Ny undersökning: Hot och våld vanligt på HVB

Fler än 6 av 10 som jobbar inom hem för vård eller boende (HVB) har under det senaste året blivit utsatta för våld eller hot om våld, enligt en ny undersökning från fackförbundet Vision. Undersökningen visar även att ensamarbete är vanligt förekommande och att många anser att verksamheten är underbemannad. - Ensamarbete på HVB bör förbjudas, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i fackförbundet Vision.

Vision vill förbjuda ensamarbete inom HVB och se en ökad bemanning, säger Veronica Magnusson.
Veronica Magnusson. Foto: Johanna Jansson, Vision

63 procent av de som jobbar inom HVB har utsatts för våld eller hot om våld under det senaste året – jämfört med 13 procent som gäller för arbetsmarknaden i stort. 30 procent uppgav att en hot- eller våldsincident förekom vid ensamarbete. Det visar en ny rapport, ”Riskfyllda placeringar”, från Vision.

Närmare hälften av de svarande upplever att de är underbemannade varje vecka. 60 procent överväger att lämna verksamheten.

– Det är anmärkningsvärda resultat som måste tas på allvar. Vision vill förbjuda ensamarbete inom HVB och se en ökad bemanning, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

– HVB är en livsviktig verksamhet för barn och unga i mycket utsatta situationer med omfattande och sammansatta vårdbehov. HVB spelar också en förebyggande roll för att förhindra att barn och unga dras in i gängkriminalitet eller ge stöd till den som behöver lämna en destruktiv miljö. Det ställer höga krav på personalen. Därför är det helt avgörande att medarbetarna har rätt förutsättningar på jobbet för att kunna erbjuda en trygg verksamhet av god kvalitet, fortsätter Veronica Magnusson.

Arbetsgivare har ett systematiskt arbetsmiljöansvar för att motverka hot och våld. Samtidigt anser 35 procent av de svarande att man inte fått tillräckligt stöd från arbetsgivaren i hot- och våldssituationer.

– Hemläxan behöver göras. Grunden för att skapa trygga boenden måste vara att personalen kan känna sig trygg – och för det krävs en tillräcklig bemanning och ett systematiskt arbetsmiljöarbete med en stöttade arbetsgivare, säger Veronica Magnusson.

Information om rapporten:

Undersökningen genomfördes under februari 2024 i form av en webbaserad enkät och besvarades av 526 personer, anställda vid HVB. Det ger en svarsfrekvens på 35 procent.

Läs rapporten här: Visions rapporter 2024

Kontakt:
Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24 alternativt Jenny Norén, strateg, tfn 076- 771 85 43.

För kommentar från Visions lokala företrädare , kontakta Maria Martinsson, pressansvarig, tfn 070- 65 55 048.

Veronica Magnusson. Foto: Johanna Jansson, Vision

Dokument

Pressinbjudan: Vision besöker Nanolfsvillan i Finspång och lyfter vikten av deras arbetsmiljö22.8.2024 11:17:43 CEST | Pressmeddelande

Veronica Magnusson, förbundsordförande för fackförbundet Vision, besöker HVB-hem i Finspång. Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, besöker Finspång den 27 augusti. Under besöket kommer Veronica att göra ett besök på Nanolfsvillan, ett utrednings- och behandlingshem för familjer med barn. Veronica Magnusson ser fram emot att uppmärksamma det viktiga arbete som utförs på Nanolfsvillan och träffa chefer och personal. Besöket är en del av Visions satsning på att förbättra arbetsvillkoren för medlemmar inom HVB-hem. På besöket kommer Veronica att berätta om Visions nya rapport om situationen för medlemmar på HVB.