Spendrups får ny vd
Efter närmare 30 år på Spendrups Bryggeri, varav de senaste 13 som vd för bolaget, lämnar Fredrik Spendrup vidare facklan till Henrik Åström, idag vice vd på Spendrups.

Henrik Åström har arbetat på Spendrups sedan 2008 och haft flera roller inom marknad och försäljning. Sedan 2021 har Henrik varit Kommersiell direktör med ansvar för hela försäljnings- och marknadssidan av verksamheten. Styrelsens sökande efter en lämplig kandidat att ta över familjeföretaget landade alltså i en erfaren och engagerad intern rekrytering.
– Det är med stor glädje och ödmjukhet jag tackar ja till att ta över vd-rollen. Spendrups är ett fantastiskt bolag med en djupt engagerad ägarfamilj som verkligen bryr sig om verksamheten, medarbetarna och alla våra kunder. Jag har själv jobbat nära flera medlemmar av familjen Spendrup genom åren och kan vittna om den stolthet våra framgångar, och inte minst sättet som vi gör det på, skapar. Tillsammans med alla duktiga kollegor ser jag nu fram emot att bygga ett ännu starkare Spendrups för den spännande framtid vi står inför, säger Henrik Åström.
Det mer än 100-åriga familjebryggeriet har under senaste decenniet gått från stark utmanare till att vara Sveriges klart största och bredaste dryckesföretag. Omsättningen har ökat från 3 miljarder kronor 2011 till 5 miljarder kronor 2023 och företaget står idag på en stark och stabil finansiell grund.
– Det har varit en fantastisk resa från första jobbet som säljare på servicehandeln till vd för Sveriges ledande bryggeri. Jag är otroligt stolt och glad över det jag varit med att åstadkomma! Givetvis kommer jag fortsätta att vara aktiv och engagerad i Spendrupskoncernen på olika sätt under lång tid framöver. Jag är övertygad om att Henrik kommer att göra ett utmärkt jobb och att vi som företag har många stora år framför oss, säger Fredrik Spendrup.
Fredrik Spendrup lämnar Spendrups Bryggeri, men kommer att stanna som aktiv ägare och styrelseledamot inom familjens ägarbolag Spendrup Holding och gå in som vd i ett nytt bolag med inriktning på affärsutveckling.
Styrelsens ordförande, Otto Drakenberg, lyfter Fredrik Spendrups insatser som vd.
– Fredrik har lett företaget genom en avgörande period som levererat en betydande tillväxt och tagit företaget till en marknadsledande position. Det är jag och styrelsen är mycket tacksamma för. Styrelsen och ägarna känner sig väldigt trygga i att Henrik med sin erfarenhet som ledare och erkända kommersiella skicklighet kommer att bidra till att lyfta företaget till nästa nivå, säger Otto Drakenberg.
Henrik Åström tillträder rollen som vd från den 2 september.
För medieförfrågningar kontakta Annika Svensson, presschef
Tel: 070-455 24 19
Mejladress: annika.svensson@spendrups.se
Kontakter
Annika SvenssonPresschef/chef externa relationer
Tel:+46 70 455 24 19annika.svensson@spendrups.seBilder

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum