Bostadspriserna steg med 2 procent i augusti

Bostadspriserna steg med 2,0 procent i augusti i Sverige som helhet, varav lägenhetspriserna med 1,5 procent och villapriserna med 2,2 procent. Villapriserna steg i samtliga regioner och lägenhetspriserna i fem av sex regioner. Mest steg lägenhetspriserna i Storgöteborg. Villapriserna steg mest i Södra Sverige tätt följt av Storgöteborg. Rensat för säsong och andra tillfälliga effekter steg bostadspriserna för Sverige som helhet med 0,7 procent – lägenhetspriserna med 0,5 procent och villapriserna med 0,8 procent. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för augusti.

Bostadspriserna steg med 2,0 procent i augusti i Sverige som helhet, varav lägenhetspriserna med 1,5 procent och villapriserna med 2,2 procent. Mest steg lägenhetspriserna i Storgöteborg. Villapriserna steg mest i Södra Sverige tätt följt av Storgöteborg.

Bostadspriserna steg med 2 procent i augusti i Sverige som helhet

Bostadspriserna steg med 2,0 procent i augusti i Sverige som helhet (se tabell 1). Summerat sedan årsskiftet har bostadspriserna ökat med 7,7 procent. Rensat för säsong och andra tillfälliga effekter steg priserna för Sverige som helhet i augusti med 0,7 procent (se tabell 2 och diagram 1).

– I juli sjönk bostadspriserna för första gången sedan årsskiftet, vilket är att vänta en semestermånad. Lika väntad var uppgången nu i augusti. Rensat för normala säsongseffekter och även andra tillfälliga effekter, steg priserna i augusti trendmässigt med 0,7 procent. Det indikerar att priserna steg mer än vad de normalt gör en augustimånad. Samtidigt är sådana trendberäkningar osäkra och ska tolkas med viss försiktighet, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

– Tittar man på hur det har sett ut i genomsnitt över tid brukar bostadspriserna stiga under vårmånaderna och i augusti för att sedan falla tillbaka under perioden september till december. Det blir nu intressant att se vad som händer denna höst när Riksbanken precis har sänkt räntan för andra gången i år och även aviserat flera ytterligare sänkningar innan årets slut. Normalt är det de längre bundna räntorna som har störst betydelse för bostadspriserna. De har redan sjunkit tillbaka rejält och väntas inte sjunka särskilt mycket mer. Då detta redan bör vara inprisat i bostadspriserna, bör vi alltså förvänta oss fallande bostadspriser under hösten, men osvuret är bäst har vi fått lära oss när det gäller bostadsmarknaden, säger Robert Boije.

Lägenhetspriserna steg med 1,5 procent i augusti

Lägenhetspriserna steg med 1,5 procent i augusti för Sverige som helhet (se tabell 1). Priserna steg i fem av sex regioner. Den enda region som uppvisade sjunkande priser var Södra Sverige (- 1,2 %). Mest steg priserna i Storgöteborg (+ 2,4 %). Summerat sedan årsskiftet har lägenhetspriserna ökat med 7,6 procent. Med beaktande av säsongspåverkan och andra tillfälliga effekter, indikerar trenden stigande lägenhetspriser med 0,5 procent i augusti för Sverige som helhet (se tabell 2 och diagram 1). Lägenhetspriserna ligger nu endast 5 procent under toppnoteringarna våren 2022 innan Riksbanken började höja styrräntan.

Villapriserna ökade med 2,2 procent i augusti

Villapriserna ökade med i genomsnitt 2,2 procent i augusti för Sverige som helhet (se tabell 1). Till skillnad från prisbilden i juli där priserna steg respektive sjönk i tre regioner vardera steg nu priserna i samtliga sex regioner. Störst var uppgången i Södra Sverige följt av Storgöteborg (3,5 % respektive 3,4 %). Summerat sedan årsskiftet har villapriserna ökat med 7,8 procent, det vill säga något mer än lägenhetspriserna. Med beaktande av bland annat säsongspåverkan, indikerar den beräknade underliggande trenden i augusti stigande priser med 0,8 procent (se tabell 2 och diagram 1), det vill säga även här lite mer än på lägenhetssidan. Villapriserna ligger nu 10 procent under toppnoteringarna våren 2022.

– Summerat sedan årsskiftet är villaprisuppgången nu större än den för lägenheterna. Jag har tidigare varit lite förvånad över att priserna på lägenheter har ökar mer än för villor med tanke på att många bostadsrättsföreningar står inför fortsatt stora höjningar av månadsavgifterna när tidigare bundna lån till mycket låg ränta har eller ska löpa ut. Möjligen börjar vi nu ändå se det i prisbilden, säger Robert Boije.

Beskrivning av prisindexet

SBAB Booli Housing Price Index (HPI) uppdateras en gång i månaden och visar prisutvecklingen på bostadsmarknaden den senaste kalendermånaden, de tre senaste kalendermånaderna, de 12 senaste månaderna, sedan årsskiftet och sedan den senaste toppnoteringen. Indexet baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under den aktuella perioden. HPI beräknas som ett index med en hedonisk prismodell som förutom prisnoteringar använder information om bland annat bostädernas storlek, taxeringsuppgifter, tomtstorlek, antal rum, våning, månadsavgift och geografisk placering, samt avgift till bostadsrättsföreningen. På så sätt tar indexet hänsyn till (kontrollerar för) att de bostäder som sålts vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. För geografisk information används kommun- och stadsdelstillhörighet. Prisindexet går tillbaka till 2013. Indexet är uppdelat för lägenheter och villor och beräknas för sex geografiskt skilda områden. Indexet finns tillgängligt i Boolis analysverktyg Booli Pro. Booli är en del av SBAB.

Om SBAB

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 287 000 och 634 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2024). Antal medarbetare (FTE) är 957. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bostadsmarknaden i Stockholms innerstad tillbaka på normal nivå - Göteborg och Malmö har en bit kvar5.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen – som mäter hur lätt det är att sälja en bostad – visar en uppgång för lägenheter under augusti, medan uppgången för villor tappade fart. Det är dock alltjämt långt kvar till normala nivåer för Sverige som helhet. De faktorer som tynger marknaden mest är det stora utbudet följt av många återpublicerade annonser och långa försäljningstider. Det finns dock ett område som sticker ut i positiv bemärkelse, nämligen Stockholms innerstad. Där är marknaden för lägenheter tillbaka på normal nivå igen. Göteborgs och Malmös dito har dock en bit kvar.

Boprisförväntningarna dämpas – trots fallande räntor29.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Trots räntesänkning och besked om troliga ytterligare räntesänkningar framöver från Riksbanken, sjönk bostadsägarnas förväntningar på bostadspriserna tillbaka något mot slutet av augusti jämfört med i juni. Det är dock alltjämt en betydligt större andel som tror på stigande än fallande priser. 61 procent spår att bostadspriserna ska stiga på ett års sikt medan 2 procent tror att de ska sjunka. Främsta skälet till prisuppgången anges vara sjunkande räntor. Av de som tror på stigande bostadspriser tror ungefär 4 av 5 att priserna kommer att stiga med maximalt 5 procent på ett års sikt. Det är i linje med SBAB:s egen prognos över bostadspriserna på samma tidshorisont.

Tufft att skilja sig i ekonomiskt svåra tider27.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svåra ekonomiska tider kan vara ett hinder för de som vill gå skilda vägar. Inte minst för kvinnor som generellt tjänar mindre än män. SBAB har kartlagt möjligheten för kvinnor och män med två minderåriga barn att efter en separation kunna köpa varsin trea i Sveriges 25 största kommuner. Resultatet visar att varken kvinnor eller män med medianinkomst har råd att köpa en genomsnittlig trea i någon av kommunerna.