Fyra Östgöta-förare i final i Bussförar-SM

I dag är finalen i Bussförar-SM där fyra förare som kör för Östgötatrafiken har kvalificerat sig.

En buss på en gata intill ett villaområde.
Fyra förare som kör för Östgötatrafiken tävlar i finalen i Bussförar-SM. Foto: Nicklas Ebermark/Östgötatrafiken

Totalt är det 20 förare från hela landet som i dag tävlar om titeln Sveriges bästa bussförare 2024.

– Det är fantastiskt att vi har så många duktiga och engagerade bussförare i Östergötland. De är väldigt uppskattade och viktiga för oss och för våra kunder. Förarna bidrar till att göra kollektivtrafiken i Östergötland attraktiv, vilket gör att fler väljer att resa hållbart. Vi ser fram emot att följa deras resa i finalen och önskar dem stort lycka till, säger Jimmy Johansson, trafikchef på Östgötatrafiken.

De fyra bussförarna som representerar Östgötatrafiken är:

•                    Peter Kjellberg, Connect Bus, Boxholm

•                    Sebastian Hiiri, Mohlins Bussar, Norrköping

•                    Edim Hrustic, Transdev, Norrköping

•                    Jacob Kone, Transdev, Norrköping

Bussförar-SM är en tävling som arrangeras av Sveriges Bussföretag i samarbete med branschtidningarna Res- och Trafikforum. Syftet är att uppmärksamma och uppmuntra yrkesrollen och att främja en hög kvalitet och säkerhet i kollektivtrafiken. Tävlingen består av teoretiska och praktiska moment som testar bussförarnas kunskaper om trafikregler, körteknik, miljö, service och kundbemötande.

Om Östgötatrafiken

Varje vardag görs resor motsvarande mer än två varv runt jorden med kollektivtrafiken i Östergötland. Men kollektivtrafik är mycket mer än ett transportmedel som tar människor från en plats till en annan. Det är också ett verktyg för samhällsutveckling där vi med ett hållbart färdsätt gör det möjligt för östgötarna att arbeta och studera i en annan stad än de bor i. Kollektivtrafiken binder ihop länet och bidrar till den regionala utvecklingen.