U21 Dam samlas i Uppsala - här är truppen

Förbundskapten Christer Andersson har presenterat truppen som ska delta i träningslägret i Uppsala i september, en viktig del av förberedelserna inför säsongen 2024/2025.

Sveriges U21 Dam mot Nederländernas damlag i Åby Isstadion i januari 2024 Foto: Gert Holmér

– I den här är truppen som är uttagen till lägret i Uppsala har vi med nio nya mycket intressanta spelare som ska bli kul att få in i gänget. Sen finns det alltid spelare som utvecklas under säsongen och som kan vara aktuella senare under vintern till nästa samling eller match, säger förbundskapten Christer Andersson.

– Om vi blickar framåt så håller vi just nu på att planera för ett läger i Finland. Vi hoppas att det går i lås. Sen för vi även en dialog med USA om att möta dem innan VM i mars 2025, avslutar Christer Andersson.

Tidigare framgångar bådar gott

Sveriges U21-damlandslag imponerade stort i  landskampen mot Nederländernas damlag tidigare i år. Trots att laget inte hade spelat ihop sig tidigare, visade de en imponerande nivå och följde sin matchplan perfekt.

– Ja, vi är ju bra. Nederländerna försöker, men det är lite för enkelt för oss ändå. Vi spelar bollen och gör många fina mål. Vi kanske kan hålla i bollen lite mer ibland, men det är också svårt i sådana här matcher, sa Sveriges dåvarande lagkapten, Klara Volmerson i samband med matchen som spelades i Åby Isstadion i Mölndal i januari i år.

Truppen:

Sveriges U21 Dam mot Nederländernas damlag i Åby Isstadion i januari 2024
Bilden får användas fritt mot fotocred. Foto: Gert Holmér

Om Svensk bandy

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 medlemmar i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.

Svensk forskning om bandy imponerar på Toronto Maple Leafs4.9.2024 08:10:00 CEST | Pressmeddelande

Under ett årligt internseminarium hos NHL-klubben Toronto Maple Leafs i Toronto, Kanada, fick svenska tränaren Håkan Andersson från HPC i Växjö möjlighet att dela sina insikter om skridskoåkning och fysisk träning i lagidrotter med några av Nordamerikas främsta experter. Tillsammans med bland andra amerikanska och kanadensiska ortopedläkare, fysioterapeuter, forskare och tränare diskuterades hur svensk forskning kring skridskoåkning inom bandy sticker ut inom ett relativt outforskat område.