Spara tusenlappar på vinterresan – reseexperternas bästa tips

Vintern närmar sig och många svenskar ser fram emot att boka en efterlängtad resa till varmare breddgrader. Men hur får man mest semester för pengarna? Reseexperterna på Ticket ger sina bästa tips för att hålla kostnaderna nere när man bokar vinterresan – och på så sätt göra det möjligt att spara tusenlappar.

En strand på Gran Canaria med gula och blå parasoller.
Resor till Gran Canaria är fortsatt populärt bland svenskar.

Vintersäsongen är ofta förknippad med höga resepriser, särskilt kring populära helger som jul och nyår. Men det finns flera smarta sätt att hålla kostnaderna nere och ändå njuta av en härlig semester. Här är resebyrån Tickets tre bästa tips för att spara tusenlappar på vinterresan.

1. Boka i god tid för bästa pris
Att vara ute i god tid är en av de mest effektiva metoderna för att hålla kostnaderna nere. Genom att boka din resa tidigt får du tillgång till de bästa priserna och ett större urval av både flyg och boende. Tickets bokningsstatistik visar att svenskarna redan blickar fram mot vinterresan – bokningarna har ökat med 15 procent sedan i fjol. Därför kan det vara ett bra läge att boka vinterresan redan nu.

2. Sänk kostnaderna genom att vara flexibel
Flexibilitet är en nyckel för den som vill resa ekonomiskt. Genom att vara öppen för olika avresedatum och jämföra priser mellan olika avreseorter kan du spara pengar. Ibland kan det skilja sig mycket i pris och det kan därför vara värt att ta sig till en flygplats lite längre bort för att få ett bättre erbjudande.

3. Våga utforska nya resmål
Thailand och Gran Canaria har länge varit populära vinterdestinationer, men den höga efterfrågan leder ofta till stigande priser. För den som är öppen för nya alternativ finns det många prisvärda och spännande resmål att upptäcka, till exempel Kap Verde som bjuder på sol och bad även under vintermånaderna. Destinationer som Cypern, Malta och Rhodos lockar också med milt klimat och avslappnade atmosfärer, vilket gör dem till perfekta val för den som vill undvika vintermörkret och samtidigt hitta en mer plånboksvänlig semester.

– Det finns många prisvärda resmål med härligt vinterväder att utforska för den som är öppen för olika alternativ. Om resan till Gran Canaria känns för dyr är ett bra tips att jämföra priserna till grannöarna Teneriffa, Lanzarote och Fuerteventura, där det ofta går att hitta billigare alternativ, säger Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på Ticket.

Mest bokade vinterdestinationerna just nu

1. Bangkok, Thailand (1)
  2. Gran Canaria, Kanarieöarna (2)
  3. Phuket, Thailand (3)
  4. Teneriffa, Kanarieöarna (4)
  5. Krabi, Thailand (5)

Källa: Tickets bokningsstatistik, avresor 1 december 2024 – 31 januari 2025. Siffra inom parentes står för placering samma period i fjol.

För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR & kommunikationsansvarig Ticket
Telefon: +46 (0)76-773 34 54
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se

En strand på Gran Canaria med gula och blå parasoller.
Resor till Gran Canaria är fortsatt populärt bland svenskar.
Ladda ned bild

Hit reste svenskarna i somras – sol, bad och trygghet i fokus21.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under sommaren 2024 prioriterade svenskarna sol och bad. Resebyrån Tickets lista över de mest populära resmålen toppas av spanska destinationer, vilket visar att Spanien fortsätter vara en tydlig favorit bland svenskarna. Samtidigt har Paris gjort entré på topplistan, tack vare det ökade intresset i samband med OS. De höga priserna på sista minuten-resor gjorde dock att många svenskar inte kom i väg på utlandssemester i år.

15 procent avstår resa på grund av att de saknar reskamrat – 4 skäl till att våga testa på ensamresande23.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omvärlden påverkar vårt resmönster. Men även vår innersta värld, visar Tickets SIFO-undersökning. Hela 15 procent av svenskarna uppger att de skulle resa mer 2024 om de hade bara haft någon annan att resa med. Ticket listar skäl till att våga prova på att resa ensam, så inte uteblivet sällskap ska snuva dig på minnesvärda reseupplevelser.