Från pionjär till marknadsledare – Elgiganten firar 30 år
År 1994 stod det första varuhuset klart i Stockholm. Trettio år senare är Elgiganten Nordens största elektronikåterförsäljare med 172 varuhus och butiker runt om i Sverige.

Elgiganten firar 30 år på den svenska marknaden. Under de senaste tre decennierna har Elgiganten etablerat sig som marknadsledare inom hemelektronik, vitvaror och kök genom innovativa lösningar, ett brett produktutbud och över 600 tjänster för både konsumenter och företagskunder. Bolaget är i dag en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln i Sverige.
– Tekniken har utvecklats enormt sedan 1994, och vi är stolta över att ha försett våra kunder med pålitliga råd och de senaste trenderna inom teknik. Vi ser fram emot att fortsätta den resan tillsammans, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Hållbarhet och digital inkludering
Elgiganten arbetar löpande för ett mer hållbart och inkluderande samhälle där fler får möjlighet att ta del av den digitala utvecklingen. Under de senaste åren har Elgiganten bland annat intensifierat sitt arbete med hållbarhet genom olika initiativ som klimatneutrala transporter, energieffektiva butiker och återvinningsprogram för elektronik. Elgiganten strävar efter att minska miljöpåverkan både i sin egen verksamhet och tillsammans med kunder och leverantörer.
Elgiganten Foundation grundandes 2017 och har sedan dess delat ut fondmedel årligen till organisationer och föreningar som arbetar för att motverka digitalt utanförskap. Elgiganten Foundation har samarbetat med stiftelsen Läxhjälpen, som bland annat har stöttat med läxhjälp för skolelever, surfplattor till äldre och digital utrustning till familjer i kris. Det ger utsatta grupper tillgång till teknik och minskar den digitala klyftan i samhället. Utöver det har Elgiganten Foundation också stöttat organisationer som Maskrosbarn, Majblomman, Barnens Dator och Sveriges stadsmissioner.
– Vårt övergripande mål är samma idag som för 30 år sedan, att bidra till ett hållbart samhälle där alla har tillgång till den senaste tekniken och den magiska världen av teknik, säger Niclas Eriksson.
Milstolpar i Elgigantens historia:
- 1994: Första varuhuset öppnas i Barkarby, Stockholm.
- 1997: Ett nytt nordiskt centrallager invigs i Jönköping, vilket förbättrar logistik och effektivitet.
- 2001: E-handeln lanseras, vilket gör att kunder över hela landet får tillgång till Elgigantens sortiment online.
- 2004: Elgiganten blir marknadsledande inom sin bransch i Sverige.
- 2014: Fusion med Phonehouse, vilket utökar sortimentet och försäljningskanalerna.
- 2016: Invigning av ett helautomatiskt centrallager i Jönköping och vinner utmärkelse för bästa kundbemötande och service.
- 2017: Grundar Elgiganten Foundation för att minska digitalt utanförskap.
- 2018: Utses till Årets Butikskedja vid Retail Awards.
- 2020: Erhåller utmärkelsen Årets Arbetsgivare vid Retail Awards.
- 2023: Vinner Svenska SEO-priset för andra året i rad och expanderar till begagnatmarknaden.
- 2024: Elgiganten firar 30 år på den svenska marknaden.
Jubileumserbjudanden och firanden
För att fira 30-årsjubileet kommer Elgiganten att synas brett i egna och köpta medier. Kampanjen hyllar teknikens roll i människors liv och inkluderar filmer som visar hur tekniken har blivit en naturlig del av vardagen.
– Vi vill lyfta fram hur tekniken har förändrat människors vardag och glädjen över att Elgiganten har fått vara en del av den resan. Det är ett firande av både våra kunders och vår egen historia, säger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing and E-Commerce på Elgiganten.
Jubileet firas också med unika jubileumserbjudanden online och i butik samt tävlingar och aktiviteter i flera kanaler.
För mer information om jubileet, besök www.elgiganten.se/om-elgiganten/elgiganten-30-ar.
Kontakter
Respina GholiniaPR and Communications Manager
respina.gholinia@giganten.seLinnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 172 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
LEGO flyttar in hos Elgiganten15.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
LEGO-produkterna har introducerats till Elgigantens butikshyllor, men under den kommande tiden kommer sortimentet att bli ännu mer synligt i varuhusen. Kunderna kan se fram emot ett brett utbud som sträcker sig från DUPLO till den mycket populära Botanical-serien. Samtidigt kick-startar Elgiganten med flera stora event under våren i Stockholm som visar upp set från LEGO:s nya partner Formula 1.
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.
Elgigantens kunder samlar in 830 00 kr till Sverige för UNHCR18.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten har tillsammans med sin betalleverantör, fintech-plattformen Adyen, aktiverat en givarfunktion i alla kedjans kassor till förmån för välgörenhet. Över 10 000 kunder donerade i samband med sitt köp och totalt samlades 830 000 kr in. Alla bidrag går oavkortat till Sverige för UNHCR:s viktiga arbete för att hjälpa människor på flykt från krig och katastrofer.
Elgiganten varuhus återuppstår i Stockholmsförorten – ”en viktig milstolpe”13.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag den 13 februari 2025 slår hemelektronikkedjan Elgiganten återigen upp portarna till det nybyggda varuhuset i Märsta utanför Stockholm, på årsdagen för när en brand förstörde hela varuhuset. Invigningen kommer att uppmärksammas med olika aktiviteter och erbjudanden för besökare under hela dagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum