Vi rustar oss för stora renoveringar och investerar i evakueringsbostäder

GotlandsHem har högt ställda mål både när det gäller nyproduktion och renovering. Under en tioårsperiod ska vi renovera 3 000 bostäder och bygga 1 500 nya bostäder.

Renovering av fasad i flerbostadshus
Renovering pågår GotlandsHem

Vid omfattande renoveringar behövs evakueringsbostäder. Vi har därför köpt in modulbostäder som anländer till ön måndag till fredag under vecka 37. I väntan på besked om bygglov kommer modulhusen förvaras vid en depå. När bygglovet är godkänt kommer modulerna flyttas, samt el, vatten och avlopp installeras. Planen är att de ska stå på gamla tennisplanen bredvid parkeringen vid kvarteret Castor i norra Visby.

Först ut att bo i modulbostäderna är hyresgästerna som bor i kvarteret Castor där vi inleder en stor renovering inom kort. Det innebär att våra hyresgäster inte behöver flytta från det område där de har sin vardag.

– Lösningen med modulbostäder är resurseffektiv eftersom det förenklar processen med att hitta evakueringsbostäder. Planen är att de ska nyttjas framgent och säkra upp att vi har tillfälliga boenden för våra hyresgäster när vi renoverar, säger Joakim Martell, vd på GotlandsHem.

När modulbostäderna är på plats på den gamla tennisbanan kommer vi att bjuda in till  pressträff för att visa upp dem. Vi beräknar att det sker under senhösten.

Frågor

För intervju kontakta kommunikation@gotlandshem.se eller 0498–203997.

Talesperson

Joakim Martell, vd.