Final i Allsvenskan Segling

Nu är det dags för årets fjärde och sista tävlingshelg (6-8 september) i Allsvenskan i segling. KSSS och Halmstads Segelsällskap har en stabil ledning men räkna med att även GKSS och Stenungsund på tredje och fjärde plats vill utmana om slutsegern i årets allsvenska.

Senaste tävlingen i Allsvenskan i Åmål i augusti. Foto: Daniel Stenholm

Seglingarna avgörs i Örnsköldsvik där arrangörsklubben Örnsköldsviks Segelsällskap samtidigt passar på att fira 150 års jubileum – vilket gör dem till Sveriges fjärde äldsta segelsällskap. Väderprognosen lovar sommarvärme (över 20 grader) med lätta vindar och därmed troligen lite svårseglat.

Inför avslutningen leder KSSS endast en poäng före Halmstad. KSSS har tidigare uttalat att deras ambitioner i Allsvenskan är att lyfta fram unga lovande seglare. Dock har man på sistone tydligt visat att man också vill försöka vinna totalen. I Åmål ställde de upp med Mikael Lindqvist och nu skickar KSSS Niklas Edler, som är en av Sveriges mest meriterade seglare.

– Vi har ett duktigt gäng med en besättning som är vana vid luriga förhållanden med skiftande vindar, vilket det brukar vara i Ö-vik. Det kommer säkert behövas ta många snabba beslut på banan samtidigt som det krävs tålamod över hela omgångens serie. Och det är väl det som är grundtaktiken. Hålla fokus på att segla bra fram till de sista racen och det är först då som vi kan lägga upp en strategi beroende på förutsättningarna. Det är väl stor sannolikhet att allt avgörs i sista finalseglingen, säger Niklas Edler.

Halmstad har tänkt lite annorlunda. De är glada över att ligga tvåa i tabellen så här långt. Ner till tredjeplatsen, GKSS, har de sex poäng. Det gör att Halmstad i första hand siktar på att ta sig till söndagens final. Väl där har de säkrat minst andraplatsen och då kan de ta lite mer risker i ett försök att passera KSSS. Halmstad kommer med rutinerade Christoffer och Anders Hellekant. Christoffer är för övrigt nybliven svensk mästare i CB 66.

I bottenstriden är det också tätt – och lite jobbigt för några besättningar. Hemmaklubben Ö-vik ligger rejält sist och får svårt att ta sig ur det läget. De behöver gå till söndagens final för att ta sig upp flera steg i tabellen. De får nog rikta in sig på att kvala senare i höst om de vill vara kvar i Allsvenskan 2025. Och det vill de säkert, eftersom de är arrangörer av en deltävling även nästa år.

Ekerö står inför ett liknande dilemma. De är arrangör av en deltävling 2025 och vill naturligtvis då även vara med och segla på hemmaplan. Ekerö ligger näst sist i tabellen, men det är bara en och två poäng upp till de närmaste lagen. I Örnsköldsvik ställer de upp med bland andra Jan Björnsjö, som är en erfaren J/70-seglare och som Ekerö hoppas kunna bli avgörande för ett lyft i tabellen.

Allsvenskan 2024 efter tre av fyra deltävlingar

2. Ekerö BK                          39
  3. Örnsköldsvik SS             47

Program Allsvenskan 2024

17–19 maj, Strängnäs, deltävling 1.

7–9 juni, Långedrag, deltävling 2.

16–18 augusti, Åmål, deltävling 3.

6–8 september, Örnsköldsvik, deltävling 4.

5–6 oktober, Marstrand, kval till Allsvenskan 2025.

Seglingarna sänds live och kan följas på YouTube:

Lördag från kl. 12:00: https://youtube.com/live/dj5MS32IhDA?feature=share

Söndag från kl. 09:00: https://youtube.com/live/fI-TJEW8sLk?feature=share

Finalen från kl. 14:15: https://youtube.com/live/-cb0ZKqIa0A?feature=share

Bifogad bild från förra tävlingen (16–18 augusti) i Åmål får användas fritt, redaktionellt. Bilder från kommande helg kommer att finnas här: https://www.danielstenholm.se/allsvenskan-2024/ovik/ och får användas fritt, redaktionellt. Fotograf: Daniel Stenholm

För mer information besök www.allsvenskansegling.se eller kontakta Claes Lundin på Svenska Seglarförbundet 070-512 7854 eller claes@ssf.se

Allsvenskan i Åmål. Foto: Daniel Stenholm

Ebba Fredriksson – mästare bland mästare13.10.2024 17:35:42 CEST | Pressmeddelande

Svensk seglings mästare bland alla svenska mästare är 19-åriga Ebba Fredriksson. Vid helgens tävling i Marstrand slog hon närmare 40 andra svenska seglingsmästare, OS-seglare och Världs- och Europamästare på en och samma gång. Och för första gången i tävlingens 19-åriga historia tar en kvinnlig svensk mästare hem titeln. – Jag visste faktiskt inte om det, men det känns jättecoolt, säger Ebba efter segern.

Magnus Holmberg – medlem nummer 17 i Seglingens Hall of Fame13.10.2024 15:26:54 CEST | Pressmeddelande

Magnus Holmberg har valts in som medlem nummer 17 i svensk seglings Hall of Fame. Med ett brett seglings-CV från optimistjolle och Jolly Scott, till tre OS, VM-guld, skapare av Match Cup Sweden och skeppare i America's Cup har han en given plats i den svenska seglingshistorien. Magnus är en produkt av den svenska seglingskulturen. Han har ett stort hjärta och en förmåga att skapa ett lag byggt på förtroende och glädje.