Ge 10 kr till Barncancerfonden när du handlar hos Lidl

För tredje året i rad deltar Lidl Sverige i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Från och med den 1 september kan Lidl Sveriges kunder välja att donera 10 kronor vid kassan. Initiativet är en del av det långsiktiga samarbetet mellan Lidl Sverige och Barncancerfonden.

Lidl Sverige är Barncancerfondens huvudpartner och har tillsammans med sina kunder stöttat organisationen i över tio år. Fram till och med hittills i år har Lidl tillsammans med sina kunder bidragit med nästan 31,5 miljoner kronor till Barncancerfonden.

– Vi är otroligt stolta över att vara huvudpartner till Barncancerfonden. Barns hälsa är en oerhört viktig fråga för oss och vi vet att den forskning som Barncancerfonden bidrar till gör stor skillnad. Vi hoppas att vi tillsammans med våra kunder kan överträffa förra årets insamling på drygt 1,8 miljoner kronor, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl.

Barn och cancer hör inte ihop. Trots det insjuknar ett barn i Sverige i cancer varje dag och fortfarande hör barncancer till en av de vanligaste dödsorsakerna bland barn. Samtidigt görs stora forskningsframsteg, och i dag överlever 85 procent av barnen som drabbas.

Barncancerfonden har sedan 1982 haft en tydlig uppgift – att bekämpa barncancer med målet att varje drabbat barn ska överleva och leva ett gott liv.

– Vi är otroligt glada och tacksamma för det engagemang som Lidl och deras kunder visar år efter år. Tack vare generösa gåvor från privatpersoner och företag kan nya forskningsprojekt möjliggöras för att utveckla effektivare och mer skonsamma behandlingar, som är elakare mot cancern, men snällare mot barnen. Dessutom kan vi fortsätta ge stöd till drabbade barn och familjer under och efter behandling, säger Emma Wiklund, partneransvarig på Barncancerfonden.

Lidl Sverige bidrar dessutom genom andra insamlingar till Barncancerfonden:

Pant
Lidl Sverige erbjuder kunder att skänka pantpengarna till Barncancerfonden när de pantar i Lidls butiker.

Tyck till
Lidl vill att kunderna ska tycka till om Lidl och våra butiker, upplevelsen av att handla på Lidl och så vidare, via webbformuläret "tyck till". För varje kund som tycker till, donerar Lidl 5 kronor till Barncancerfonden.

Födelsedagsgåva
Lidl ger även 100 kronor till Barncancerfonden när anställda fyller jämnt.

Om oss

Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.

Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.

Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.