Ny utbildning för att stärka läs-och skrivundervisningen

AcadeMedia erbjuder lärare i grundskolan en ny utbildning som ger fördjupad kunskap om läs- och skrivundervisning. Uppdragsutbildningen, som tagits fram i samverkan med Karlstads universitet, fokuserar på de undervisningsmetoder som enligt vetenskapen ger bäst effekt för elevernas lärande.

Lärare som böjer sig över en elev för att hjälpa till i ett klassrum
Drygt 80 lärare från AcadeMedias grundskolor kommer att delta med start under hösten.

—Att tidigt stärka elevernas läs-och skrivkunskaper är ett av våra främsta fokusområden för våra grundskolor. Vi ser i Sverige, och även hos oss, att läsförmågan har försämrats bland elever, något som även bekräftats i internationella mätningar. Den utvecklingen vill vi vara med och vända, säger Lotta Krus, chef för AcadeMedias grundskolor.

—För att lyckas med det är det viktigt att vi ger våra lärare fler verktyg och fördjupad kunskap om de metoder som enligt forskningen är de mest framgångsrika för att elever ska knäcka läskoden, säger Lotta Krus.

Utbildningsinsatsen tillsammans med Karlstads universitet omfattar en kurs på 7,5 högskolepoäng, med löpande examinerande seminarier och en avslutande salstentamen.

—Lärarna kommer att få ta del av teoretiska kunskaper i tidig läs- och skrivinlärning kombinerat med konkreta undervisningsmetoder. Målet är att de självständigt ska kunna forma och utveckla sin egen undervisning i läs- och skrivinlärning, säger Eva Tarander och Annelie Johansson, ansvariga för kursens genomförande.

”En injektion i skolornas arbete”

Ellinor Allen är kvalitetsutvecklare inom AcadeMedia, med särskilt fokus på läs – och skrivutveckling hos de yngre eleverna.

—Vi vet att många lärare upplever att de inte har fått med sig tillräckliga kunskaper om läs- och skrivinlärning från lärarutbildningen. Vi behöver jobba mer och mer framgångsrikt med att tidigt lära eleverna kopplingen mellan bokstäver och ljud, själva lästekniken och det som kallas avkodning. Jag tror och hoppas att den här satsningen blir en viktig injektion i våra grundskolors fortsatta arbete, säger hon.

—Att väcka läslusten och arbeta med språk- och läsförståelse hos de yngsta eleverna, och få dem att snabbt knäcka läskoden, är helt avgörande för hur väl de lyckas i skolan. Undervisningens kvalitet är alltid det centrala och det som vi kan påverka, oavsett vilka förutsättningar elevgruppen har. Nu höjer vi ribban ytterligare ett snäpp inom AcadeMedia, säger Ellinor Allen.

AcadeMedia är ett utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Vi brinner för att skapa ett bättre och mer hållbart samhälle, med utbildning och lärande som grund.