Jesper Svensson vinner Storm Lucky Larsen Masters

Jesper Svensson vinner Storm Lucky Larsen Masters. Han besegrar Teodor Samuelsson i finalen med 257-238 och tar sin 12:e PBA-titel.
– Jag är superstolt. Det känns väldigt speciellt att få vinna på hemmaplan, säger Jesper Svensson.

Jesper Svensson vinner Storm Lucky Larsen Masters i Helsingborg. Svensson tar därmed sin 12:e PBA-titel. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Det var svensk dominans när Storm Lucky Larsen Masters i Helsingborg avgjordes under söndagen. Tävlingen är den enda utanför USA som är en del av den amerikanska proffstouren PBA och flera av de bästa proffsen har intagit banorna i Olympia Bowling. Men när det var semifinalklart så var det idel svenska spelare kvar i tävlingen genom Martin Larsen, Jesper Svensson, James Blomgren och Teodor Samuelsson.

Jesper Svensson var starkast när allt skulle avgöras och fick revansch från förra årets finalförlust. Han besegrade nära vännen Martin Larsen i en jämn semifinal med 257-255. I finalen ställdes han mot Teodor Samuelsson som hade vunnit över James Blomgren i den andra semifinalen. Det blev en rafflande final där Svensson drog det längsta strået och vann med 257-238.
– Det känns helt fantastiskt. Förra årets besvikelse över andraplatsen då jag var snubblande nära segern får jag nu tillbaka i glädje - men tusen gånger om känns det som. Det var det här som jag siktade på och den här gången var det min tur att vinna. Jag är superstolt, säger Jesper Svensson.

Jesper Svensson tar sin 12:e PBA-titel. Förra segern kom i februari 2022 vid PBA David Small´s Championship.
– Jag har väntat länge på det här och framförallt sedan förra året för att kunna ta revansch i den här tävlingen. Det har varit upp- och nedgångar som i alla karriärer. Det kommer perioder när man frågar sig om det är värt det men i stunder som denna så tycker man att det är väldigt kul.

Svensson blir även den första svenska spelaren som vinner Storm Lucky Larsen Masters.
– Jag var verkligen inne i min bubbla och inget skulle stoppa mig idag. Det tog sex år och jag rankar den här PBA-titeln väldigt högt. Både Martin (Larsen) och jag är vana att spela i USA och det här är enda gången under året som de amerikanska spelarna kommer över och spelar här i Sverige. Det känns väldigt speciellt att lyckas ta chansen den här gången och vinna på hemmaplan.

Topp 4 Storm Lucky Larsen Masters 2024
1.
Jesper Svensson
2. Teodor Samuelsson
3.
Martin Larsen
4.
James Blomgren

Segrare i Storm Lucky Larsen Masters genom åren:
2024 Jesper Svensson, Sverige
2023 AJ Johnson, USA
2022 Mathias Ankerdal, Danmark
2019 Carsten Warmen Hansen, Danmark
2018 Kyle Troup, USA
2017 Jason Belmonte, Australien

Klubbinfo topp 4:
James Blomgren, Team Alingsås BC
Teodor Samuelsson, BK Kaskad, Norrköping
Martin Larsen, Team Pergamon BC, Partille
Jesper Svensson, Team Pergamon BC, Partille

Jesper Svensson vinner Storm Lucky Larsen Masters 2024.
Jesper Svensson
Foto: Svenska Bowlingförbundet
Topp 4: Jesper Svensson, Teodor Samuelsson, Martin Larsen och James Blomgren.
Foto: Svenska Bowlingförbundet

Teodor Samuelsson tog årets andra seger på Europatouren!25.8.2024 19:51:05 CEST | Pressmeddelande

De svenska framgångarna på årets Europatour fortsätter, då Teodor Samuelsson till slut lyckades ta hem segern i Odense International som avgjordes på söndagen. Det var Teodors andra seger på årets tour, då han i maj även vann i Langen, Tyskland. Och precis som i Langen, så blev Emanuel Jonsson fyra – Att vinna båda de senaste tävlingarna där jag ställer upp, den känslan är obeskrivlig!, säger en mycket glad Teodor Samuelsson