Förslag om förbättrade presumtionshyror bra men ytterligare reformer behövs

Presumtionshyror ska få samma årliga hyresutveckling som övriga hyresrätter, enligt ett förslag från en statlig utredning. Det är positivt men det behövs ytterligare reformer för att öka nybyggnationen av hyresrätter anser Fastighetsägarna.

En statlig utredning har lämnat sina förslag för att förbättra presumtionshyressystemet. Utredningen föreslår bland annat att lägenheter med presumtionshyra som huvudregel ska få samma procentuella årliga hyreshöjning som övriga hyresrätter och att hyresjusteringar ska kunna prövas av en särskild skiljeman. Förslaget välkomnas av Fastighetsägarna.

– Det är positivt att utredningen lämnar ett förslag som möjliggör rimlig hyresutveckling för presumtionshyror. Som det ser ut nu är det svårt att få ihop kalkylen och komma överens om hyresnivåer på de nivåer som behövs för att huset ska byggas, säger Johan Kleveland, förbundsjurist på Fastighetsägarna och expert i utredningen.

– Investerarna har samtidigt börjat granska presumtionshyressystemet och de osäkerhetsfaktorer som är kopplade till exempelvis den årliga hyresutvecklingen mer noggrant inför investeringsbeslut. Det är inte säkert att de föreslagna åtgärderna är tillräckliga för att fastighetsföretagen ska återfå förtroendet för presumtionshyresmodellen, säger Johan Kleveland.

I betänkandet föreslås även att tvister om inflyttningshyra ska kunna prövas av en särskild skiljeman, förutsatt att parterna är överens om det.

–  Det är positivt att utredningen identifierat att det finns problem med att komma överens om inflyttningshyra. Vi är emellertid tveksamma till att det förslag som läggs fram kommer lösa de problem som finns att komma överens, säger Johan Kleveland.

– Även om de föreslagna förändringarna kommer förbättra presumtionshyressystemet, kommer de inte vara tillräckliga. För att verkligen stimulera nyproduktionen krävs en större reform rörande hyra i nyproduktion, avslutar Johan Kleveland.

Faktaruta: Om utredningen ”En förbättrad modell för presumtionshyra”

Den statliga  utredningen om presumtionshyror tillsattes av regeringen med anledning av ett antal domstolsbeslut som lett till att hyresrätter med presumtionshyra får en lägre årlig hyresutveckling än det övriga beståndet. Besluten fick stor påverkan på fastighetsägare som ägde hus med presumtionshyreslägenheter och har minskat intresset för nyproduktion av hyresrätter.

I betänkandet föreslås ett antal åtgärder, bland annat att presumtionshyreslägenheter som huvudregel ska få samma procentuella hyreshöjning som det övriga beståndet och att justeringar av hyran ska kunna prövas av en särskild skiljeman på samma sätt som gäller för övriga beståndet.

Jönköpings energi fortsätter höja fjärrvärmetaxan kraftigt2.9.2024 10:47:42 CEST | Pressmeddelande

Fjärrvärmetaxan i Jönköpings kommun höjdes med 15 procent förra året. Nu föreslår Jönköpings energi en fortsatt kraftig höjning: 9 procent för 2025. – Beskedet är svårsmält för våra medlemmar. Frustrationen och missnöjet över förra årets rekordhöjning har inte lagt sig. Tajmingen är dessutom helt fel med tanke på att fastighetsbranschen befinner sig i kris och att kostnadsutvecklingen redan är stor. Både hyresgäster och fastighetsägare drabbas, säger Jonas Hellberg, Näringspolitiskt ansvarig för Fastighetsägarna i Jönköpings län.