Nu startar Sveriges första fröbank för vilda växter

En fröbank är ett effektivt sätt att gynna den biologiska mångfalden och bevara svenska vilda arter. Endast en procent av Sveriges blomsterängar finns kvar jämfört med för hundra år sedan. Nu startar Naturskyddsföreningen tillsammans med Länsstyrelsen i Skåne projektet SwedeSeed, där fröer från vilda ängsblommor samlas in för att bevaras långsiktigt och sås i naturen.

Att samla in och så fröer från lokala växter gynnar den biologiska mångfalden. Foto: Emilia Dalén.

Fröbanken startar med utgångspunkt i Skåne under hösten 2024. Målet är att med tiden skala upp till nationell nivå. Fröbanken kommer att finnas hos Nordiskt Genresurscenter i Alnarp, där fröer kommer frysas ner för långtidsbevaring. En annan del av projektet fokuserar på uppodling av ängsväxter för att öka den tillgängliga frömängden. Det kommer att ske på Hushållningssällskapet Skånes försöksstation i Borgeby. Naturskyddsföreningen i Skåne projektleder SwedeSeed tillsammans med Länsstyrelsen Skåne.

– Vi är väldigt glada över att kunna starta Sveriges första fröbank för vilda växter. Det är ett sätt att bevara våra ängsblommor, som idag är hotade, säger Beatrice Rindevall, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Idag finns bara en procent av Sveriges blomsterängar kvar jämfört med för hundra år sedan, bland annat på grund av utvecklingen i jordbruket. Även vilda pollinatörer är hotade, både i Sverige och globalt, och en viktig orsak till den tuffa situationen för pollinatörerna är en utbredd brist på blommor. Men även spridning av växter som inte är typiska för ett geografiskt område kan leda till problem för pollinatörer och att invasiva arter konkurrerar ut våra inhemska växter.

– Hittills har Sverige saknat en fröbank för vilda växter. Att ha tillgång till lokalt anpassade fröer är viktigt för att bekämpa invasiva arter och klara den pågående naturkrisen, säger Bengt Jürs, ordförande för Naturskyddsföreningen i Skåne.

Naturskyddsföreningen har instiftat Fröets dag, som äger rum den 30 augusti, för att uppmärksamma vikten av att samla in och sprida fröer från lokala växter.

– Många andra länder inom och utanför EU har arbetat med fröbanker i decennier. Sverige ligger efter i arbetet, men det finns upparbetade metoder som visat på stor framgång, och fröbanker är ett relativt enkelt och billigt sätt att skydda det som inte får försvinna, säger Beatrice Rindevall.

Mer information:

• Projektet har beviljats stöd från Jordbruksverket. Även Lunds Botaniska Förening, Helsingborg stad, Botaniska trädgården vid Lunds universitet och Trafikverket kommer att bidra till projektet.

• Hur samlar man in vilda ängsfröer? Isak Isaksson, biolog på Naturskyddsföreningen, ger sina tips.

• Naturskyddsföreningen håller på att skapa Världens längsta blomsteräng. Läs mer om det här: Världens längsta blomsteräng.