Specsavers utökar barnglasögonkollektionen och välkomnar exklusivt det svenska designvarumärket Mini Rodini

Kollektion från Mini Rodini lanseras i samtliga av Specsavers butiker i september 2024. Mini Rodini är känt för produkter av hög kvalitet med unika tryck som är gjorda för att hålla länge. Den nya Mini Rodini-kollektionen för barn lanseras exklusivt hos Specsavers och innehåller sex unisexbågar, däribland Mini Rodini-klassiker som Leopardmönster, jordgubbar och hunden.

Glasögon är en viktig del av livet. Därför är det viktigt att barn känner sig bekväma med sina glasögon, både när det gäller passform och hur de ser ut. Bågarna är designade för att vara tåliga och hålla för barns aktiva liv.

Design och inspiration

Mini Rodinis kunder uppskattar kvalitet och väl genomtänkt design som håller över tid. Leoparden, jordgubbarna och hunden är klassiska Mini Rodini-motiv som nu även syns i bågkollektionen.  Färgerna på bågarna är typiska Mini Rodini-färger som passar bra till nästan allt med en välbalanserad mix av coolt och gulligt. De är gjorda för att bäras varje dag och stilarna speglar vad Cassandra (grundare och Creative Director på Mini Rodini) själv skulle ha velat ha på sig som barn. Hunden, som är designad av Cassandra, har blivit en riktig Mini Rodini-klassiker, den syns på fodralet och putsduken.

Cassandra Rhodin, grundare och Creative Director Mini Rodini: "Jag minns när jag fick mina första glasögon som barn. Det gjorde en enorm skillnad att plötsligt se saker och ting tydligare. Glasögon betyder så mycket."

Designade för barns ansikten

Specsavers produktutvecklingsteam är stolta över att kunna presentera en ny serie barnbågar från Mini Rodini. Bågarna är utformade med hjälp av kunskap och mätningar från avhandlingen Paediatric Facial Anthropometry applied to spectacle frame design av Dr. Alicia Thompson. Barns ansiktsdrag är ännu inte fullt utvecklade och skiljer sig från vuxnas ansikten. Därför har Mini Rodini-kollektionen utformats för att anpassa sig till små barns ansikten. Allt för att göra dem extra bekväma och passa för ett barns aktiva liv.

Caroline Schiller, produktchef Specsavers Sverige kommenterar kollektionen:

”Vi är så glada över att kunna utöka vår barnkollektion med ett av både föräldrar och barn så uppskattat designermärke. De nya bågarna från Mini Rodini är verkligen skapade för barn. Det märks inte bara på designen men även på funktionen. Vi vill att barn ska få vara barn, fria att röra sig och uttrycka sig själva.”

Alla bågar är exklusivt tillgängliga för den nordiska marknaden hos Specsavers och online på specsavers.se och kostar från 995 kronor. Samtliga modeller kan även göras till solglasögon med olika färgade glas och högt UV-skydd. Hos Specsavers kan man välja att köpa två bågar till priset av en. Samtliga bågar är delvis tillverkade av bioacetat och rostfritt stål.

Bakgrund/Mini Rodini

Mini Rodini skapades av Cassandra Rhodin år 2006. Varumärket föddes och växte med hennes vision att göra kläder som barn älskar att bära, utan att kompromissa med miljömässiga och sociala aspekter av produktionen. Sedan starten har Mini Rodini varit ett nytt sätt för barn att klä sig på som är bekvämt, inkluderande, kreativt, unisex och hållbart - alltid med stil och attityd.

Foto: Mini Rodini/Specsavers
Mini Rodini 01. Geometrisk röd båge med vita skalmar och ett jordgubbsmönster - en somrig liten pärla!
Foto: Mini Rodini
Mini Rodini 02. Dämpad och jordnära, denna båge i acetat och metall har fina detaljer med en nyckelhålsbrygga och acetatskalmtoppar som sträcker sig längs skalmarna.
Foto: Mini Rodini
Mini Rodoni 03. Denna metallbåge har en retro sportig känsla med sina gula, bruna och krämfärgade nyanser. Trots sina färger har den en ren skandinavisk design som gör den till en utmärkt vardagsbåge.
Foto: Mini Rodini
Mini Rodini 04. En rund metallbåge som ger mini-me-vibbar. Den blå fronten kombineras med klassiskt silver och böjda skalmar.
Foto: Mini Rodini
Mini Rodini 05. Detta är en båge med attityd! Leopard är både punk och elegant. En grön front med näskuddar och laminerade skalmar i det klassiska Mini Rodini leopardmönstret. Den gyllene Mini Rodini-pandan pryder utsidan av skalmtopparna.
Foto: Mini Rodini
Mini Rodini 06. Lika charmig som den gröna bågen, men i en fantastisk sköldpaddsmönstrad acetat. Klassisk båge för alla stilar.
Foto: Mini Rodini

Efter skolstarten: har du koll på barnens syn?2.9.2024 10:16:15 CEST | Pressmeddelande

Skolorna har nyligen börjat, en ofta spännande tid fylld av förväntan - men för barn med oupptäckt dålig syn kan skolan också bli en utmaning. En undersökning visar att i genomsnitt två barn i varje skolklass har oupptäckta synproblem: – Den goda nyheten är att föräldrar kan lära sig känna igen symptom på detta. Att till exempel upptäcka närsynthet i unga år är dessutom extra viktigt då det går att bromsa, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och optiker, Specsavers Sverige

Grön linje på gatorna i Örnsköldsvik uppmärksammar synskadades vardag24.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Örnsköldsvik är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Örnsköldsviksborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder på Storgatan i Örnsköldsvik. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) i Örnsköldsvik och Specsavers också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga liv

Faktumförsäljare i Karlstad fick hjälp med ögonhälsan24.5.2024 13:58:46 CEST | Pressmeddelande

Specsavers och Faktums samverkansprojekt Ögonhälsofonden hjälper människor som lever på marginalen att ta hand som sin ögonhälsa. Nyligen bjöd Specsavers Karlstad in stadens Faktumförsäljare till fri synundersökning och glasögon: – Det var ett bra tag sedan jag testade synen senast senast, synen är en så stor del av ens livskvalitet, säger Vienna, som var en av de Faktumförsäljare som i veckan fick hjälp genom Ögonhälsofonden.

4 av 10 svenskar använder inte solglasögon: Optikerns råd - njut av solen, men skydda ögonen16.5.2024 12:14:23 CEST | Pressmeddelande

Solen flödar över Sverige, men som många vet behöver vi vara lite försiktiga med hur vi exponerar oss för solen. En statistisk undersökning gjord av Kantar Sifo visar dock att så många som 4 av 10 svenskar inte använder solglasögon på våren: – Precis som man använder solskyddsfaktor för huden bör man skydda ögonen från solen med solglasögon, inte minst på våren då solens strålar är extra starka, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Faktumförsäljare fick fri synundersökning och glasögon hos Specsaversbutik i Göteborg7.5.2024 13:08:39 CEST | Pressmeddelande

Fri synundersökning och glasögon för Faktumförsäljare - då ringlade kön lång utanför Specsavers butik på Kungsgatan i centrala Göteborg. – Det var över tio år sedan jag kollade synen senast, jag har inte haft råd tidigare, säger Ulf Gustafsson, Faktumförsäljare som nu fick hjälp genom Specsavers och Faktums samverkansprojekt Ögonhälsofonden som genomfördes för andra året i rad i staden.