Proffstitel säkrad till svensk bowlare - helsvenska semifinaler i SLLM

Martin Larsen, Jesper Svensson, Teodor Samuelsson och James Blomgren är klara för semifinal i Storm Lucky Larsen Masters. Jesper Svensson är på jakt efter sin 12:e PBA-titel och de andra tre har chans på sin första. Kl 18.30 ikväll börjar de helsvenska semifinalerna.

Martin Larsen, Jesper Svensson, Teodor Samuelsson och James Blomgren är klara för semifinal i Storm Lucky Larsen Masters. Foto: Svenska Bowlingförbundet

De svenska spelarna dominerar i Storm Lucky Larsen Masters i Helsingborg. Tävlingen är den enda utanför USA som är en del av den amerikanska proffstouren PBA. Flera av de allra bästa proffsen från USA har varit med. Men när det nu är semifinalklart är det endast svenska spelare kvar i tävlingen genom Martin Larsen, Jesper Svensson, James Blomgren och Teodor Samuelsson.

Jesper Svensson besegrade Mario Del Gaudio, Italien, med 687-658 i topp åtta. Svensson var i final förra året i Helsingborg och föll då mot AJ Johnson. Nu är han åter på jakt efter sin 12:e PBA-titel. Vimmebysonen tog sin senaste titel i februari 2022 när han vann PBA David Small´s Championship. Martin Larsen som profilerar tävlingen med sitt namn är i semifinal efter att ha vunnit mot Dominic Barrett, England, med 747-726 över tre serier i topp åtta. “Lucky” har huserat på touren i många år men har aldrig lyckats vinna en PBA-titel. Nu har han chans att göra det i sin egen tävling. Jesper Svensson och Martin Larsen möts i semifinal.

I den andra semifinalen ställs James Blomgren och Teodor Samuelsson mot varandra som båda också jagar sin första PBA-titel. James Blomgren säkrade semifinalplatsen efter att ha besegrat Paul Purps, Tyskland, med 664-651 i topp 8. Det blev en riktig rysare mellan Teodor Samuelsson och Robin Ilhammar i topp åtta. Efter tre serier var ställningen 733-733 och avgörande roll-off över ruta nio och tio väntade. Teodor Samuelsson drog till sist det längsta strået där och avancerade till semifinal.

Det är första gången det kommer bli en svensk segrare i Storm Lucky Larsen Masters. Semifinalerna börjar kl 18.30 och finalen startar 19.30. Matcherna spelas över en serie.

Ni ser semifinaler och finaler kostnadsfritt på LaneTalk TV.

Semifinaler Storm Lucky Larsen Masters:

James Blomgren-Teodor Samuelsson

Martin Larsen-Jesper Svensson

Klubbinfo:
James Blomgren, Team Alingsås BC
Teodor Samuelsson, BK Kaskad, Norrköping
Martin Larsen, Team Pergamon BC, Partille
Jesper Svensson, Team Pergamon BC, Partille

Tidigare segrare i Storm Lucky Larsen Masters

2023 AJ Johnson
2022 Mathias Ankerdal, Danmark
2019 Carsten Warmen Hansen, Danmark