Säljstart för eldrivna Audi A6 Sportback e-tron och Avant e-tron

Väntan är över. Nu går det att beställa eldrivna Audi A6 e-tron som snart börjar tillverkas i Ingolstadt. I Sverige har kombimodellerna sedan länge haft en särställning på marknaden och A6 Avant e-tron har rönt extra stort intresse. Familjekombin får sällskap av formsköna och aerodynamiska Audi Sportback e-tron som har ett cw-värde på låga 0,21. Båda modellerna bygger på den helt nya PPE-plattformen som bjuder på räckvidd upp till 75 mil och marknadsledande snabbladdning. I Sverige introduceras inledningsvis Audi A6 e-tron i Proline edition-utförande för 799.000 kr i Sportback-modellen och 20.000 kr i Avant-tillägg. Vid säljstarten öppnas även prestandaversionen S6 e-tron till försäljning.

Eldrivna Audi A6 Avant e-tron och A6 Sportback e-tron finns nu att beställa

De båda bakhjulsdrivna varianterna med tilläggsnamnet performance är utrustade med det större batteriet på 100 kWh (94,9 kWh netto). Det ger en räckvidd på hela 75 mil för A6 Sportback e-tron och 72 mil för A6 Avant e-tron enligt WLTP. Elmotorerna är nyutvecklade med en systemeffekt på 367 hk (270 kW) och levererar en både effektiv och sportig körupplevelse.

Korta stopp vid snabbladdaren, 31 mil på 10 minuter

Laddstoppen bli dessutom snabba med 800-voltsteknik och en laddeffekt på 270 kW vid HPC-laddare. Med optimala förutsättningar kan A6 Sportback e-tron laddas med upp till 31 nya mil på bara tio minuter enligt WLTP tack vare förkonditionering av batteriet och den jämförelsevis stabila laddkurvan.

"Vi är väldigt glada och stolta över att äntligen starta försäljningen av A6 e-tron.  Med nya A6 Avant e-tron räknar vi med att attrahera alla familjer som längtat efter en eldriven kombi.  Med A6 Sportback e-tron får vi en linjeskön och samtidigt praktisk modell som kompletterar vårt redan breda elbilsprogram. Förhandsintresset har varit rekordstort och med attraktiva förmånsvärden räknar vi med att tilltala många tjänstebilsförare", säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Proline edition-modellerna är välutrustade redan från start med bland annat:

• Matrix LED-strålkastare med digital ljussignatur samt belysta ringar bak
  • 11,9” virtual cockpit, 14,5” panoramadisplay och 10,9” passagerardisplay
  • Navigationssystem med ruttplanerare
  • Adaptive cruise assist plus och 360 kameror
  • Akustikglas
  • Smartphone interface och induktiv mobilladdning
  • Elinställbara sportsäten med minne
  • 20”-fälgar
  • Komfort- och connectnyckel
  • 3-zons klimatanläggning
  • Förkonditionering av batteriet inför laddstopp och  Plug&Charge
  • Frunk på 27 liter och dragkrok med dragvikt på 2100 kg
  • Audi Application Store med tredjepartsappar som Spotify, Youtube. Karaoke etc
  • Röstassistent inklusive Chat GPT
  • Infotainmentsystem baserat på Android Automotive OS

Förarassistans- och säkerhetssystem som underlättar och ökar trafiksäkerheten
Audi A6 e-tron är även standardutrustad med bland annat följande assistanssystem:

• Parkeringsassistent plus
  • Adaptiv farthållarassistent plus
  • Korsningsassistent​
  • Filbytesvarning Side assist med Exit warning
  • Cross traffic assist rear med svängningsassist bak​
  • Nödbromsassistent fram & bak​
  • Filhållningsassistent med Emergency Assist​
  • Väjnings- och svängningsassistent​
  • Pre sense fram, sidor & bak
  • Passagerardetektor för baksätet​
  • Sidoairbags- och fönsterairbags fram & bak, samt mellan framsätena​.

Populära tillval med nyutvecklad teknik

För den som önskar finns även smarta tillval som fotokromatiskt ställbart panoramaglastak med 4 lägen, digitala backspeglar 2.0, aktiva och kommunicerande OLED-bakljus (car2x), adaptiv luftfjädring och AR Head up display samt Bang & Olufsen system med högtalare i nackskydden. Utöver Proline edition finns även populära S line edition för 839.000 kr.

Prestandamodellen S6 e-tron med en systemeffekt på 370 kW (405 kW med Launch Control) accelererar från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder. Räckvidden är över 67 mil för S6 Sportback e-tron och 64 mil för S6 Avant e-tron. Toppmodellen har quattro-drivning och även en exklusiv utrustning där S6 Sportback e-tron kostar 1.212.900 kr och S6 Avant e-tron 1.232.900 kr.

Marknadsintroduktion, priser och förmånsvärden

Säljstarten för A6 e-tron performance och S6 e-tron, både som Sportback och Avant sker denna vecka med marknadsintroduktion i december. A6 e-tron i Proline edition-utförande kostar 799.000 kr för Sportback-modellen och 20.000 kr i Avant-tillägg. Det ger preliminära förmånsvärden på 3.670 kr (Sportback) respektive 3.802 kr (Avant) per månad (netto) vid 50 % marginalskatt. Fler modeller med bakhjuls- och quattrodrift presenteras vid ett senare tillfälle..

Läs mer om  A6 Sportback och A6 Avant e-tron.

Bränsleförbrukning/strömförbrukning och utsläppsvärden för ovan nämnda modeller:

Audi A6 Sportback e-tron performance
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 15.9-14.0;

Audi A6 Avant e-tron performance
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 17.0-14.8;

Audi S6 Sportback e-tron
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 16.7-15.7;

Audi S6 Avant e-tron
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 17.4-16.4;

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi-koncernen är aktiv på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 16 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Nya A3 Sportback TFSI e. Kraftfull och effektiv laddhybrid.15.10.2024 08:00:46 CEST | Pressmeddelande

Med större batterikapacitet, DC-laddning vid snabbladdningsstationer och eldrift i upp till 143 kilometer har laddhybriden Audi A3 Sportback TFSI e fått en omfattande teknikuppgradering. Det intelligenta drivsystemet säkerställer effektivitet, hög regenereringseffekt och lokalt utsläppsfri körning på längre sträckor i vardagen. Laddhybriden kombinerar dynamiska köregenskaper med ökad komfort.

Premiär för nya Audi Q6 Sportback e-tron. Längst räckvidd i modellfamiljen.14.10.2024 13:56:45 CEST | Pressmeddelande

Med nya Q6 Sportback e-tron breddar Audi elbilsprogrammet ytterligare. Den sportiga siluetten tilltalar designintresserade samtidigt som den aerodynamiska formen bidrar till att Audi Q6 Sportback har den längsta räckvidden i modellfamiljen, med upp till 655 kilometer. Q6 Sportback e-tron är ännu ett exempel på skalbarheten i Premium Platform Electric, som bidrar med prestanda, räckvidd, effektivitet och ultrasnabb laddning. Audi Q6 Sportback erbjuds dessutom i en instegsversion med 83 kWh batteri.

Audi säger: ”Tack Mattias Ekström!”26.9.2024 13:49:34 CEST | Pressmeddelande

För 23 år sedan tävlade Mattias Ekström för första gången i DTM som fabriksförare för Audi. Nu är det till slut dags att säga adjö till de fyra ringarna. Den exceptionella idrottsmannen, som alltid stått för sina åsikter och därför också kunde polarisera, har varit en förstklassig ambassadör för Audi: tvåfaldig DTM-mästare, rallycross-världsmästare, vinnare av Spa 24-timmars, etappvinnare i Dakarrallyt och besegrare av den legendariska störtloppssträckan ”der Streif” i Kitzbühel – uppför berget i en helt eldriven specialversion av Audi e-tron.