Svenska Cykelförbundet

Marvig har haft osannolik otur med brutna revben inför sitt sista Paralympics

Dela

"Tyvärr är inte läget sådär jättebra – lite väl många revben som har gått sönder senaste tiden. Bara så fruktansvärt frustrerande med de bägge senaste i Spanien för två veckor sedan när det började kännas riktigt bra, men jag ska verkligen ge det en chans och hoppas på en bättre känsla i linjeloppet på lördag." Det säger Henrik Marvig som dessutom har deklarerat att Paris 2024 blir hans sista Paralympics.

De senaste brutna revbenen, två till antalet, var bara för två veckor sedan. Det har varit en kamp mot klockan för att hinna att ska kännas i alla fall skapligt till linjeloppet.

Ska vi ta den närmast osannolika otursspiralen från början. På Nationaldagsloppet utanför Vallentuna körde Marvig med juniorerna i B-klassen i SWE Cups nya ABC-modell.

Inför upploppet gick Marvig i backen och fick rätt omfattande skador kring revben och lungor. Han ångrar emellertid inte att han valde att matcha med landets bästa juniorer, däribland sonen Oskar Marvig.

"Nej då, jag gillar verkligen deras sätt att rejsa om man jämför med äldre cyklister. Då var deg ändå drygt åtta veckor tills jag skulle på träningslägret i Spanien. Jag kom ner dit och det började kännas bra igen. Jag har varit på det stället tidigare och såg fram emot 3,5 veckor med jättebra cykelvägar. Jag visste att jag skulle kunna komma i ganska bra form till Paralympics", säger Henrik Marvig.

Henrik Marvig gjorde en jättefin comeback under stor-VM i Glasgow då han var belåten över femteplatsen i linjeloppet.

"Och i våras kändes det bara så jäkla bra, även när jag tävlade lite nere i Spanien. Jag kände mig kanske starkare än någonsin och nu känns det tyvärr inte alls bra. Det gör lite ont fortfarande, de har kanske precis satt sig", suckar Henrik Marvig som ändå är påfallande positiv när det gäller allt annat än den fysiska statusen kring revbenen.

Det var ju också en sådan skitsak som gjorde att all rehab för att komma tillbaka fick en smäll två steg tillbaka

"Ja, det var en skitvurpa – i tio kilometer i timmen. Vi hade varit ute och cyklat upp emot 5,5 timmar och det var 300 meter hem. Jag tittade lite på cykeldatorn och så bromsade sonen in lite så jag  kör in i hans bakhjul...så faller jag över cykeln och på något sätt lyckas ju två revben gå sönder plus att ramen på cykeln sprack.

Cyklisterna måste anmäla sig till två grenar i Paralympics. Marvig tycker ändå att onsdagens tempo kommer bra i tiden så han har för avsikt att ta sig igenom båda varven på den 14,2 kilometer långa banan, med start och mål i Clichy-sous-Bois.

"Vi har egentligen inte pratat om det ännu, men min tanke är att jag kommer att starta på onsdag och ta det som ett intervallpass med två lång intervaller och sammanlagt 40–45 minuter."

Två rejäla intervaller. Banan för tempo- och landsvägsloppet har en stigning på 140 meter. De två tuffa stigningarna är vid Côte de Coutry, en kilometer med 4,5 procents snittlutning, och Côte de Clichy-sous-Bois som är 850 meter med 4,7 procent.

Dessutom minskar återhämtningsmöjligheterna lite då det är ganska mycket teknik i utförskörningarna, hur passar banan dig och vad blir taktiken?

"Tekniska partier är jag egentligen bra på så i normala fall skulle jag inte oroa mig alls för dem. Nu gäller det ju att slå ifrån sig de tidigare skadorna så man vågar ta för sig fullt ut. Jag hoppas ju kunna hänga med och sedan gäller det att göra rätt saker vid rätt tillfälle på ett linjelopp..."

Snurren när hans ersättningscykel försvann i transporten ner till Spanien förstärker det faktum att det är en smärre bragd om Marvig gör toppresultat på detta hans sista Paralympics – där det är högst sannolikt att ingen av de vassaste konkurrenterna har fått sämre uppladdning.

"Tanken var ju att jag skulle komma hit till Paris i väldigt bra form och så kommer VM ganska tätt inpå. Mitt stora mål var att avsluta karriären med två bra linjelopp, i Paralympic och VM, och kanske komma därifrån med en medalj. Nu är känslan ganska långt ifrån den där målbilden. Det är mera att bara att göra det absolut bästa jag kan av det. Jag kan ju inte göra annat än att just gilla läget som det är och göra det bästa av det för att se om jag kan hitta på någonting under linjeloppet", säger Henrik Marvig.

"Jag har ju fortfarande haft en jättefin karriär inom paracykel, men det hade varit kul att få komma hit i form och kunna gör sitt bästa. Men det är klart det är mycket fina upplevelser man får med sig ändå, som livet här i den paralympiska byn.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering)

PS I morgon tisdag, intervju med medaljhoppet Anna Beck Q/A inför tempoloppet, startlistor och alla tv-tider från de paralympiska tävlingarna som inleds redan 08 på onsdagsmorgonen.

Bilder

ALLA som på något vis är engagerade i cykelsporten, som elitcyklist, som tränare, som administratör, som styrelsemedlem, som förälder, som engagerad i en grengrupp, som medlem i en förening, som anställd på kansliet… Vi är alla Svenska Cykelförbundet!

Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund. Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial. 

Följ Svenska Cykelförbundet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Cykelförbundet

Anna Beck avslutar en fantastisk karriär – och blir förbundskapten11.10.2024 12:09:40 CEST | Pressmeddelande

Anna Beck har tagit beslutet att sluta – efter en fantastisk karriär och som obesegrad i C3-klassen i tempo senaste två säsongerna. Men det är också klart att Anna blir kvar inom paracykel i en ny stor roll. Hon tar över som huvudansvarig förbundskapten efter Michael Lindgren, som fortsätter i en administrativ roll. Rekrytera nya cyklister till det så framgångsrika paracykellandslaget är den största första uppgiften.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye