Hon blir Vänsterpartiets biträdande partisekreterare

Maria Forsberg från Eskilstuna har valts till biträdande partisekreterare i Vänsterpartiet. Aron Etzler har tidigare gett besked om att han under vintern kommer lämna posten som partisekreterare. När han slutar kommer valkommittén föreslå Maria Forsberg som partisekreterare och nu påbörjas en överlämningsperiod med henne som biträdande.

– Det känns otroligt spännande att få kliva in i den här rollen. Vänsterpartiet är inne i en förändringsprocess där vi växer och utvecklas till ett bredare och mer handlingskraftigt parti. Det arbetet vill jag fortsätta driva framåt mot en valframgång 2026 där vårt mål är att ingå i en rödgrön regering, säger Maria Forsberg.

Maria Forsberg är 49 år gammal och har jobbat som högstadielärare i 27 år. Hon har suttit i Vänsterpartiets VU sedan 2020 och haft flera kommunpolitiska uppdrag i Eskilstuna de senaste 15 åren, i såväl majoritet som opposition. Hon är också är ordförande i partiets Sörmlandsdistrikt sedan tre år tillbaka.

Utöver Maria Forsberg valdes även Isabel Mixter, riksdagsledamot från Sundsvall in som ny ordinarie ledamot i Vänsterpartiets yttersta ledning, det verkställande utskottet (VU).

Vänsterpartiets nyvalda VU:

Nooshi Dadgostar, partiordförande

Ida Gabrielsson, vice partiordförande

Aron Etzler, partisekreterare

Maria Forsberg, biträdande partisekreterare

Lisa Claesson, ledamot

Ilyas Hassan, ledamot

Isabell Mixter, ledamot

Vänsterpartiets presstjänst:

(Obs går ej att skicka sms)

Tel:070-620 00 64