Så ska Arla få fler att gilla eko
Trots att konsumenter efterfrågar hållbara produkter minskar försäljningen av ekologiska livsmedel, en utveckling som accelererade när inflationen började stiga för några år sedan. På onsdag samlar Arla företrädare från olika delar av samhället, för att gemensamt hitta innovativa lösningar och vända den negativa trenden.

Enligt Sustainable Brand Index uppger 67 procent av konsumenterna att biologisk mångfald är viktigt och 70 procent menar att hållbarhet påverkar deras konsumtionsvanor. Trots det sjönk försäljningen av ekologiska produkter med åtta procent 2023, jämfört med 2022.
– Vi vet att många konsumenter vill göra hållbara val i matbutiken men också att de upplever flera hinder. Som världens största producent av ekologiska mejeriprodukter är det förstås väldigt viktigt för oss att hitta nya vägar för att göra ekologiskt mer attraktivt, säger Johan Hedberg, ansvarig för ekofrågor på Arla.
Vill forma en ny hållbarhetsrörelse tillsammans
För att vända den negativa trenden har Arla bjudit in företrädare från olika branscher till ett hackaton. Eventet, som äger rum den 4 september, syftar till att ta fram innovativa lösningar som gör det enklare och mer relevant för konsumenter att välja ekologiskt.
– Det är en gemensam utmaning och därför är det viktigt att vi samarbetar. Genom att föra samman kompetenser och perspektiv över industrigränserna vill vi utmana konventionellt tänkande och forma en ny hållbarhetsrörelse inom mat. Vi kommer bland annat att undersöka nya affärsmodeller och hur vi kan göra biologisk mångfald och hälsa mer framträdande, säger Maja Påhlman, Innovationschef på Arla.
På hackatonet kommer ett 40-tal deltagare från bland annat dagligvaruhandeln, restaurangbranschen och föreningslivet att delas in i grupper och undersöka sex olika möjlighetsområden. I slutet av dagen presenterar grupperna sina lösningar och får feedback från en jury. Efter hacket kommer idéerna att utvärderas och bearbetas, och deltagarna väljer själva vilka lösningar de vill ta med till sina respektive verksamheter.
Läs mer om Arla Hack – Rethinking Organic!
Fakta: Arlas ekologiska sortiment utvecklas kontinuerligt
Redan i början av 90-talet lanserade Arla ekomjölken på den svenska marknaden och har sedan dess kommit att bli världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Både kriterierna för ekologiskt och marknadsföringen av produkterna är i ständig förändring för att ligga i framkant, driva på utvecklingen och möta konsumenternas efterfrågan på mjölk som är så bra som möjligt för djur och miljö. Några nedslag:
- 1991 introducerade Arla Färskvaror ekomjölk på Stockholmsmarknaden
- 1994 lanseras Ekomjölk i hela Arla med kampanjen ”Framtidens mjölk” och Arla inrättar en forskningsfond för ekologisk mjölkproduktion
- 1996 har det ekologiska mejerisortimentet breddats med bland annat Yoggi®, Vispgrädde, Herrgårdsost
- 2005 vissa produkter lanseras enbart som ekologiska
- 2010 lyftes ursprung fram på eko-förpackningarna
- 2014 gjordes förpackningarna om och var nu helt i förnybar råvara
- 2017 gjordes förpackningen ännu bättre genom att ta bort ett materialskikt och bli kartongfärgad
- 2019 påbörjades en stor klimatsatsning för att beräkna och minska mjölkens klimatavtryck och kompensera för de utsläpp som finns kvar
- 2022 nya ekokriterier och ny förpackning som lyfter fram jordhälsa och biologisk mångfald. Dessutom lanseras hårdosten Humlan, ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar för hela familjen.
- 2024 flera spännande nyheter presenteras under hösten…
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Han tar över rodret för Arla Jönköping8.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag tillträder Johan Barkinge som ny chef för Arlas mejeri i Jönköping. Han tar därmed över ledarskapet för en av Europas mest moderna anläggningar.
Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum