Lidingöloppet och TCS förlänger värdeskapande samarbete

Lidingöloppet och TCS fortsätter sitt framgångsrika samarbete i ytterligare minst tre år. TCS är titelsponsor och teknikpartner till världens största terränglopp, vilket de har varit sedan 2016. TCS engagemang är ett led i arbetet med att främja hälsa och välmående för anställda, kunder och samhället i stort.

Lidingöloppet

Vi är väldigt glada och stolta över att TCS och Lidingöloppet fortsätter sitt mångåriga samarbete. Det är en stor förmån att ha en så stark och kunnig titelsponsor. TCS håller ju motion, fysisk aktivitet och löpning väldigt högt, vilket tydligt tar sitt uttryck i alla aktiviteter de gör kopplat till TCS Lidingöloppet. Tillsammans kommer vi fortsätta driva folkhälsofrågor och få fler människor i rörelse. Vi kommer också att jobba hårt med miljöfrågor på olika sätt. Vi ser fram emot att lyfta TCS Lidingöloppet till nya höjder under kommande år", säger  Krister Svensson, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.”

Att TCS (Tata Consultancy Services) förlänger sitt sponsorskap av Lidingöloppet, världens största terränglopp, med ytterligare  minst tre år innebär att loppet även i fortsättningen kommer att benämnas TCS Lidingöloppet. TCS kommer därmed fortsätta att bidra med teknisk expertis, kompetens inom hållbarhet och konkreta aktiveringar såsom den officiella tävlingsappen.

”TCS Lidingöloppet är så mycket mer än världens största terränglopp. Det representerar även TCS arbete med att främja hälsa och välmående, vårt engagemang i de miljöer och samhällen där vi är verksamma och vårt arbete med hållbarhet. Vilket är i linje med de kärnvärden och den anda som präglar TCS Lidingöloppet. Vi ser fram emot många fantastiska stunder under kommande år med TCS Lidingöloppet”, säger Shreerang Talekar, chef för TCS i Sverige och Norden.

TCS Lidingöloppet, som går av stapeln i september varje år, startade 1965 och firar i år 60-loppsjubileum. Under Lidingöloppshelgen finns det ett lopp och en utmaning för alla och deltagarna kan springa från 1,7 km till 30 km. 2024 ser ut att bli ett riktigt starkt år med över 35 000 deltagare och 70 000 åskådare. Merparten av löparna kommer från de nordiska länderna men TCS Lidingöloppet attraherar också löpare från över 75 länder världen över.

TCS har sedan tidigare ett flertal partnerskap med några av världens ledande lopp, inklusive titelsponsorskap för TCS London Marathon, TCS Amsterdam Marathon, TCS New York City Marathon och TCS World 10k Bengaluru såväl som sponsor av maratonloppen i Boston, Mumbai, Singapore och Chicago.

Om Tata Consultancy Services (TCS)

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 600 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024. TCS etablerades i Norden för över 30 år sedan och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Lidingöloppet

Om Lidingöloppet

TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och arrangeras under den sista helgen i september varje år på Lidingö. Under helgen pågår inte mindre än tio olika löpartävlingar med mängder av olika klasser. Det största och mest välkända loppet är TCS Lidingöloppet som är 30 km terränglöpning, med start på Koltorps Gärde och målgång på Grönsta Gärde. Lidingöloppet har arrangerats varje år sedan 1965.

Lidingöloppet är en del av En Svensk Klassiker. Under helgen arrangeras även TCS Lidingöloppet 15 som ingår i Halvklassikern och Rosa Bandet-loppet som ingår i Tjejklassikern samt Kortklassikern. Lidingöloppet ägs och arrangeras av de två idrottsföreningarna IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott.

Utöver Lidingöloppshelgen arrangerar Lidingöloppet även följande lopp:

-Vårmilen sista helgen i april
-Blodomloppet Stockholm, 5/10 km löpning/gång på Djurgården i mitten av juni
-Lidingöloppet i Funäsfjällen i juli

Följ Lidingöloppet

Senaste pressmeddelandena från Lidingöloppet

Lidingöloppet och Apollo Sports skapar träningsupplevelser i världsklass16.9.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Världens största terränglopp TCS Lidingöloppet inleder samarbete med Apollo Sports, Nordens ledande researrangör av sport- och träningsresor. Parterna kommer att skapa aktiviteter såväl före som under och efter TCS Lidingöloppshelgen 27-29 september. “Tillsammans med Apollo Sports kan vi erbjuda våra deltagare bättre förberedelser inför Lidingöloppet samt en bättre upplevelse under loppet”, säger Krister Svensson, generalsekreterare för Lidingöloppet.

TCS Lidingöloppet erhåller certifieringen Hållbart Evenemang 20242.9.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

TCS Lidingöloppet har alltid varit en löparfest som förbinder deltagarna med den vackra naturen på Lidingö, och nu tar vi ytterligare steg för att bevara och vårda vår omgivning. Vi är stolta över att kunna meddela att Lidingöloppet 2024 har erhållit certifieringen Hållbart Evenemang genom Greentime – en prestigefull kvalitetsstämpel som omfattar alla aspekter av hållbarhet: miljömässigt, socialt och ekonomiskt.

Abborrbacken utsedd till Sveriges mest fruktade löparbacke23.8.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den klassiska Abborrbacken på TCS Lidingöloppet är mest fruktad bland de stora löploppen i Sverige. Det visar en Kantar Sifo-undersökning. Med sina 522 meter och 8 procents lutning är Abborrbacken överlägsen i jämförelse med till exempel Älvsborgsbron på Göteborgsvarvet och Guldbron på Stockholm Marathon. “Det är dumheter att springa upp för den”, säger Sune Eriksson som sprungit alla TCS Lidingöloppet sedan 1965.