Premiär för tredje generationen av Audi Q5 SUV

Audi Q5 har varit en av de mest populära mellanklass-suvarna i Europa i mer än 15 år. Nu presenterar Audi en ny generation av bästsäljaren. Det är den första SUV:en som bygger på den nya PPC-plattformen och drivs av effektiva motorer med den nya MHEV plus-tekniken. Q5 imponerar med ett modernt infotainmentsystem och manöverkoncept, adaptiva digitala ljussignaturer och moderna förarassistanssystem. Motorprogrammet kommer kompletteras med laddhybrider längre fram.

Premiär för nya Audi Q5

Gernot Döllner, CEO AUDI AG, ser nya AUDI Q5 som en garanti för framgång: "Audi Q5 har varit vår mest framgångsrika och viktigaste SUV-modell i mellanklassen i mer än 15 år. Den nya generationen är en vidareutveckling av de beprövade egenskaperna", säger Gernot Döllner. "Som den andra modellen med vår nya generation av högeffektiva förbränningsmotorer markerar den nästa viktiga steg i föryngringen av vår portfölj. Jag är säker på att nya Audi Q5, som är en sportig allroundbil med dynamisk SUV-design, kommer att fortsätta sin framgångssaga."

Med nya Q5 lanserar Audi den tredje generationen av sin framgångsrika modell. Den första generationen lanserades 2008 och har sedan dess dominerat premiumsegmentet. Nya Audi Q5 fortsätter nu framgångssagan.

Som den andra modellen i portföljen bygger Audi Q5 – liksom nya Audi A5 – på Premium Platform Combustion (PPC). Plattformen gör det möjligt för Audi att lansera volymmodeller med hög teknisk standard i olika segment. PPC:s flexibilitet möjliggör också att kommande modeller får sin unika karaktär.

Audi Q5 sätter en ny standard i segmentet. Det sportiga, teknikorienterade designspråket möter oöverträffad flexibilitet och beprövad vardagsfunktionalitet. Effektiva och kraftfulla motorer med MHEV plus-teknik och senare även laddhybrider representerar Audis väg mot framtidssäkrad premiummobilitet. Med E³ 1,2 elektronikarkitektur integrerar Audi moderna och framtidssäkra uppkopplings- och digitaliseringsfunktioner i alla nya modeller.

Audi har tillverkat Audi Q5 i Mexiko i åtta år nu och tillverkar även nya Q5 i San José Chiapa. Närheten till den nordamerikanska marknaden är en viktig faktor. Med den nya generationen Audi Q5 inleder Audi förnyelsen av sin SUV-portfölj med förbränningsmotorer och delvis elektrifierade varianter.

Mer praktiskt än någonsin: utrymmeskoncept och flexibilitet

Den senaste generationen av nya Audi Q5 har förbättrats avsevärt när det gäller viktiga produktegenskaper och har en behaglig känsla av rymd med gott om utrymme för huvud och ben. Praktiskt är det helt inställbara baksätet. Det kan flyttas i längdled och lutas efter behov och ökar bagageutrymmet eller komforten för baksätespassagerarna. Samtidigt kan tre personer bekvämt sitta i baksätet. När baksätena är nedfällda ökar bagagevolymen till upp till 1 473 liter, beroende på modellversion. Bagageskyddet kan förvaras i ett särskilt fack under bagagegolvet för ännu mer plats för bagage och säkerhet.

Andra praktiska finesser är ett ännu större förvaringsfack under mittarmstödet jämfört med föregående modell, ett flertal mindre förvaringsfack för solglasögon, nycklar och andra vardagsföremål, en induktiv och kyld laddningsyta med 15 watt laddeffekt i mittkonsolen fram, två USB-C-anslutningar fram och två bak. Som tillval stöder USB-anslutningarna fram en laddningseffekt på upp till 60 watt. De bakre portarna kan stödja laddningseffekter på upp till 100 watt. Det innebär att större enheter som bärbara datorer kan försörjas säkert med ström under körning.

Purism och dynamik: exteriör design

Den tredje generationen av Q5 har blivit ännu sportigare. Den strama och höga axellinjen skapar en kraftfull silhuett och får bilen att se längre ut. Ovanför tröskeln löper en stigande linje över hjulhusen och ansluter till den bakre stötfångaren för att förstärka den dynamiska designen.

I fronten är designelementen högre placerade än hos föregångaren och den breda Singleframe-grillen flankeras av vertikala luftintag. De kraftigt markerade och skulpturalt formade strålkastarna skapar en skarp, fokuserad look. Ett stort luftintag med sensorer sitter under Singleframen och ger Q5 en bred framtoning på vägen. S line exteriör känns bland annat igen på detaljerna i matt antracitkrom-design.

Bakpartiet på Q5 SUV har en ren design med reducerade linjer och en ljuslist som löper över hela bilens bredd med diffusorn integrerad i stötfångarna. För TDI-motorer avslutas bakpartiet med dubbla fyrkantiga ändrör under diffusorn på vänster sida.

Två versioner och elva färger

I Sverige erbjuds utrustningsvarianterna Proline och S line. I S line exteriör är de främre luftintagen större och i L-vingeform. Diffusorn bak är betydligt sportigare. Det svarta exteriörpaketet finns även till S line. Elva färger finns att välja mellan, inklusive solidlacken Arkonavit. Som metallic erbjuds Glaciärvit, Mytsvart, Florettsilver, Navarrablå, Grenadinröd, Distriktgrön och den nya färgen Tamboragrå. Till S line finns även Ultrablå metallic, Daytonagrå pärleffekt och nya Sakirguld metallic. Önskas ett ännu större utbud finns exclusive-sortimentet med möjligheten att skräddarsy sin bil. Nya Audi Q5 är utrustad med lättmetallfälgar i storlekar från 18 till 21 tum. Aerodynamiskt optimerade fälgar finns som tillval till 19-tumsfälgarna. S line exteriör har 19-tumsfälgar som standard.

Rena linjer och en välkomnande atmosfär: Interiördesignen

Interiördesignen i nya Audi Q5 SUV bygger på fyra grundprinciper. För det första skall den vara användarcentrerad och inriktad på förarens behov. För det andra visuellt överskådlig och tydlig med funktionalitet och estetik in i minsta detalj där högkvalitativt material sträcker sig över hela kontrollpanelens bredd och anslutningen till dörrarna.

Centralt finns ”den digitala scenen” i form av perfekt integrerade MMI-displayer. Den fristående Audi MMI-panoramadisplayen har en välvd design och OLED-teknik och rymmer den 11,9 tum stora Audi virtual cockpit och den 14,5 tum stora MMI-pekskärmen. En 10,9 tums MMI-skärm kan beställas till framsätespassageraren. Tack vare Active Privacy Mode med jalusiteknik kan passagerarna använda infotainmentsystemet ostört utan att distrahera föraren. Samtidigt finns det möjlighet att hjälpa föraren med exempelvis navigeringen.

Med sin "materialdrivna design" uppfyller nya Audi Q5 kraven på en rymlig känsla med hög komfort. Som motvikt till de digitala och tekniska områdena löper så kallade soft wrap-elementet från dörr till dörr över hela instrumentpanelens bredd. Tillsammans med tygpaneler i dörren och armstöden skapar detta en ombonad känsla. Materialen har valts ur ett funktionellt perspektiv och ser samtidigt till att de olika områdena i interiören skiljer sig tydligt från varandra. Komfortinriktade områden framhävs av generösa ytor och mjuka material.

I S line-versionen är stolarna, soft wrap, dörrspeglar och armstöd klädda i bland annat de hållbara materialen Kaskad och Dinamica. Textilklädseln Kaskad påminner om naturmaterial som ull men är tillverkad av återvunna tygmaterial som vävkanter och återvunnen polyester. En del av klädseln är tillverkad av tyget Impressum som delvis består av återvunnet konstmaterial. Dinamica ser ut och känns som mocka, men nästan hälften är tillverkad av återvunnen polyester, från bland annat textilrester.

Dynamiskt interaktionsljus

Den tydligt utformade interiören i Q5 SUV framhävs även i mörker. Konturbelysningen på instrumentpanelen och i dörrarna framhäver kupéns bredd, medan det indirekta ljuset under den välvda panoramadisplayen och i mittkonsolen skapar en visuell svävande effekt. Till detta kommer det dynamiska Interaction Light (IAL) med en LED-ljuslist som sträcker sig över instrumentpanelens bredd. IAL bjuder till exempel på en välkomstfunktion och visar när bilen är låst och upplåst. Det ger även säkerhetsrelaterad information genom att t.ex. visualisera det dynamiska blinkersljuset som komplement till det som visas i Audi virtual cockpit. Det dynamiska interaktionsljuset ingår i belysningspaket Plus.

Aerodynamik och aeroakustik

Aerodynamiken och aero-akustiken har optimerats med en mängd detaljerade lösningar. Det inklädda underredet och det aerodynamiskt utformade front- och bakpartiet spelar en viktig roll i aerodynamikkonceptet. Luftintag används för att leda luftströmmen förbi hjulhusen så att den strömmar runt framhjulen och bilens sidor med så lite turbulens som möjligt. Det heltäckande underredet leder luftströmmen under bilen med reducerad turbulens. Sidopaneler på bakpartiet ser till att luften leds över karossen. Till detta bidrar även den låga takspoilern. Även ytterbackspeglarna har optimerats aerodynamiskt.

Även aero-akustiken i nya Q5 håller en hög standard där vindrutan är utrustad med akustikglas som standard. För att öka åkkomforten ytterligare kan även de främre sidorutorna som tillval fås med akustikglas.

Imponerande både dag och natt: Ljusdesignen

Med nya Audi Q5 understryker Audi inte bara sin ledande roll inom belysningsdesign och teknik, utan går också ett steg längre. Baklyktorna har en tredimensionell design och förenar den fysiska och digitala världen på ett spektakulärt sätt i kombination med ljuslisten som sträcker sig över hela bilens bredd. Baktill ger de digitala OLED-bakljusen och projektionsljuset i spoilern ovanför bakrutan, som används för första gången i Europa, ökad säkerhet. Den projicerar en grafik upptill på bakrutan och förstorar därmed bromsljusets område. Den är även integrerad i Coming Home- och Leaving Home när du lämnar och låser upp bilen.

Den andra generationens digitala OLED-baklyktor med sex digitala OLED-paneler och totalt 266 segment genererar en ny bild flera gånger per sekund med hjälp av en specialutvecklad algoritm. Denna symbios mellan belysningsdesign och ny teknik gör att ljuset i nya Q5 ser mer levande och intelligent ut än någonsin tidigare.

Den aktiva digitala ljussignaturen signalerar även framtiden för Audis belysningsteknik. I fronten består ljussignaturen av samspelet mellan algoritmen och femton segment som dimmas upp och ner. De enskilda ljussegmenten samverkar på ett sådant sätt att ljussignaturens totala utseende inte varierar vad gäller ljusintensitet.

"I Audi Q5 designar vi inte bara ljusets form i en serietillverkad bil, utan hela dess rörelse. Tack vare den perfekta symbiosen mellan vår belysningsdesign och den nya tekniken ser ljuset i Q5 mer levande och intelligent ut än någonsin tidigare. Vi har gett ljussignaturen en egen personlighet och den digitala världen egen estetik på samma gång, förklarar César Muntada, Head of Lighting Design. Med den aktiva digitala ljussignaturen fortsätter nya Q5 en era av unik design och estetik som bara finns hos Audi."

Med de digitala OLED-bakljusen 2,0 tar Q5 ljusdesignen, funktionsomfånget och därmed säkerheten i sin klass till en ny nivå. För första gången kan den andra generationens digitala OLED-baklyktor kommunicera målinriktat med bilens omedelbara omgivning (Car-to-X). Närhetsdetekteringen, som introducerades 2020, har nu utökats med kommunikationsljus som varnar andra trafikanter för olyckor och haverier. Förutom den vanliga bakljusgrafiken visar den en specifik statisk bakljussignatur med integrerade varningssymboler i det digitala OLED-bakljuset i kritiska kör- eller trafiksituationer.

Tekniken sätter också nya standarder när det gäller individualisering. Med, beroende på utrustningsnivå, upp till åtta digitala ljussignaturer i Matrix LED-strålkastarnas nydesignade varselljus och i de digitala OLED-bakljusen 2.0 kan föraren göra sin Q5 personlig på ett helt nytt sätt. För varje digital ljussignatur finns en speciellt utformad Coming Home- och Leaving Home-signatur när du lämnar och låser upp bilen.

Toppmodern förbränningsmotor med MHEV plus-teknik

Nya Audi Q5 bygger på Premium Platform Combustion (PPC), en plattformsarkitektur för konventionellt drivna bilar med längsmonterade förbränningsmotorer.

Det nya MHEV plus-systemet med 48 V-elsystem stöder förbränningsmotorn, minskar CO2 -utsläppen och ökar samtidigt prestandan och körkomforten. Helelektrisk rangering och parkering är även möjligt i begränsad omfattning. Drivlinegeneratorn genererar ett extra vridmoment på upp till 230 Nm och en effekt på upp till 18 kW (24 hk). 48-voltssystemet möjliggör även användning av en elektriskt driven kylkompressor. Fördelen är att klimatanläggningen fortsätter att arbeta med full effekt och håller en behaglig temperatur i kupén även när motorn är avstängd, t.ex. vid motorbromsning eller vid ett trafikljus.

Litiumjonbatteriet i bilar med MHEV plus är baserat på litiumjärnfosfatkemi (LFP) och har en lagringskapacitet på 1,7 kWh. Remstartgeneratorns huvuduppgift är att starta motorn och förse batteriet med elektrisk energi. Den nya Powertrain Generator (PTG) möjliggör elektrisk körning, avlastar förbränningsmotorn och bidrar till att sänka bränsleförbrukningen. Vid inbromsning matar drivlinegeneratorn (TSG) upp till 25 kW energi tillbaka till batteriet (regenerering). PPC möjliggör stegvis elektrifiering i form av mildhybrider. Senare i livscykeln för nya Audi Q5 kommer även laddhybrider med större batteri och extern laddningsmöjlighet.

Audi Q5 lanseras med 2.0 TDI quattro i Sverige

I Sverige kommer Audi Q5 inledningsvis lanseras med 2,0 TDI generation EA288 evo med den 7-stegade dubbelkopplingslådan S tronic. Den är utrustade med MHEV plus-teknik, som under korta perioder kan ge upp till 18 kW (24 hk) extra effekt.  Den har en effekt på 204 hk (150 kW) och ett vridmoment på 400 Nm och finns endast med quattro fyrhjulsdrift. Fler motorversioner kommer att följa.

Smidiga köregenskaper och komfort

Nya Audi Q5 har märkestypiska nära neutrala köregenskaper och ger märkbart högre komfort tack vare optimerad fjädring och styrning. Som standard rullar den av bandet med en dynamiskt avstämd stålfjädring. Som alternativ finns även sportchassi. Stålfjädringen, i kombination med det passiva dämpningssystemet FSD (Frequency Selective Damping) och en smidigare framaxel, ger Q5 en ännu fastare väghållning. FSD minskar dämpningskrafterna, särskilt vid höga frekvenser – t.ex. på kullersten – och bibehåller en hög dämpning vid låga frekvenser, t.ex. vid filbyte eller kurvtagning. Som tillval finns luftfjädring med adaptiv dämpning som kan anpassas efter individuella önskemål via Audi drive select. Jämfört med föregångaren erbjuder den en betydligt större spännvidd mellan komfort- och sportläget. Nya Q5 har dessutom en vidareutvecklad progressiv styrning som standard.

Senaste generationen förarassistanssystem

Audi erbjuder ett brett utbud av förarassistanssystem i de nya Q5-modellerna vars funktioner avsevärt förbättrar vardagen och trafiksäkerheten för alla trafikanter. Parkeringssensorer med parkeringsassistent, farthållare och hastighetsbegränsare, filbytesvarnare, effektivitetsassistent och trötthetsvarnare ingår i grundutrustningen.

Ytterligare körhjälpspaket finns som tillval. Till dessa hör till exempel den adaptiva körassistenten plus, som använder högupplöst kartdata och svärmdata från andra fordon som beräknats i molnet för att optimera vägmärkesidentifieringen och hjälpa till med acceleration, hastighets- och avståndshållning samt filhållning. Active Front Assist kombinerar fyra assistansfunktioner: Nödbromsassistent fram, väjnings-, svängnings- och korsningsassistent fram. Andra tillgängliga hjälpsystem är adaptiv farthållare med vägmärkesassistent, parkeringsassistent plus och svängassistent bak.

Indikerings- och manöverkoncept

Audi Q5 har en helt uppkopplad digital interiör baserad på den nya elektronikarkitekturen. Med Audi MMI-panoramadisplayen och MMI-passagerardisplayen är den digitala scenen en viktig del av interiören. Hit hör även den 10,9 tum stora MMI-passagerardisplayen med Active Privacy Mode. Denna teknik förhindrar att föraren distraheras under körningen genom att endast visa displayinnehållet för framsätespassageraren. Föraren ser endast en svart skärm.

Med den lärande röstassistenten Audi assistant kan du styra många funktioner i bilen. Den digitala assistenten med AI-stöd är djupt integrerad i bilen och visas för första gången med en avatar på MMI:s centrala pekskärm och på vindrutevisningen. En symbol på instrumentdisplayen visar status för Audi assistanten.

Smart infotainmentsystem

Infotainmentsystemet i Audi Q5 använder Android Automotive OS som operativsystem. Innehållet uppdateras via trådlösa uppdateringar. De senaste Audi connect-tjänsterna är därför alltid uppdaterade. Appar som t.ex. YouTube är tillgängliga via butiken för tredjepartsappar, som är integrerade direkt i MMI och som inte kräver en smartphone.

Hjärtat i Bang & Olufsen Premium Sound System är en högeffektiv förstärkare. Den driver 16 högtalare med 685 watts effekt. A-stolpen och mellanregisterhögtalarna ger ett unikt 3D-surroundljud. Tekniken ”Symphoria” som utvecklats av Fraunhofer-institutet är ett viktigt bidrag till detta. Den tillför ljuddimensioner som är nödvändiga för en naturlig ljudbild: bredd, djup och höjd som skapar en känsla av rymd i bilen.

Jämfört med ljudanläggningen från Audi arbetar Bang & Olufsen Premium Sound System med Vehicle Noise Compensation (VNC), som kompenserar för ljud i kupén. Kunderna har också möjlighet att när som helst utöka sin ljudupplevelse med funktioner som kan läggas till via Functions on Demand.

Individuellt konfigurerbar: Vindrutevisning

Audi Q5 kan som tillval utrustas med en konfigurerbar Head-Up Display (HUD) som kan visa bland annat hastighet, hjälpsystem och navigationsanvisningar.  I nya Audi Q5 kan även fordons- och infotainmentfunktioner styras via vindrutevisningen. Det går även att bläddra genom listor med direktval via rattknapparna för första gången.

Det gör det ännu enklare för föraren att välja senaste destinationer utan att ta ögonen från vägen. Inkommande samtal kan även visas på Head-Up-displayen och besvaras direkt av föraren med rattknappen. Dessutom visas de senaste samtalen i motsvarande menyer i huvudenheten. Det gör det mycket enklare att välja frekvent använda samtalskontakter. Medierna styrs även via huvudenheten: I underhållningsläget kan föraren t.ex. välja sin favoritradiostation eller poddsändning med listkontrollen.

Hållbar produktion i Mexiko

Nya Audi Q5 kommer att tillverkas på Audis anläggning i San José Chiapa, Mexiko, detsamma gäller för laddhybriderna som lanseras senare. Med produktionsstrategin ”360factory” läggs stor vikt vid bland annat hållbarhet, med fokus på resursbesparing och hållbar vattenanvändning. Audi México är också på väg mot en CO2 -neutral produktion1.

Anläggningen är den första bilfabriken i världen som certifierats enligt standarderna från Alliance for Water Stewardship (AWS) för sin effektiva vattenhantering. Denna certifiering är resultatet av många åtgärder för hållbar vattenanvändning, bland annat ett system för omvänd osmos och uppsamling av regnvatten i en särskild lagun. Totalt sparar anläggningen
150 000 kubikmeter vatten per år, motsvarande 60 olympiska simhallar.

Tack vare effektiv avfallshantering är återvinningsgraden för avfall som genereras på anläggningen över 90 %. Förutom att återvinna metallavfall från pressverkstaden fokuserar anläggningen även på att undvika plastavfall vid förpackning av komponenter. Experterna på plats har utvecklat alternativ till de vanliga plastförpackningarna för att minimera användningen av engångsmaterial.

Marknadsintroduktion och priser

Nya Audi Q5 SUV lanseras under första kvartalet 2025 och kan beställas från september 2024. Dieseldrivna Audi Q5 TDI quattro 204 hk (150 kW) börjar på 599.000 kr i Proline-utförande.

Förbruknings- och utsläppsvärden för nämnda modeller

Audi Q5 TDI quattro 204 hk (150 kW)
Bränsleförbrukning, blandad körning 5,9-6,5 l/100 km
CO2 -utsläpp blandad körning: 155-171 g/km

Fler bilder och illustrationer finns här.

____________________________

1 Med nettonollutsläpp av CO2 avses en situation där företaget, efter att andra möjliga minskningsåtgärder har uttömts, kompenserar för de koldioxidutsläpp som Audis produkter eller aktiviteter släpper ut och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinningen av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt som genomförs över hela världen. I detta sammanhang beaktas inte de koldioxidutsläpp som uppstår under fordonets användningsfas, dvs. från det ögonblick då det levereras till kunden.

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 16 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Nya A3 Sportback TFSI e. Kraftfull och effektiv laddhybrid.15.10.2024 08:00:46 CEST | Pressmeddelande

Med större batterikapacitet, DC-laddning vid snabbladdningsstationer och eldrift i upp till 143 kilometer har laddhybriden Audi A3 Sportback TFSI e fått en omfattande teknikuppgradering. Det intelligenta drivsystemet säkerställer effektivitet, hög regenereringseffekt och lokalt utsläppsfri körning på längre sträckor i vardagen. Laddhybriden kombinerar dynamiska köregenskaper med ökad komfort.

Premiär för nya Audi Q6 Sportback e-tron. Längst räckvidd i modellfamiljen.14.10.2024 13:56:45 CEST | Pressmeddelande

Med nya Q6 Sportback e-tron breddar Audi elbilsprogrammet ytterligare. Den sportiga siluetten tilltalar designintresserade samtidigt som den aerodynamiska formen bidrar till att Audi Q6 Sportback har den längsta räckvidden i modellfamiljen, med upp till 655 kilometer. Q6 Sportback e-tron är ännu ett exempel på skalbarheten i Premium Platform Electric, som bidrar med prestanda, räckvidd, effektivitet och ultrasnabb laddning. Audi Q6 Sportback erbjuds dessutom i en instegsversion med 83 kWh batteri.

Audi säger: ”Tack Mattias Ekström!”26.9.2024 13:49:34 CEST | Pressmeddelande

För 23 år sedan tävlade Mattias Ekström för första gången i DTM som fabriksförare för Audi. Nu är det till slut dags att säga adjö till de fyra ringarna. Den exceptionella idrottsmannen, som alltid stått för sina åsikter och därför också kunde polarisera, har varit en förstklassig ambassadör för Audi: tvåfaldig DTM-mästare, rallycross-världsmästare, vinnare av Spa 24-timmars, etappvinnare i Dakarrallyt och besegrare av den legendariska störtloppssträckan ”der Streif” i Kitzbühel – uppför berget i en helt eldriven specialversion av Audi e-tron.