”Einar Mattsson ger dig en slutprodukt som är väl genomarbetad och med hög kvalitet” — fredagsporträttet med Fredrik Söderlund

Fredrik Söderlund är en hängiven fotbollssupporter, som gillar löpning och som är stolt över sitt arbete som trä-hantverkare i Einar Mattsson-koncernen. Styrkan i att ha så bred kompetens i koncernen och möjligheten att utvecklas inom den känns också tryggt. Lär känna Fredrik mer i dagens fredagsporträtt:

Bild på Fredrik framför renoveringen av kvarteret Råttan på Södermalm
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Vad är det bästa med att jobba på Einar Mattsson?
– Det är alla arbetskamrater och stämningen som genomsyrar hela koncernen. Har du Einar Mattsson som arbetsgivare finns möjlighet att utvecklas från den roll du idag har.

Vad fascinerar mest med att jobba med bostäder?
– Att alla bostäder har sina egna möjligheter och utmaningar. Sedan står det alltid en slutprodukt klar, som någon annan kommer få ta del av och kalla sitt hem.

Vad är det svåraste med att vara hantverkare?
– Att allting i teorin fungerar men i praktiken kan det vara något helt annat. Det dyker ofta upp problem på vägen, så frågan är hur du väljer att lösa dem för att få ett så bra resultat som möjligt.

Är du utbildad snickare?
Jag gick byggprogrammet på Tyresö gymnasium. Under studietiden fick jag testa på två olika arbetsplatser. Jag var en vecka hos JM inom Mark och Anläggning, men det var aldrig något som riktigt tilltalade mig. Lite senare fick jag jobba en vecka på Einar Mattsons projekt i Bagarmossen, och det var där grunden lades för min anställning.

Vad är roligast med att vara hantverkare?

– Att du får vara med och skapa något som du i slutändan kan blicka tillbaka till och vara stolt över. Du träffar en massa människor som du byggt relationer till, som i sin tur ofta leder till minnen för livet.

Vad jobbar du med om 10 år?
– Oj, vad svårt. Troligtvis jobbar jag nog fortfarande kvar som snickare, då jag trivs väldigt bra med det. Dyker något annat upp som skulle intressera mig, så får jag ta ställning till det då.

Är humor viktigt på en arbetsplats?
– Humor är absolut viktigt på arbetsplatsen. Det renderar oftast i att det blir roligare att gå till jobbet, och gör att vi kollegor kommer närmare varandra. Det skapar ett bättre arbetsklimat att jobba i.

Varför ska jag hyra eller köpa en bostad som Einar Mattsson byggt?
– För att bostaden är byggd av kunniga hantverkare. Det ger dig en slutprodukt som är väl genomarbetad och med en hög kvalitet. Inom Einar Mattsson finns det så många års erfarenhet i många led, vilket gör att du som kund kan känna trygghet i valet av bostad.

Vilket är ditt bästa smultronställe i Stockholm?
– Då säger jag Knappelskär i Nynäshamn. Där finns både en fin skärgårdsmiljö och en härlig natur att utforska. Jag och min familj åker dit så ofta vi kan för att koppla av och umgås.

Tycker du att det är viktigt med hållbarhet i koncernen?
– Hållbarhet är viktigt för vårt samhälle och påverkar också koncernen på flera sätt, inte minst ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Jag märker att det påverkar hur vi väljer att bygga våra bostäder idag, och även hur vi planerar de kommande projekten.

Hur kopplar du bäst av?
– Hemma med familjen eller tillsammans med vänner. Sen så blir det också en och annan Hammarby-match där jag får en paus från vardagens alla måsten.

Vad har du för intressen?
– Jag tycker om att löpträna, för då kan jag få vara i min egna lilla bubbla en stund och lyssna på någon podd eller på musik. Sen som många av mina kollegor vet, så är jag en hängiven Hammarby-supporter som gärna åker runt i Sverige och tittar på så många matcher jag kan. Det är de två största intressena jag har utöver min familj.

Om du fick göra en film eller TV-serie, vad skulle den handla om? Vilka är dina favoritskådespelare som skulle få vara med?
– Det skulle nog vara någon typ av kriminalfilm/serie. Jag gillar den genren för att du vilseleds. Du inser att ens egen teori var helt felaktig, för att sedan se lösningen nystas upp. Och där sitter man förvånad med ett stort ”Aha, var det så det gick till.” En personlig favorit som fastnat är den danska kriminalserien Kastanjemannen.
Jag kan dessvärre inte komma på någon favoritskådespelare. För att få vara med i min kriminalserie, så ska huvudrollsinnehavaren tänja lite på gränserna, för att i slutändan lösa problemen som fanns.

Avslöja något som få vet om dig.
– Att Einar Mattson är det enda arbetsgivaren jag haft under min yrkeskarriär.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

”Det finns en stark företagskultur som värdesätter kvalitet här” — fredagsporträttet med Adiam Mengstu23.8.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Klok, metodisk och med ett betryggande lugnt kroppsspråk lotsar ekonomen Adiam Mengstu oss kollegor rätt i redovisningsfrågor. Att bli ekonom var ett självklart val, och förhoppningsvis får hon utökat ansvar med tiden i den familjeägda fastighetskoncernen. I dagens fredagsporträtt berättar vår kulturintresserade basketspelande kollega Adiam vilken låt som går på repeat i hörlurarna.