Ny granskningsfunktion ger miljoner till byggnadsarbetare

Svensk Byggkontroll, en ny kontrollfunktion i byggbranschen som kom till efter senaste avtalsrörelsen, ger resultat. Nu får anställda vid företaget LC Baltic SIA dela på nästan 4 miljoner kronor.

Emil Persson, Byggnads avtalssekreterare

Svensk Byggkontroll består av utredare, ombudsmän och förtroendevalda som arbetar med att kontrollera så att företag med kollektivavtal betalar rätt löner och ersättningar. I det här fallet var det förtroendevalda på Skanska i Skåne som upptäckte felaktigheter gällande en underentreprenör som var verksam på Skanskas arbetsplats vid sjukhusområdet i Malmö och bostadsprojektet Fastighetsboken i Lund.

Granskningen visade att de anställda varken fått rätt övertidsersättning, arbetstidsförkortning, ersättning för helgarbete eller semesterersättning. Efter att felet upptäcktes gavs bolaget möjlighet till rättelse, vilket också skedde.

– Det här är ett typexempel på hur arbetet i Svensk Byggkontroll ska gå till. Förtroendevalda hittar felaktigheter och tillsammans med huvudentreprenören ser man till att företaget i fråga gör rättelse, och att de anställda får sina pengar, säger Emil Persson, Byggnads avtalssekreterare.

Än så länge har Skanska, Peab, Assemblin, Caverion, Bravida, Veidekke, Svevia, Brixly och SH-Bygg anslutit sig och låtit utbilda sina förtroendevalda i att kontrollera bolagens underentreprenörer. I kollektivavtalen finns en tydlig uppmaning att samtliga medlemmar i Byggföretagen, Plåt & Ventföretagen, Maskinentreprenörerna, Glasbranschföreningen och Installatörsföretagen ska anamma arbetssättet.

– Jag tror att alla seriösa bolag vill att deras underentreprenörer ska följa ingångna avtal. Vårt arbetssätt är effektivt och ger resultat. Nu vill vi se att fler bolag ansluter sig. Det är en förutsättning för att främja seriösa företag och stoppa de som fuskar eller sysslar med ren kriminalitet, säger Peter Sjöstrand, chef på Svensk Byggkontroll.

Läs mer om Svensk Byggkontroll här

Peter Sjöstrand, chef Svensk Byggkontroll

Om oss

Måleriföretagen försöker kapa gemensamt bolag15.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter att Målareförbundet gick upp i Byggnads försöker Måleriföretagen ta över det gemensamt ägda bolaget Målerifakta. Måleriföretagen gör anspråk på Byggnads aktier (tidigare Målareförbundets) i Målerifakta och har obehörigen försökt byta ut Målerifaktas styrelse. Byggnads bestrider att Måleriföretagen har rätt att ta över aktierna och tillsätta ny styrelse – avsikten har alltid varit att fack och arbetsgivare ska äga och leda Målerifakta tillsammans.