Jesper Svensson vann kvalet i Lucky Larsen Masters - idag avgörs PBA-tävlingen

Kvalet är avslutat i Storm Lucky Larsen Masters i Helsingborg. Jesper Svensson behöll ledningen från den näst sista kvalstarten och tog hem kvalet på 1541 poäng.
– Det ger alltid lite boost men kvalet är bara första steget, säger den svenska bowlingstjärnan.

Jesper Svensson vann kvalet i Storm Lucky Larsen Masters. Tävlingen avgörs under söndagen. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Finaldagen av Storm Lucky Larsen Masters är här. Tävlingen i Helsingborg är den enda utanför USA som är en del av den amerikanska proffstouren PBA. Fjolårsfinalisten Jesper Svensson levererade på hög nivå vid den näst sista kvalstarten under lördagen och gick upp i ledning i kvalet på 1541 poäng. När tävlingens 26:e och avslutande kvalstart var genomförd så var Svensson fortsatt nummer ett.
– Det gick bra idag. Jag tycker att jag har varit ganska rätt på det även i tidigare starter och nu lyckades jag träffa jackpotten. Det mesta gick rätt och det är lite så som det behöver göra för att det ska bli så höga siffror, säger Jesper Svensson.
Vad betyder det här inför finalspelet?
– Det ger alltid lite boost men kvalet är bara första steget. Det är väldigt långt kvar men det här var en bra start.
Hur är det att spela tävlingen?
– Det är helt fantastiskt med en PBA-tävling här i Sverige. Det kan inte bli bättre och jag trivs som fisken i vattnet.

Viktor Albihn som hade varit i ledning i kvalet sedan förra söndagen fick se sig passerad av Jesper Svensson. Men Falkenbergsspelaren slutade tvåa i kvalet bland alla världsspelare och E.J Tackett lyckades inte ta sig förbi utan blev trea.
– Det känns overkligt att vara omringad av två av världens bästa spelare i resultatlistan. Det är ändå lite skönt att inte bli etta och då kan jag smyga lite under radarn också, säger Viktor Albihn.
Vad säger du om din insats i kvalet?
– Det var inte en söndagsmorgon jag hade förväntat mig. Vid mina två starter dagen innan hade ingenting stämt. Men under söndagen klickade allt. Tajmingen i tekniken och det mentala bara flöt på. Jag överanalyserade inte spelet utan stannade bara i nuet. Spelet kändes fantastiskt. Det tog nästan en dag innan jag förstod vad jag hade gjort.
Vad tror du om dina möjligheter i finalspelet?
– Jag får ta det som det kommer. Jag har inte allt för höga krav. Vi får se om jag kan hitta samma spel igen. I så fall handlar det bara om att lösa uppgiften och spela enkelt.

Ludwig Ingerskog, Bodens BS slutade på fjärde plats i kvalet med 1494 poäng. Sex svenska spelare blev topp tio i kvalet. Totalt avancerade 52 spelare till finalspelet. däribland 24 svenska spelare. Topp 22 är klara för finalsteg 2 med start kl 09.00 idag. Resterande spelare intog banorna vid finalsteg 1 vid kl 20.30 under lördagskvällen. James Blomgren var starkast där och tog hem steg 1 på 1458 poäng. Martin Paulsson blev tvåa på 1419 poäng. De 14 främsta gör de 22 bästa från kvalet sällskap i finalsteg 2.

Nora Johansson blev näst bästa damspelare i tävlingen. Hon slutade på 28:e plats i finalsteg 1. Danielle McEwan kom på 13:e plats i finalsteg 1 och är vidare till steg 2.

Det var flera proffsspelare som överraskande nog fick respass efter kvalet. Bland annat fjolårssegraren AJ Johnson (plats 58), Sean Rash (59) och Anthony Simonsen (62). I finalsteg 1 åkte även Kyle Troup ut som vann tävlingen 2018.

Finalsteg 2 inleds kl 09.00 och spelas över sex serier. Topp 16 går vidare till steg 3.

Finalsteg 1-4 sänds på SLLM:s  Youtube-kanal

Semifinaler och finaler sänds på LaneTalk TV

Tider och upplägg finaldagen söndag 1 september

09.00 Steg 2
36 spelare spelar 6 serier från scratch.
Topp 16 avancerar till finalsteg 3.

13:00 Steg 3 - matchspel
16 spelare kör en match över tre serier. Den med högst poäng över tre serier vinner. Segrarna kvalificerar sig till steg 4 för topp 8.
Match #1: Position 1 vs position 16.
Match #2: Position 2 vs position 15.
Match #3: Position 3 vs position 14.
Match #4: Position 4 vs position 13.
Match #5: Position 5 vs position 12.
Match #6: Position 6 vs position 11.
Match #7: Position 7 vs position 10.
Match #8: Position 8 vs position 9

15.00 Steg 4
Vinnarna från steg 3 spelar en match över tre serier där den med högst poäng vinner.

Match #9: Winner match #1 vs Winner match #8
Match #10: Winner match #2 vs Winner match #7
Match #11: Winner match #3 vs Winner match #6
Match #12: Winner match #4 vs Winner match #5

18.30 Semifinaler
Segrarna från steg 4 är klara för semifinal. Semifinalerna spelas över en serie.

Semi final 1: Winner match #9 vs winner match #12
Semi final 2: Winner match #10 vs winner match #11

19:30: Final
Finalen spelas över en serie.

SLLM:s hemsida

Jesper Svensson vann kvalet i Storm Lucky Larsen Masters. Idag avgörs tävlingen
Foto: Svenska Bowlingförbundet
Viktor Albihn blev tvåa i kvalet.
Foto: Bowlinglife
Ludwig Ingerskog kom på fjärde plats i kvalet.
Foto: Bowlinglife

Teodor Samuelsson tog årets andra seger på Europatouren!25.8.2024 19:51:05 CEST | Pressmeddelande

De svenska framgångarna på årets Europatour fortsätter, då Teodor Samuelsson till slut lyckades ta hem segern i Odense International som avgjordes på söndagen. Det var Teodors andra seger på årets tour, då han i maj även vann i Langen, Tyskland. Och precis som i Langen, så blev Emanuel Jonsson fyra – Att vinna båda de senaste tävlingarna där jag ställer upp, den känslan är obeskrivlig!, säger en mycket glad Teodor Samuelsson