Efter skolstarten: har du koll på barnens syn?

Skolorna har nyligen börjat, en ofta spännande tid fylld av förväntan - men för barn med oupptäckt dålig syn kan skolan också bli en utmaning. En undersökning visar att i genomsnitt två barn i varje skolklass har oupptäckta synproblem:

– Den goda nyheten är att föräldrar kan lära sig känna igen symptom på detta. Att till exempel upptäcka närsynthet i unga år är dessutom extra viktigt då det går att bromsa, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och optiker, Specsavers Sverige

I genomsnitt två barn i varje skolklass har dålig syn utan att veta om det.
I genomsnitt två barn i varje skolklass har dålig syn utan att veta om det. Foto: Specsavers

En uppmärksammad undersökning* gjord av Optikerhögskolan i Randers, Danmark visade att det i varje skolklass sitter i genomsnitt två barn som har dålig syn utan att veta om det. God syn är en förutsättning för att kunna hänga med i skolan och tillgodogöra sig undervisningen, läsa på nära håll och se tavlan på långt avstånd.

– Synproblem upptäcks oftast just när barnet börjar i skolan eller åren därefter. Barn med dålig syn är inte alltid medvetna om att de ser dåligt, och kompenserar ofta för sin dåliga syn. Det innebär att de måste anstränga sig för att hänga med i skolan och inte sällan leder det till att de blir helt utmattade i slutet av dagen, blir okoncentrerade och får huvudvärk, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och optiker, Specsavers Sverige.

Nu när skolan precis startat kan det vara en god idé att vara lite extra uppmärksam som förälder. Och det finns enligt Erik Ryderberg några typiska symptom att vara extra vaksam på som förälder:

* Barnet håller boken eller skärmen nära ansiktet.

* Ihållande huvudvärk.

* Ögonen blir röda eller barnet gnuggar sig mycket i ögonen.

– Om barnet upplever ihållande symptom är det en god idé att låta barnet göra en synundersökning hos en ögonläkare för barn under 8 år, skolsköterskan eller BVC skickar remiss, eller hos en optiker för barn som är 8 år eller äldre, säger Erik Ryderberg.

Bland barn finns det grundläggande två typer av behov för glasögon eller kontaktlinser: översynthet och närsynthet. Översynthet är när man ser bra på avstånd, men saker blir suddiga på nära håll. Om det är en låg grad av översynthet, kanske barnet inte alls upplever problemen som synproblem, utan snarare som exempelvis trötthet och koncentrationssvårigheter. Därför är översynthet svårare att upptäcka.

Om ett barn är närsynt har det däremot svårt att se saker på avstånd. Det kan till exempel vara svårt att se tavlan från de bakre raderna i klassrummet. Och just närsynthet är det lite extra viktigt att hålla koll på, menar Erik Ryderberg:

– Närsynthet som börjar redan i barndomen ökar risken för kraftig närsynthet och ögonsjukdomar senare i livet. Därför är det viktigt att upptäcka närsynthet bland barn i god tid – och att förebygga. Barn till föräldrar som är närsynta har högre risk att själva bli närsynta, och bör förstås därför vara extra observanta.

Det finns även sådant som familjen själva kan göra för att förebygga detta. Utomhusaktiviteter – gärna ett par timmar om dagen – är riktigt bra. Dels tränar det ögonen att skifta fokus mellan långt och nära håll, dels har dagsljuset i sig en förebyggande effekt på utvecklingen av närsynthet.

– Det finns även speciella glas och linser som kan bromsa närsynthet hos barn om det upptäcks i tid, tekniken har tagit stora kliv framåt på senare tid, säger Erik Ryderberg.

*Källa: UndersökningenSynsfejl og samsynsanomalier hos skolebørn: Diagnosticering og konsekvenser for læseeffektivitet, 2016”. Af Ivan Nisted, optometrist, MPH og underviser ved Optikerhøjskolen i Randers og cand.scient. Marianne Maagaard.

Fakta/ Specsavers på vägarna

I höst åker Specsavers ut på en turné till köpcentrum runt om i landet för att göra gratis synundersökningar för barn och berätta mer om vilka hjälpmedel som finns för att bromsa närsynthet. Städer som besöks är: Kungälv (Kongahälla) vecka 36, Jönköping (A6) vecka 37, Karlstad (Bergvik) vecka 38, Västerås (Erikslund) vecka 39, Uppsala (Grönby) vecka 40, Stockholm (Skärholmen) vecka 41 och Umeå (Avion Shopping) vecka 42.

null
– Synproblem upptäcks oftast just när barnet börjar i skolan eller åren därefter Foto: Specsavers

Specsavers utökar barnglasögonkollektionen och välkomnar exklusivt det svenska designvarumärket Mini Rodini5.9.2024 15:36:12 CEST | Pressmeddelande

Kollektion från Mini Rodini lanseras i samtliga av Specsavers butiker i september 2024. Mini Rodini är känt för produkter av hög kvalitet med unika tryck som är gjorda för att hålla länge. Den nya Mini Rodini-kollektionen för barn lanseras exklusivt hos Specsavers och innehåller sex unisexbågar, däribland Mini Rodini-klassiker som Leopardmönster, jordgubbar och hunden.

Grön linje på gatorna i Örnsköldsvik uppmärksammar synskadades vardag24.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Örnsköldsvik är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Örnsköldsviksborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder på Storgatan i Örnsköldsvik. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) i Örnsköldsvik och Specsavers också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga liv

Faktumförsäljare i Karlstad fick hjälp med ögonhälsan24.5.2024 13:58:46 CEST | Pressmeddelande

Specsavers och Faktums samverkansprojekt Ögonhälsofonden hjälper människor som lever på marginalen att ta hand som sin ögonhälsa. Nyligen bjöd Specsavers Karlstad in stadens Faktumförsäljare till fri synundersökning och glasögon: – Det var ett bra tag sedan jag testade synen senast senast, synen är en så stor del av ens livskvalitet, säger Vienna, som var en av de Faktumförsäljare som i veckan fick hjälp genom Ögonhälsofonden.

4 av 10 svenskar använder inte solglasögon: Optikerns råd - njut av solen, men skydda ögonen16.5.2024 12:14:23 CEST | Pressmeddelande

Solen flödar över Sverige, men som många vet behöver vi vara lite försiktiga med hur vi exponerar oss för solen. En statistisk undersökning gjord av Kantar Sifo visar dock att så många som 4 av 10 svenskar inte använder solglasögon på våren: – Precis som man använder solskyddsfaktor för huden bör man skydda ögonen från solen med solglasögon, inte minst på våren då solens strålar är extra starka, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Faktumförsäljare fick fri synundersökning och glasögon hos Specsaversbutik i Göteborg7.5.2024 13:08:39 CEST | Pressmeddelande

Fri synundersökning och glasögon för Faktumförsäljare - då ringlade kön lång utanför Specsavers butik på Kungsgatan i centrala Göteborg. – Det var över tio år sedan jag kollade synen senast, jag har inte haft råd tidigare, säger Ulf Gustafsson, Faktumförsäljare som nu fick hjälp genom Specsavers och Faktums samverkansprojekt Ögonhälsofonden som genomfördes för andra året i rad i staden.