Sweco projekterar ny anläggning för dricksvatten i Gävle

Gävle och Älvkarleby kommuner ska stärka vattenförsörjningen för sina invånare och Sweco har fått i uppdrag av Gävle vatten AB och Älvkarleby vatten AB att projektera en ny vattenförsörjningsanläggning. Satsningen ska skapa redundans och möjliggöra fortsatt tillväxt i regionen. Ordervärdet är uppskattat till 28 miljoner SEK.

Foto: Getty Images

Den nya anläggningen kommer att producera cirka 200 liter dricksvatten per sekund och cirka 175 liter tekniskt råvatten per sekund. Tekniskt vatten är råvatten som behandlats betydligt mindre än vatten med livsmedelskvalitet. Det kan exempelvis användas som kylvatten i industrin, klottersanering och snötillverkning. Den stärkta dricksvattenförsörjningen kommer att skapa redundans och ge möjlighet till tillväxt i regionen.

Vatten är vårt viktigaste livsmedel. Med en osäker omvärld och växande befolkning är säkerhet och kapacitet prioriterade frågor kopplat till vattenförsörjning i många kommuner just nu. Det känns extra roligt att stötta Gävle och Älvkarlebys satsning där två kommuner samverkar för att säkra en hållbar vattenleverans till invånarna i regionen, säger Martina Söderström, divisionschef Environment & Planning, Sweco.

Swecos uppdrag omfattar detaljprojektering av den nya anläggningen, samt ansvara för att samordna alla parter i projekteringen. Sweco bidrar med en bred kompetens inom flera discipliner, inklusive projekteringsledning, digital projekthantering och hållbar vattenrening.

Projektet startade i augusti 2024 och beräknas vara slutfört i december 2025.

Martina Söderström, Divisionschef Environment & Planning. Fotograf: Anna W. Thorbjörnsson

Om oss

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.

Sweco Sverige presenterar stark tillväxt, ökad effektivitet och stabilt resultat16.7.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Swecokoncernen kvartalsrapporten för det andra kvartalet 2024. För affärsområdet Sweco Sverige uppgick den organiska tillväxten till 8 procent och EBITA ökade 4 procent, justerat för kalendereffekter, båda främst drivet av högre genomsnittliga arvoden. Marknaden var stabil där den gröna omställningen och klimatanpassningar drev på efterfrågan i många segment. Bostäder och kommersiella fastigheter förblev svaga.

Sweco får uppdrag från Trafikverket värt 400 miljoner för projektering av ny järnväg på delar av Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm11.7.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sweco ska bistå Trafikverket med en rad konsulttjänster för en omfattande utbyggnad av delar av Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm. Ordervärdet för Sweco är uppskattat till cirka 400 miljoner. Uppdraget som pågår från 2024 fram till 2035 omfattar projektering inom järnväg, väg- och anläggning, byggnadskonstruktion, arkitektur, vatten och avlopp samt rådgivning inom miljö och digitala lösningar. Syftet med utbyggnaden ”Fyra spår till Uppsala” är att möta det ökade behovet av hållbar person- och godstrafik i området mellan Uppsala och Stockholm.