostadsägare utifrån deras bostäders unika förutsättningar. Extra glädjande är att If ser fördelen i att bygga relationen på en neutral plattform där bostadsägaren bestämmer och har kontroll. Detta partnerskap ger If möjligheten att erbjuda en mer personaliserad och effektiv service, samtidigt som det bidrar till att skapa en tryggare och mer transparent framtid för alla bostadsägare, säger Pontus Andersson, VD på House:ID.
Mer om House:ID
House:ID har ett strategiskt samarbete med ÖFAB (koncernbolaget som också består av Svensk Fastighetsförmedling och Ordna Bolån) som också är delägare och tillsammans med If sätter grunden för att House:ID ska vara det självklara digitala valet för privatägda bostadsplattformar.
Vid frågor, vänligen kontakta:
Ifs presstjänst, press@if.se, 08 410 023 03
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-410 023 03press@if.seOm oss
If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.
If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Stenskottssäsongen är här – så stor är risken att drabbas i din region13.3.2025 09:48:57 CET | Pressmeddelande
Under våren ökar risken för stenskott och glasskador på vindrutan. En sammanställning från If visar att risken för att drabbas av stenskott under bilkörningen varierar stort beroende på var i landet man bor. – Gotlänningar löper minst risk att få rutan förstörd av grus och sten, trafikanter runt Stockholm och Uppsala är värst drabbade, säger If:s motorexpert Johan Granholm.
If varnar för ökat antal fysiska bedrägerier mot äldre19.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Ett flertal If-kunder har den senaste tiden utsatt för fysiska bedrägerier där gärningspersonerna gör hembesök och utger sig från att komma från bland annat If. De drabbade kunderna är främst äldre personer. – Vi vill understryka att varken vi eller andra seriösa aktörer gör hembesök på det sätt som sker i dessa fall, säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If.
Backventil den mest hållbara åtgärden enligt unikt forskningsprojekt18.2.2025 08:02:00 CET | Pressmeddelande
Tillsammans med forskningsinstituten CICERO och IVL Svenska Miljöinstitutet har If låtit undersöka hur hållbara olika åtgärder är för att skydda hem mot extrem nederbörd och för att förebygga skador. Analysen visar att backventilen är den åtgärd som mest sannolikt både minskar kostnader och utsläpp.
If uppmanar till försiktighet under sportlovet – knäskador ökar markant13.2.2025 14:13:28 CET | Pressmeddelande
Under sportlovet ökar risken för skador, för såväl barn som vuxna. Några av de vanligaste skadorna under perioden, enligt Ifs skadestatistik, är snedvridet knä och fraktur på knä eller ben. – De flesta av oss ställer sig på ett par skidor endast ett fåtal gånger per år, så var rädd om dig och överskatta inte din förmåga, säger Ifs personskadechef Jenny Grimstig.
If levererar starkt resultat för året och stärker sin nyckelroll i att hantera samhällsrisker6.2.2025 07:40:11 CET | Pressmeddelande
2024 var ett år med fortsatt stark tillväxt för If. Vi fortsatte att hjälpa våra kunder under ett år som präglades av en hård vinter och ett flertal större skador. Ifs roll i att främja det skadeförebyggande arbetet blir allt viktigare i dagens föränderliga risklandskap, kommenterar Ifs vd Morten Thorsrud.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum