Eskilstunapolitiker blir biträdande partisekreterare

Maria Forsberg från Eskilstuna har valts till biträdande partisekreterare i Vänsterpartiet. Aron Etzler har tidigare gett besked om att han under vintern kommer lämna posten som partisekreterare. När han slutar kommer valkommittén föreslå Maria Forsberg som partisekreterare och nu påbörjas en överlämningsperiod med henne som biträdande.

- Det känns otroligt spännande att få kliva in i rollen som partisekreterare. Vänsterpartiet är inne i en förändringsprocess där vi växer och utvecklas till ett bredare och mer handlingskraftigt parti. Det arbetet vill jag fortsätta driva framåt mot en valframgång 2026 där vårt mål är att ingå i en rödgrön regering.

Maria Forsberg är 49 år gammal och har jobbat som högstadielärare i 27 år. Hon har haft flera kommunpolitiska uppdrag i Eskilstuna de senaste 15 åren, i så väl majoritet som opposition. Hon också är ordförande i partiets Sörmlandsdistrikt sedan tre år tillbaka.

- Min långa erfarenhet som lärare gör att är jag van att leda grupper och arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Mitt engagemang och kunskaper om partiet på olika nivåer hoppas jag ska vara en tillgång i arbetet med att göra oss ännu starkare som parti, säger Maria Forsberg.

Vänsterpartiets presstjänst:

(Obs går ej att skicka sms)

Tel:070-620 00 64